x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cum eviţi ţepele de Black Friday

0
20 Noi 2014 - 21:07
Cum eviţi ţepele de Black Friday Cornel Putan/Intact Images


Comercianţii se întrec în promoţii de Black Friday: unii au furat startul şi au început campaniile de reduceri încă de luni, alţii şi-au pregătit oferte pentru tot acest week-end iar cei mai tradiţionali şi-au concentrat întregul efort pe ziua de astăzi când speră să-şi epuizeze toate stocurile. Aşteptările pentru acest week-end sunt extrem de optimiste: numărul tranzacţiilor online cu cardul va creşte cu peste 50% faţă de media anuală, iar suma medie procesată se va dubla.

Suma medie pe care o vor cheltui românii anul acesta se va ridica la circa 340 de lei, de aproape două ori mai mare faţă de media tranzacţionată online cu cardul în restul anului, în valoare de circa 180 lei, conform estimărilor procesatorului de plăţi online cu cardul Netopia mobilPay.

Fie că folosesc comerţul tradiţional sau optează pentru cumpărături on-line consumatorii trebuie să ştie care le sund drepturile şi să ia în calcul o serie de recomandări pentru a evita experienţele neplăcute care pot transforma această campanie de reduceri într-o veritabilă Vinere Neagră. Cel mai important aspect subliniat de Centrul European al Consumatorilor din România este că, indiferent de denumirea perioadei de reduceri şi de provenienţa sa, consumatorii vor beneficia de aceleaşi drepturi pe care le au în restul anului, iar comercianţii trebuie să respecte o serie de reguli clar stabilite.

Centrul European al Consumatorilor din România a pregătit o serie de sfaturi pentru cei care intenţionează să profite din plin de perioada reducerilor. Astfel, realizarea unei liste cu produsele şi preţurile actuale ale acestora vă va ajuta să evitaţi falsele reduceri de preţuri. Pot fi astfel evitate situaţiile în care comercianţii măresc preţul şi aplică procentul de reducere la preţul astfel majorat. O capcană în cazul comerţului tradiţional este afişarea de oferte care anunţă mari reduceri de preţuri doar pentru a vă atrage să intraţi în magazin. În cazul comerţului online, trebuie verificat, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat la alegerea produsului. Utilizarea cardului pentru a face plata vă poate apăra de fraude deoarece puteţi utiliza procedura refuzului la plată şi recupera banii în cel mult 30 de zile de la data plăţii.

Reduceri clar afişate
Preţul trebuie să fie clar afişat, cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul) iar reducerile operate trebuie raportate la preţul de referinţă practicat în ultimele 30 de zile, înainte de data promoţiei. Se interzice ca o reducere de preţ pentru un produs şi/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs şi/sau serviciu.

În cazul comerţului clasic, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care consumatorul plăteşte bunul şi primeşte produsul iar în cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat înmomentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii transmise de consumator. Atenţie: în cazul magazinelor clasice, legea nu dă dreptul consumatorului să renunţe la contract. Odată achiziţionat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să fie returnată consumatorului decât dacă este defect, caz în care se aplică regulile privind garanţia. În unele cazuri, vânzătorul poate avea o politică de returnare sau înlocuire a unui produs, indiferent de motiv, într-o anumită perioadă de timp, dar acest lucru nu constituie o obligaţie.

Situaţia e cu totul diferită în cazul magazinelor on-line unde legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care consumatorul poate renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare. Costul returnării produsului este suportat de consumator iar comerciantul este obligat să returneze banii (inclusiv costurile de expediţie) în termen de maxim 14 zile de la renunţarea la contract.

Atenţie, comerciantul nu poate limita dreptul consumatorului de a denunţa contractul. De exemplu, nu poate condiţiona returul de trimiterea produsului în ambalajul original, nu poate refuza returul în cazul în care produsul a fost livrat consumatorului prin serviciul propriu de curierat etc.

Livrarea în maxim 30 de zile
Avantajul returnării produselor comandate online se suprapune însă cu dezavantajul termenelor de livrare care pot fi de maimum 30 de zile de la data comenzii. Dacă produsul nu este livrat în 30 de zile, consumatorul poate solicita un termen suplimentar sau rezilierea contractului şi recuperarea banilor în cel mult 7 zile.

Legislaţia de protecţie a consumatorilor prevede că orice deteriorare a produselor în timpul transportului este suportată de vânzător iar cumpărătorul poate solicita alt produs sau rambursarea banilor. Atenţie: la primirea coletului, consumatorul are dreptul de a verifica dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, chiar dacă există unii comercianţi care nu permit acest lucru.

Doi ani de garanţie a produselor,
Regulile privind garanţia produsului se aplică indiferent de modul de achiziţionare şi de preţul acestuia întreg sau redus, se arată în Ghidul de supravieţuire după Black Friday realizat de Centrul European al Consumatorilor din România.

Garanţiile produselor sunte reglementate de Legea 449/2003 şi sunt de două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur produs.

Garanţia legală se aplică pentru orice produs comercializat şi este de doi ani. În cazul produselor a căror durată de viaţă este mai mică de 2 ani, garanţia poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât consumatorul este informat despre acest lucru.

