Celine Lemercier, cercetătoare in psihologie la Toulouse, este autoarea unor studii asupra mecanismelor psihologice implicate in conducerea autovehiculelor. Ea a ajuns la concluzia că stările emoţionale influenţează comportamentul la volan. Viteza excesivă este deseori asociată cu o stare de stres a conducătorului auto.
Viteza excesivă şi abuzul de alcool produc 60% dintre accidentele rutiere. Studii recente au arătat că celelalte apar din cauza stresului, fenomenelor meteo, neatenţiei.
Celine Lemercier, cercetătoare in psihologie la Toulouse, este autoarea unor studii asupra mecanismelor psihologice implicate in conducerea autovehiculelor. Ea a ajuns la concluzia că stările emoţionale influenţează comportamentul la volan. Viteza excesivă este deseori asociată cu o stare de stres a conducătorului auto. Astfel, cei care au trecut prin decesul unei persoane apropiate sau printr-un divorţ prezintă un risc major de accident rutier. "Impreună cu echipa mea, am mai realizat un studiu referitor la efectele pe care le are muzica asupra conducătorilor auto. Rezultatele arată că ascultarea unei melodii ritmate favorizează comportamentul periculos la volan, pentru că atenţia şoferului este distrasă de muzică. In schimb, ascultarea unei melodii liniştite determină, in mod inconştient, reducerea vitezei", explică Lemercier.
ATENŢIA. Conducerea autovehiculelor este o activitate bazată pe sistemul vizual şi pe atenţie. Despre atenţie se ştie că poate fi maximă cănd este concentrată asupra unei singure activităţi. Cu căt atenţia se focalizează pe mai multe acţiuni, cu atăt este mai scăzută pentru fiecare in parte. Or, deseori conducătorul auto indeplineşte mai multe sarcini: conduce in timp ce ascultă radioul, discută cu alte persoane din maşină⦠Specialistul atrage atenţia că hands-free-ul la volan reprezintă un pericol mai mare decăt utilizarea telefonului mobil ca atare. Conversaţiile prin intermediul hands-free sunt mai indelungate, mai relaxante, ceea ce distrage atenţia conducătorilor auto. Un studiu realizat in Ţara Galilor arată că, pe timp de ceaţă, conducătorii auto au tendinţa de a creşte viteza cu circa 30 km pe oră. Deoarece au o iluzie optică, obiectele neclare percepute prin ceaţă sunt interpretate de ochi ca mişcăndu-se mai incet. Drept urmare, şoferul apasă mai tare pe acceleraţie, crezănd că menţine viteza.