Autostrada Comarnic - Braşov nu va costa 4,8 miliarde euro, ci între 1,3 şi, în cel mai prost caz, 2,1 miliarde euro, însă opinia publică nu este suficient de bine informată despre acest contract tocmai pentru a fi ascunse eventualele prevederi nefavorabile statului sau inexactităţi, se arată într-un raport al Societăţii Academice Române (SAR).
Potrivit SAR, opinia publică a fost informată greşit că autostrada va costa 4,8 miliarde euro, din înmulţirea a 26 de ani, cât va opera concesiunea, cu cifra anuală de 180 de milioane euro, ca plată de disponibilitate.„Această explicaţie nu a luat în calcul un lucru simplu, şi anume rata socială a discount-ului, un fel de invers al dobânzii, luată în calul în orice proiect de investiţii. De exemplu, la o sumă de 180 de milioane euro, achitată în anul 20 de la data punerii în exploatare a autostrăzii, valorează azi doar 45 milioane euro la o rată socială de discount de 5 - 6 la sută pe an, uzuală în UE, şi chiar dacă rata va fi mai mare tot nu se va ajunge la 4,8 miliarde euro", se arată în raportul SAR.
SAR arată că unul din principalele puncte neexplicate este cum ar plăti statul autostrada, dacă va fi taxă de disponibilitate, adică suma pe care o va plăti fiecare autovehicul stabilită la 1,76 euro pe osie, la care se va adăuga diferenţa de la buget dacă nu se ating valorile de trafic de circa 30.000 de autovehicule pe zi, cifră care oricum nu ar asigura plafonul de 180 milioane de euro.
SAR susţine că statul poate percepe taxă pe cei 55 de kilometri ai autostrăzii, concomitent cu rovinieta, dar că trebuie asigurată transparenţa şi eficienţa utilizării sumelor.
De asemenea, SAR susţine că preţul pe kilometru, anunţat de MTI la 21,8 milioane euro, este normală, dar a subliniat că în general proiectele de concesiune sunt cu 24 la sunt mai scumpe decât cele făcute cu finanţarea statului, deşi MTI susţine că un studiu arată că proiectul în concesiune este mai ieftin cu 900 milioane de euro decât un proiect derulat de stat.
Totuşi, SAR a arătat că se impune furnizarea unor informaţii publice complete şi adecvate pentru clarificarea aspectelor controversate. Lămurirea lor va însemna mai puţine acuzaţii publice de corupţie, acceptabilitatea unor măsuri mai puţin populare (taxe de autostradă, roviniete) şi, posibil, corectarea unor ineficienţe. Tăcerea şi indiferenţa faţă de opinia publică duc în schimb la costuri politice pe termen mediu şi lung.
Contractul de concesiune a fost semnat pe 18 ianuarie de către ministrul Transporturilor, Radu Berceanu şi de către reprezentanţii firmelor Vinci şi Aktor, în prezenţa premierului Emil Boc.
Consorţiul Vinci - Aktor ar trebui să proiecteze, să finanţeze şi să construiască Autostrada Comarnic - Braşov, urmând ca, pe o perioadă de 30 de ani, să administreze cei 55 de kilometri ai tronsonului, în schimbul unei taxe pe care utilizatorii o vor plăti începând din al cincilea an al concesiunii.
Consorţiul va concesiona Autostrada Comarnic-Braşov la un preţ de 1,57 miliarde de euro, preţ de construcţie. Începând din al cincilea an al concesiunii, pe o perioadă de 26 de ani, statul român va realiza plăţi de disponibilitate către concesionar, în valoare de 180 milioane de euro pe an.
Taxa pe care utilizatorul o va plăti începând din al cincilea an al concesiunii, după darea în folosinţă a autostrăzii, va fi de 1,75 euro/osie/100 kilometri, ceea ce înseamnă că un autoturism va plăti în primul an o taxă de circa doi euro, pentru a străbate cei 55 de kilometri ai tronsonului.
La terminarea perioadei de 30 de ani de concesiune, tronsonul de autostradă Comarnic - Braşov intră în proprietatea statului, care are două alternative: fie să-l concesioneze din nou, fie să-l administreze.
Costurile totale pentru autostrada Comarnic - Braşov se ridică la 4,8 miliarde euro, iar consorţiul Vinci-Aktor, care a concesionat tronsonul, va plăti penalităţi în cazul în care va finaliza lucrările de construcţie mai târziu de patru ani, sau va primi bonusuri dacă le va inaugura mai devreme, a declarat, la semnarea contractului de concesiune, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.
'Cred că există viitor privind realizarea de concesionări în parteneriat public-privat. Contractul este unul foarte complex şi sper că am reuşit să îl încheiem într-o formă care să devină un fel de model pentru alte contracte, cel puţin în zona asta, de autostrăzi', a precizat Berceanu.
Acesta a explicat că actualul nivel de costuri prevăzut în contract, de 4,8 miliarde euro, este dat de faptul că există costuri financiare importante timp de 30 de ani, la care se adaugă banii necesari lucrării în sine.
'La 30 de ani vorbim de încă o dată banii. În cei 26 de ani (nr de la inaugurarea lucrării) concesionarul face întreţinerea aşa cum trebuie, reparaţiile aşa cum trebuie....Sunt prevăzute din opt în opt ani reparaţii capitale... În plus, este vorba de întreţinerea curentă', a explicat Berceanu.