Garanţia comercială este cea dată de producător sau comerciant în plus faţă de garanţia legală de doi ani şi trebuie să aducă atingere acesteia. Garanţia comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariţiei unui defect etc. Dar nu poate înlocui şi nu exonerează pe vânzător de obligaţiile sale în temeiul garanţiei legale.

Cumpărătorul are dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile. Consumatorul poate alege între reparare şi înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în parctică a acesteia în comparaţie cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcţionalitatea produsului.

Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat şi se va face numai cu un produs identic.

Rezilierea contractului poate interveni în cazul în care consumatorul nu a beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului; când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative pentru consumator.

Atenţie: chiar dacă în practică i se spune consumatorului să ia legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Consumatorul nu are niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia.

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Activele sistemului de pensii private au depășit 14 miliarde de euro

Activele sistemului de pensii private au depășit 14 miliarde de euro
Galerie Foto Valoarea activelor totale, aflate în administrare la nivelul întregului sistem de pensii private, a ajuns la 30 septembrie 2020, la 72,58 miliarde de lei, în creștere cu 17,96% față de septembrie 2019, depășind...

Monitorul pădurilor, în faza de testări

Monitorul pădurilor, în faza de testări
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a transmis invitația de testare a aplicațiilor SUMAL, portalul care monitorizează defrișările și celelalte activități cu potențial de fraudă asupra pădurilor. În...

Americanii înființează firme, europenii închid

Americanii înființează firme, europenii închid
Pandemia influențează în mod total diferit comportamentul de business pe cele două maluri ale Oceanului Atlantic. În timp ce americanii înființează firme într-un ritm fără precedent, patronii europeni se...

Activele fondurilor de pensii private au depășit 14 miliarde de euro

Activele fondurilor de pensii private au depășit 14 miliarde de euro
Valoarea activelor totale, aflate în administrare la nivelul întregului sistem de pensii private, a ajuns la 72,58 miliarde de lei, în septembrie 2020, în creștere cu 17,96% față de anul trecut, depășind...

Cel mai valoros brand din lume face cât 7 Românii

Cel mai valoros brand din lume face cât 7 Românii
Gigantul Apple era la sfârşitul lunii septembrie cel mai valoros brand din lume, cu o capitalizare de 1.900 de miliarde de dolari. În top 10 cele mai valoroase companii din lume, el este urmat de saudiţii de la...

Bătălie pe bani europeni. 64 de înscrieri pe minut

Bătălie pe bani europeni. 64 de înscrieri pe minut
Fondurile europene acordate prin OUG 130, Măsura 2, „Granturi pentru capital de lucru”, au stârnit un interes uriaș. Formularul electronic de înscriere a fost lansat ieri, la ora 10, și va fi activ până...

Suntem egali cu media UE la deficitul bugetar

Suntem egali cu media UE la deficitul bugetar
Decalajul dintre veniturile și cheltuielile statului - deficitul bugetar - a fost, în România, în trimestrul II 2020, de 11,4% din Produsul Intern Brut (PIB), cifră care plasează țara noastră în apropierea...

Economiștii cer evitarea creșterii cu 40% a pensiilor

O creştere a punctului de pensie cu 40% în acest moment trebuie evitată, pentru că economia nu o poate susţine, arată o scrisoare deschisă semnată de mai mulți economiști - academicianul Aurel Iancu,...

Economia, în pericol. Explozie de șomaj și falimente

Economia, în pericol. Explozie de șomaj și falimente
Criza Covid-19 ar putea să genereze, în perioada următoare, 500.000 de noi șomeri, estimează o analiză publicată de REI Finance Advisors, companie de consultanţă specializată în atragerea de fonduri europene...

OLX intră și pe piața creditelor bancare

OLX intră și pe piața creditelor bancare
Administratorul portalurilor de anunțuri OLX, Storia.ro și Autovit.ro - OLX Group - și fondul de investiții ORESA și-au anunțat ieri intenția de achiziție a celui mai mare broker de credite, KIWI Finance....

Cîțu: liniște fiscală până în decembrie

Cîțu: liniște fiscală până în decembrie
Depunerea declaraţiilor fiscale de către firme va fi amânată până pe 25 decembrie 2020 și tot până la acea dată se prelungește perioada scutirii de penalităţi pentru întârzieri la plata taxelor și...

Mai multe companii din energie sancționate pentru manipularea pieței

Mai multe companii din energie sancționate pentru manipularea pieței
Mai multe companii din energie au primit amenzi din partea Autorității Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE) pentru manipularea pieței și crearea de dezechilibre în sistemul...

Să curgă vinul pe fonduri europene

Să curgă vinul pe fonduri europene
Producătorilor de vin şi firmelor de distribuţie tradiţională a bunurilor de larg consum li se va permite accesul la fonduri europene, conform prevederilor legii de aprobare a OUG 130/2020 privind unele măsuri de...

Scrisoare deschisă: Creșterea pensiilor cu 40% va afecta grav economia

Scrisoare deschisă: Creșterea pensiilor cu 40% va afecta grav economia
Creșterea pensiilor cu 40% va avea un impact extrem de grav asupra economiei și va duce la pierderea multor locuri de muncă, într-un moment în care este nevoie de consolidare fiscal-bugetară, arată într-o...
Serviciul de email marketing furnizat de