Plafonarea adaosului comercial la furnizor astfel încât acesta să nu depăşească 5%, reducerea TVA la facturile consumatorilor până la 5%, acordarea de vouchere pentru consumatorii vulnerabili, se numără printre măsurile anunțate aseară de Executiv. O analiză realizată de Asociația Energia Inteligentă (AEI) arată însă că aceste măsuri vor avea efectul scontat doar dacă se vor aplica combinat, altfel impactul va fi minim.
Conform analizei publicate, efectul măsurilor preconizate de Executiv după 1 aprilie ar fi următorul:
1. Reducerea TVA de la 19% la 5% este o măsură care ar determina o creștere a prețului mediu al gazelor cu circa 94% față de prețul mediu al anului 2020, pentru toți consumatorii casnici. Impactul bugetar ar fi de circa 3 miliarde de lei în următoarele nouă luni ale anului. AEI consideră că este o măsură puțin eficientă, care nu ar schimba starea actuală de fapt.
2. Plafonarea adaosului comercial la furnizor la 5% este o măsură care ar determina o creștere a prețului mediu al gazelor cu circa 83% față de prețul mediu al anului 2020, pentru toți consumatorii casnici. Impactul bugetar ar fi de circa 7 miliarde de lei în următoarele nouă luni ale anului. AEI consideră că este o măsură puțin eficientă, care nu ar schimba starea actuală de fapt.
„Cumulând scăderea TVA la 5% cu plafonarea marjei comerciale la 5%, prețul gazelor naturale la consumatorul casnic ar crește față de anul 2020 cu 62%, la un nivel de 217 lei/MWh”, arată analiza. Pe de altă parte, continuarea plafonării/compensării facturii la gaze, pe modelul existent în prezent, ar crește prețul gazelor cu circa 76% față de prețul mediu al anului 2020, pentru circa 55% din consumatorii casnici cu un impact bugetar de aproximativ 4,4 miliarde de lei în următoarele nouă luni ale anului 2022. „Este o măsură absurdă, care dacă a fost tolerată până în prezent, nu ar trebui sub nicio formă să continue datorită faptului că ea avantajează anumiți furnizori și consumatorii bogați, fiind inechitabilă și nejustă pentru majoritatea consumatorilor”, se specifică în analiza citată.
3. Continuarea plafonării/compensării facturii la gaze pe modelul existent în prezent ar duce la crește prețul gazelor cu circa 76% față de prețul mediu al anului 2020, pentru circa 55% din consumatorii casnici, cu un impact bugetar de 4,4 mld. lei în următoarele nouă luni ale anului 2022.
4. Dacă s-ar reveni la reglementarea pieței și s-ar replafona prețul la producător la un nivel de 68 de lei/MWh (valoarea existentă în OUG 114/2019), prețul la consumatorul final ținând seama de ponderea importului, prețul gazelor de import (prețul TTF), creșterea tarifelor de transport, distribuție și înmagazinare a gazelor la 1 aprilie 2022 ar aduce un preț de 225 de lei/MWh, o creștere a prețului gazelor cu circa 67% față de prețul mediu al anului 2020.
AEI propune, printre altele, modificarea legislației și a normelor Gas Release Program, astfel încât să nu mai fie crescut artificial prețul gazelor printr-o falsă diferență între cerere și ofertă. Conform estimărilor asociației, asta ar însemna o reducere a prețului gazelor după aprilie 2022 cu circa 3% față de prețul previzionat în anul 2022, fără impact asupra bugetului național.
Anul 2022 se anunță la fel de dificil ca 2021 pe piața gazelor, din cauza prețurilor care continuă să crească