17 decembrie 2010. O zi ce părea absolut normală. Dar pe care soarta s-a încăpăţânat s-o scoată din banalitatea ei şi s-o transforme într-o tragedie. Accidentul de circulaţie petrecut la intersecţia Bulevardelor Basarabia cu 1 Decembrie avea să îngroape şi să schimbe pentru totdeauna destinele a şase oameni nevinovaţi. A trecut o lună de la nenorocirea petrecută într-o vineri după-amiază. De atunci, singura certitudine este că au murit patru oameni care făceau dializă de ani buni. Şi că cei doi supravieţuitori, Cristian Pintea şi Aurica Elena Stanciu, au vieţile distruse.
Pentru Aurica, 58 de ani, supravieţuitoarea din "ambulanţa morţii", viaţa s-a oprit o dată cu accidentul rutier. A scăpat de moarte ca prin minune. Dar destinul ei s-a frânt. Dintr-o singură lovitură, femeia şi-a pierdut bărbatul şi raţiunea de a fi. Îşi lăsase serviciul pentru a-şi îngriji bărbatul care avea un picior amputat. Acum riscă să rămână şi fără casă, neavând legal drept de moştenitor.
Cu lacrimi în ochi, Aurica ne-a povestit că în acea zi îl însoţea, ca de obicei, pe Petre Barbu la şedinţa de dializă.
"Stăteam împreună de şapte ani şi jumătate. Îl îngrijeam ca pe un copil, din cauza problemelor avute cu piciorul. Urma să împlinească 63 de ani chiar la 1 ianuarie 2011. De trei ori pe săptămână mergeam cu el la şedinţa de dializă. Lunea, miercurea şi vinerea. Îl însoţeam mereu, că avea piciorul amputat. Făcea dializă de 11 ani. Când s-a produs tragedia, eu dădeam un telefon.
Destinaţia era Piaţa Miniş, unde trebuia să lăsăm prima pacientă. Nu am văzut nimic, pur şi simplu, mi-a zburat telefonul din mână. Nu ştiu ce s-a întâmplat, nu am conştientizat nimic, am leşinat şi când m-am trezit am văzut în jur o masă de carne. Soţul meu şi ceilalţi trei muriseră. Şoferul era plin de sânge şi încerca disperat să dea telefoane de ajutor. Am stat vreo două minute încarceraţi, iar după am fost scoşi", ne-a declarat supravieţuitoarea.
Cristian Pintea, şoferul ambulanţei BGS, este celălalt supravieţuitor al accidentului comis de o începătoare, cu permis de conducere de trei luni. În afara rănilor fizice (traumatism cranio-cerebral, fracturi multiple, traumatism de coloană), Cristian este dărâmat psihic. Nu vrea să vorbească şi să-şi amintească ziua tragediei. Fără să fie vinovatul direct, poartă pe umeri povara morţii pacienţilor.
Surse din cadrul BGS ne-au creionat ultimele secunde dinaintea accidentului aflate atunci de la şoferul lor. "Ţineţi-vă bine!" Sunt ultimele cuvinte şi strigătul disperat al unui om care preţ de câteva secunde a văzut moartea cu ochii. A lui şi a celor cinci pasageri pe care îi avea în maşină, patru pacienţi pe care îi aducea de la şedinţa de dializă şi un însoţitor.
Maşina pe care o conducea a fost lovită cu putere de un BMW Seria 3, condus de Andreea Enache, scăpat de sub control de şoferiţa de doar 20 de ani. Pacienţii avuţi în grijă, care-i deveniseră şi prieteni, au decedat pe loc.
"Cristian Pintea se îndrepta spre Piaţa Miniş. El a povestit că la un moment dat a văzut la 200 de metri o maşină care a depăşit o altă maşină pe partea stângă, pe linia de tramvai, după care autoturismul respectiv a început să se învârtă. A intrat în derapaj şi începuse să facă nişte mişcări ample. Văzând asta, şoferul nostru a tras maşina încet lângă o bordură, aproape că a oprit (...). A văzut maşina care se apropia cu aproximativ şapte-opt secunde înainte să-i zdrobească." Cristian a fost internat la Spitalul Floreasca timp de cinci zile, iar apoi tratat de colegii de la BGS, în timp ce Aurica Stanciu (trei zile) şi Andreea Enache au fost internate la Spitalul "Sf. Pantelimon".
Din momentul în care Andreea Enache a fost dusă la spital s-a creat un adevărat zid al tăcerii în jurul ei. Nu doar că nici ea, nici familia ei nu au luat legătura cu vreuna dintre victimele supravieţuitoare ori cu rudele celor patru morţi, dar e o întreagă secretomanie şi cu privire la zilele de spitalizare ori locul în care este tratată. "De la Spitalul «Sfântul Pantelimon», tânăra şoferiţă a fost mutată la o altă unitate spitalicească, «într-o rezervă privată, de lux». «Transferul» s-a produs cu o ambulanţă neinscripţionată. Am auzit că ar fi o fată de bani gata, rudă de parlamentar", ne-a mărturisit cu teamă un martor, cerându-ne să-i protejăm anonimatul.
Apărătorul Andreei Enache, avocatul Mihai Olariu, ne-a mărturisit că şi-a vizitat clienta doar o dată la Spitalul Pantelimon, la o zi de la accident. "Domnişoara Andreea se simte mai bine. Când am fost la Spitatul «Sf. Pantelimon» avea nişte traumatisme la nivelul mandibulei şi îi era destul de greu să vorbească. În rest nu am mai fost, nu ştiu dacă a fost transferată. Eu am ţinut legătura cu familia şi ştiu că între timp tânăra a fost externată, nu ştiu exact când", ne-a declarat avocatul Mihai Olariu.
