Brandul de ţară al României, o afacere de 2 milioane de euro, este subiectul unui nou scandal, după ce două companii au făcut plângeri la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) în care acuză Ministerul Turismului de criterii subiective şi nerespectarea caietului de sarcini.
Reprezentanţii companiei Landor Associates, au adus o serie de acuze foarte grave instituţiei patronate de Elena Udrea după ce Ministerul Turismului a desemnat la data de 25 iunie cei trei finalişti ai licitaţiei. De la criterii de genul vârstei, considerate irelevante, dar introduse în caietul de sarcini, până la acceptarea unor companii aflate în conflicte de interese, ministerul lui Udrea este acuzat de o salbă de matrapazlâcuri.
Ministerul a anunţat trei câştigători care ajung în finală, din 13 ofertanţi. Aceştia sunt asocierile SC TBWA Bucureşti SRL - SC GFK Romania SRL, asocierea Saffron Brand Consultants SA - Brandient Consult SRL - Acacia Avenue Limited şi asocierea THR, Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion SA - Taylor Nelson Sofres SA.
CRITERII FĂRĂ RELEVANŢĂ
Agenţia FutureBrand a contestat procedura la CNSC la 29 iunie. Argumentul invocat pentru anularea procedurii de preselecţie este algoritmul de calcul discriminatoriu, care nu este bazat pe criterii obiective şi nu are nici o relevanţă. Mai exact vârsta.
Cei de la Future Brands oferă şi un exemplu: "Considerăm că acest criteriu este discriminatoriu, nu aplică principiul proporţionalităţii şi nu tratează egal toţi ofertanţii, având în vedere că nu înţelegem de ce, ca şi în cazul nostru, Rina Plapler cu o experienţă de 15 ani în brand de naţiune, care este considerată locul 4 în clasamentul Top 10 cei mai influenţi experţi în brandul de naţiune, este discriminată şi nu are nici o valoare faţă de alţi participanţi de la alte societăţi ofertante cu experienţă de 38 sau 40 de ani", precizează societatea în contestaţie.
Ba mai mult, Ministerul Turismului este acuzat că a acceptat două filiale ale grupului GfK la licitaţie cu două oferte paralele, una în asociere cu Saatchi& Saatchi Design, alta cu o filială a TBWA. În plus, Ministerul Turismului nu ar fi respectat termenul legal de 43 de zile pentru informarea ofertanţilor din preselecţie.
"CONFLICTE DE INTERESE"
Landor Associates este şi ea foc şi pară pe ministerul lui Udrea. Potrivit contestaţiei, a fost admis un ofertant aflat în conflict de interese, respectiv agenţia TBWA. Aceasta este reprezentată printre finalişti prin asocierea TBWA Bucureşti SRL - SC GFK România SRL. Însă firma în cauză este implicată într-o altă campanie de branding similară, "Malaysia: Truly Asia".
Asta în condiţiile în care în clarificările comunicate de autoritatea contractantă se arăta că "prin conflict de interese se înţelege implicarea ofertantului sau a unuia dintre membrii echipei în construcţia brandului turistic al altei destinaţii turistice pe perioada derulării contractului." Specificarea "Căutăm să creăm un parteneriat cu o companie specializată de consultanţă de brand, şi nu o agenţie de comunicare full service" din caietul de sarcini ar fi trebuit să elimine din start atât THR, Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion SA, cât şi TBWA Bucureşti SRL, care sunt anunţaţi printre finaliştii calificaţi pentru continuarea procedurii de achiziţie.
"Autoritatea contractantă nu a respectat criteriile din contractul de atribuire. Noi sperăm într-o reevaluare a documentelor depuse şi a rezultatelor selecţiei. Suntem o agenţie cu reputaţie mondială, una dintre primele trei companii de branding la nivel mondial, şi am contestat decizia de descalificare luată de autoritatea contractantă nu pentru că ne-am fi uitat neapărat la finalişti, ci la cât de corect s-a făcut evaluarea", a declarat Dochiţa Zenoveiov, Managing Partner Seed Consultants, compania care reprezintă în România Landor Associates GmbH.
MIZĂ DE 2 MILIOANE DE EURO
Suma maximă alocată prezentului proiect este de 2 milioane de euro, bani alocaţi României în acest scop de UE, prin Programul Operaţional Regional - Domeniul Major de Intervenţie 5.3: "Promovarea potenţialului turistic şi crearea infrastructurii, în scopul creşterii atractivităţii României ca destinaţie turistică", potrivit unui comunicat al Ministerului Turismului.
În cadrul contractului privind brandul turistic al României va fi contractat un pachet de servicii constând în elaborarea de studii pentru stabilirea imaginii curente a ţării noastre pe pieţele sursă de turism, determinarea avantajelor competitive ale României comparativ cu alte destinaţii, identificarea celei mai bune poziţionări a României ca destinaţie turistică, conceptualizare, creaţie şi design, dar şi linii directoare pentru implementare şi pentru strategia de comunicare.
Caietul de sarcini pentru licitaţia internaţională a fost elaborat la cererea Ministerului Turismului de către un consorţiu alcătuit din International Advertising Association, Uniunea Agenţiilor Publicitare din România şi Asociaţia Română a Profesioniştilor în Relaţii Publice.
Citește pe Antena3.ro