x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Suplimente Editie de colectie Un om discret

Un om discret

de Dana Cobuz    |    13 Feb 2006   •   00:00
Un om discret
VIATA, O CUTIE INCHISA
Putini oameni au stiut sa pastreze intacta aura de mister din jurul vietii personale, asa cum a facut-o nea Gica. Realizatorul tv Florentina Satmari vorbeste despre Gica discretul.

S-ar putea spune ca pe Gica Petrescu si Florentina Satmari ii leaga o colaborare de-o viata. Sirul emisiunilor realizate impreuna a inceput prin 1972, cand tanara angajata la departamentul Divertisment al Televiziunii Romane a fost trimisa de catre Tudor Vornicu acasa la nea Gica pentru a intocmi desfasuratorul pentru inregistrarea unui recital.

APOSTROFARE. "Gica fusese intr-un turneu de mare succes in America de Nord, alaturi de un mare acordeonist, un anume Nasturica. Impreuna, au realizat un spectacol care imbina mai multe tipuri de muzica si interpretare. Eu trebuia sa fac desfasuratorul pentru inregistrarea tv a acestui recital si-mi fixasem intalnirea cu maestrul la ora 10:00", povesteste Satmari. Afara ploua ingrozitor si invitata a intarziat cinci minute. "Punctualitatea si seriozitatea lui ca artist l-au facut sa ma apostrofeze si sa ma simt jenata ca am intarziat, desi i-am spus ca nici mie nu-mi place sa ma astepte cineva. La ora la care trebuia sa ne intalnim, avea statia instalata deja in casa si facuse si repetitia." Dupa aceasta intalnire, au urmat nenumarate colaborari. Majoritatea in umbra Cezarinei Moldoveanu.

SECRETE DE FAMILIE. Discretia a fost principala trasatura a cuplului Petrescu - Moldoveanu. Atat in viata, cat si in moarte. "Nea Gica a tinut secret chiar si decesul sotiei lui, asa cum toata viata lui a fost o cutie inchisa. Viata lui privata a fost o carapace pentru cei din jur. Poate doar Aurel Felea si Henry Malineanu sa fi stiut cate ceva, dar si ei au plecat din aceasta lume cu secret cu tot", spune Florentina Satmari.

Cunoscutii n-au inteles niciodata de ce Gica nu a vrut niciodata sa i se stie varsta. Nici a lui, nici a sotiei lui. "Cand Cezarina a murit, a doua zi a incinerat-o, iar a treia zi a inhumat-o la Cimitirul Bellu, unde am fost prezenti o mana de oameni. Cei mai multi aflaseram tragica veste din intamplare. Nea Gica a pus cu mainile lui urna cu cenusa Cezarinei in mormantul parintilor lui. Toata procesiunea a durat o jumatate de ora. O inmormantare fara coliva, cu doar cativa prieteni alaturi de el. Maestrul s-a scuzat ca nu a facut pomana pentru ca aceasta a fost dorinta Cezarinei. Pe crucea sotiei lui nu a fost trecuta decat data decesului, nu si cea a nasterii!", isi aminteste realizatorul tv.

DORINTE. Dupa moartea Dumnezeului vietii lui, Cezarina, maestrul a avut o forta fantastica sa se ridice si sa-si continue viata si cariera. Asta desi, la scurt timp dupa tragedie, "intr-o noapte, pe la 2:00, a sunat-o pe Ioana Bogdan si i-a spus: «Eu nu stiu cat mai traiesc. Imi doresc o scoala de muzica usoara Gica Petrescu la mine in casa»". N-au trecut nici doua saptamani de la acest moment si le-a spus colaboratoarelor sale ca pe el l-a sfatuit Cezarina sa nu se lase de muzica si de viata pana nu va inchide ochii.

"Secretul longevitatii? Nu a pus in gura tigara si bautura toata viata lui! A avut un program pe care l-a respectat tot timpul: daca intr-o noapte canta, a doua zi se odihnea. S-a iubit si s-a respectat pe sine, lucru pe care rar il mai vezi azi la oameni, la artisti" - Florentina Satmari, realizator tv

PIONUL
Cu Gica Petrescu nu se lucreaza usor. Un om dificil, intr-o anume masura greu de suportat, care necesita mult timp si atentie fara limite. "Daca nu-i iubeai muzica, nu puteai colabora cu el. Trebuia sa fii constient ca pe el il iubeste o tara intreaga. De fiecare data, venea cu ceva nou. Nu-l interesa cine mai aparea in emisiune. El se simtea sarea si piperul dintr-un spectacol tv. Era foarte serios, te suna de o mie de ori inaintea unei emisiuni, pentru a face diverse sugestii", isi aminteste Florentina Satmari.

Cei doi au colaborat la multe filmari, in special la revelioane, dar si la "Melodii de neuitat", difuzate sambata seara. "Intotdeauna venea insotit de Cezarina, sotia sa, care nu ii scria doar textele, ci avea si grija de felul cum se prezinta. Mi-l amintesc pe Gica interpretand «Sub balcon eu ti-am cantat o serenada», iar ea, din spatele camerei, strigandu-i: «Ridica mana dreapta!», «Indreapta spatele!». Cezarina era ceea ce se cheama astazi directorul lui de imagine.

PIONIERUL MUZICII USOARE

Melomanii il numesc pe Gica Petrescu maestrul muzicii de petrecere. Realizatorul tv Florentina Satmari tine sa rectifice acest "adevar istoric": "Nea Gica a fost primul cantaret roman de muzica usoara. Am putea spune ca a fost pionierul muzicii usoare. Abia mai incoace s-a specializat pe muzica de pahar si romante, dar a cantat si muzica lautareasca si sansonete. El a fost omul care a adus aceasta muzica din carciuma pe scena, i-a dat eleganta si culoare".

GENEROZITATEA NU L-A DAT AFARA DIN CASA

Cat e legenda si cat e adevar in spatele proverbialei zgarcenii a lui Gica Petrescu nimeni nu poate spune. Cert este ca unii dintre apropiatii sai s-au confruntat cu generozitatea ciudata a maestrului.

"A venit la filmari si ne-a impartit, la patru fete cate eram in regia de studio, o singura tableta de guma de mestecat", povesteste Florentina Satmari. Se mai intampla ca tehnicienii si cameramanii sa ramana fara tigari. Nea Gica ii servea cu tutun, intinzandu-le pachetul de Kent in care erau bagate tigari Cismigiu! Le sticleau ochii cand vedeau Kent, dar se dezumflau repede... "Isi trata colegii de breasla si de generatie cu respect, dar cu raceala. In schimb, glumea si era spiritual cu cei la inceput de cariera", mai spune Florentina Satmari despre generozitatea morala a maestrului.

SUSPECTAT DE PATRIOTISM

Maestrul nu a avut probleme in obtinerea vizelor de calatorie in strainatate. Pleca adesea din tara, intotdeauna insotit de Cezarina, pentru a sustine recitaluri. "A fost de mai multe ori in America, dar in Israel mergea de doua-trei ori in fiecare an. Acolo era apreciat la justa lui valoare. Regimul nu se temea ca maestrul Gica nu se va mai intoarce in Romania, pentru ca el nu s-ar fi putut realiza ca artist in alta tara", crede Florentina Satmari.
×