Secretomania nu ne-ar fi părut suspectă – într-un stat în care informaţiile despre sănătatea unui cetăţean sunt protejate de lege – dacă nu am fi aflat direct din gura femeii supravieţuitoare a oribilului accident ceva care poate trăda prefăcătoria, intenţia de păcălire a autorităţilor.
"După ce am fost scoasă dintre fiare, până la venirea ambulanţei, cineva m-a aşezat pe bancheta din spate a BMW-ului domnişoarei care a produs accidentul. Îmi era rău şi mai icneam din când în când de durere, dar tânăra nici nu m-a băgat în seamă. Nu i-a păsat de mine. Stătea la volan, cu uşa maşinii deschisă. Vorbea cu un tânăr înalt, nu ştiu cine este. Şi el îi tot spunea: «Vine ambulanţa, fă-te că te doare! Prefă-te că te doare!». De atunci nu mai sunt la curent cu nimic. Nu am fost chemată la Poliţie să dau vreo declaraţie. Nici n-am primit vreun telefon de la fata asta ori de la vreo rudă de-a ei. Singurul ajutor l-am primit de la cei de la BGS. Din ce am auzit şi eu când eram internată în spital, şoferiţa vinovată ar fi ceva rudă cu un parlamentar. Aşa că nu mă mai miră nimic din ceea ce pare anapoda în acest caz", ne-a declarat Aurica Elena Stanciu. "Acum umblă vorba că tânăra a intrat într-o depresie adâncă, d-aia n-ar fi fost audiată", ne-a zis un alt martor, angajat în sectorul medical.
Ancheta se desfăşoară cu o oarecare lentoare. La o lună de la accident, procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 3 nu au început încă urmărirea penală în acest caz. "Pe noi nu ne interesează dacă e sau nu rudă de parlamentar, ne interesează faptele. Deocamdată, ancheta este în faza actelor premergătoare începerii urmăririi penale. Până acum a fost audiat doar şoferul ambulanţei BGS. Şoferiţa Andreea Enache nu a putut fi audiată până în prezent, din cauza rănilor pe care le-a suferit, ea a fost internată în spital. Nici martori nu au fost audiaţi până în prezent. Urmează a se identifica eventualii martori şi a se proceda la audierea acestora. Cât priveşte expertiza tehnică auto, aceasta va fi efectuată după începerea urmăririi penale", ne-a declarat procurorul Constantin Strat, purtător de cuvânt al Parchetului Judecătoriei Sectorului 3. Infracţiunile pentru care ar putea fi începută urmărirea penală sunt ucidere din culpă (patru morţi) şi vătămare corporală (două victime).
După telefoanele date zilele trecute din redacţia Jurnalului Naţional pentru documentare, atât la Poliţie, cât şi la Parchet, am aflat marţi după-amiază de la avocatul Mihai Olariu că lucrurile ar fi început să se mişte totuşi. "Noi am fost convocaţi luni la Brigada de Poliţie Rutieră. Am fost acolo cu clienta mea, dar între timp dosarul fusese trimis la IGPR. De-abia acum se înregistrează, nici nu ştiu dacă a apucat să fie repartizat unui procuror. Andreea Enache urmează să fie citată pentru a da declaraţia de învinuit, deocamdată nefiind pusă în mişcare acţiunea penală", ne-a spus avocatul Olariu.
Dacă n-ai bani, ajungi mai greu la dreptate
Deşi nu are forţă doveditoare absolută, expertiza tehnică auto poate servi ca temei la soluţionarea unui dosar penal privind accidentul rutier soldat cu victime. Bazată pe datele consemnate în procesul-verbal de cercetare la faţa locului, dar şi pe datele maşinilor implicate, expertiza tehnică auto poate determina uneori luarea în calcul a unor circumstanţe atenuante în favoarea autorului accidentului. Aşadar, este extrem de importantă pentru stabilirea adevărului judiciar. Numai că – aşa cum orice lucru se plăteşte pe lumea asta – şi efectuarea expertizei tehnice auto are nişte costuri. În principiu, preţul îl plăteşte cel care cere efectuarea expertizei. "Grav este că victimele şi familiile acestora trebuie să plătească onorariile expertizelor, pentru că Poliţia nu are bani.
Mulţi nu au bani pentru expertiză şi este şi acesta un motiv pentru care anchetele merg aşa de greu şi durează uneori ani întregi", ne-a declarat Claudiu Cremănuţă, director de dezvoltare în cadrul Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie. Nu prea băgată în seamă de autorităţi, organizaţia lui Cremănuţă propune o soluţie pentru eliminarea tergiversării efectuării expertizelor din motive financiare: din plata asigurării RCA, 1%-3% să fie distribuiţi către un fond special pentru expertize. De precizat că maşinile implicate în accident au fost deja returnate posesorilor lor. "S-au luat probele tehnice imediat după accident. Rămâne să aşteptăm declanşarea urmăririi penale, pentru a putea face expertiza tehnică auto propriu-zisă", ne-au spus surse din cadrul Poliţiei.
Şoferiţa bolidului din imagine i-a curmat viaţa pacientului Petre Barbu, bărbatul fără un picior, care timp de 11 ani reuşise să fenteze moartea prin şedinţe de dializă