Aproape 100 de miliarde de lei s-au evaporat în 2020, anul pandemiei de Covid-19, din cifra de afaceri a tuturor companiilor din România, o scădere de doar 5,4% faţă de 2019, la 1.656 mld. lei (338 mld. euro), arată primele date ale Registrului Comerţului, furnizate la solicitarea ZF.
Aproape 100 de miliarde de lei s-au evaporat în 2020, anul pandemiei de Covid-19, din cifra de afaceri a tuturor companiilor din România, o scădere de doar 5,4% faţă de 2019, la 1.656 mld. lei (338 mld. euro), arată primele date ale Registrului Comerţului, furnizate la solicitarea ZF.
Până acum aproape 770.000 de firme au depus bilanţul pentru 2020, un număr apropiat de universul total de companii şi bănci din România, astfel că datele pot fi influenţate într-o mică măsură de firmele care nu au încă bilanţul depus.
Deşi primele estimări din perioada de lockdown indicau o scădere de cel puţin 20% a cifrei de afaceri din economie, reaşezarea rapidă a mediului de business a dat peste cap toate prognozele.
Un raport BNR de la jumătatea anului trecut arăta că din 85 de sectoare din economie analizate, pentru 51 de sectoare dinamica iniţială, cea din primul semestru al anului 2020 a fost negativă, în timp ce pentru 34 de domenii, dinamica a fost una pozitivă în prima jumătate a anului trecut. Existau două sectoare de activitate cu reduceri de 60%, adică activităţile de turism şi transporturile aeriene, în timp ce 13 sectoare au avut diminuări de 20%.
Blocajele au fost însă depăşite rapid de multe companii din România, iar 2020 s-a transformat într-un an cu creşteri neaşteptate pentru firme de curierat, firme de servicii medicale, retaileri de materiale de construcţii, magazine din comerţul alimentar, magazine online. Scăderile au fost mari în turism, pe piaţa transportului aerian, dar şi în HoReCa, dar chiar şi pe aceste pieţe au fost nişe cu creşteri. Mai mult, ponderea turismului în businessul românesc este extrem de redusă. Un studiu recent realizat de Ibis arată că cifra de afaceri totală a hotelurilor din România este de doar 570 mil. euro, comparabilă cu rulajul Coca-Cola HBC România.
Primele date arată că în ciuda unui declin de 5% al cifrei de afaceri, companiile au raportat profituri nete în creştere, iar pierderile s-au redus. Astfel, cu un profit net total de aproape 150 mld. lei şi o pierdere netă totală de 38 mld. lei, în economie a rămas un sold net (calculat ca diferenţă dintre profit şi pierderi), de peste 110 mld. lei, cel mai ridicat nivel atins vreodată. Mai mult, marja netă a urcat la 6,7%, iar 2020 devine din perspectiva câştigurilor cel mai bun an de după 1989 încoace.
(sursa: Mediafax)