De-a lungul Europei de Est, din Praga şi până în Bucureşti, are loc o creştere explozivă a lanţurilor de cafenele precum Starbucks Corp. şi McCafe, piaţa est-europeană de cafea înregistrând anul trecut o creştere de 5,3% până la 7,45 miliarde de dolari, comparativ cu un avans de 1,8% în Europa Occidentală, arata datele Euromonitor International.
Creşterea numărului de cafenele şi a cererii a transformat Europa de Est într-o zona luminoasă, pe fondul unei cererii globale modeste pentru cafea şi al stagnării pieţelor în vestul Europei. Creşterea economiilor şi salariilor a stimulat cheltuielile de consum, creând oportunităţi pentru lanţurile de cafea precum Green Caffe Nero şi rivalii săi internaţionali.
Starbucks va adăuga 40 de noi cafele în şase state din Europa de Est, o creştere de aproximativ 25%, potrivit AmRest Holdings SE, care operează cafenele cu marca Starbucks din regiune. Cehia şi Ungaria sunt pieţe puternice pentru lanţul Starbucks iar compania americană tocmai a intrat pe piaţa din Slovacia, a declarat preşedintele pentru Europa Centrală la AmRest, Adam Mularuk. "Gradul de saturare al cafenelelor per cap de locuitor este mult mai mic în Europa de Est decât în Vest. În consecinţă, dinamica va fi mult mai solidă", a spus Mularuk.
Creşterea cererii în regiunea Europei de Est influenţează şi creşterea din Uniunea Europeană, cea mai mare piaţă mondială de cafea. Anul trecut, consumul de cafea verde, boabele care nu au fost încă prăjite, a înregistrat o creştere de două cifre în Polonia, Rusia şi Cehia, comparativ cu o creştere de 4,2% în UE, potrivit Organizaţiei Internaţionale a Cafelei.
Desigur, Europa de Est nu este o piaţa uniformă şi fiecare ţară şi-a dezvoltat propriile sale obiceiuri. În Polonia, tradiţia băutului de cafea s-a erodat în anii comunismului iar astăzi cel mai bine vândut tip de cafea sunt late-urile. În schimb, consumatorii ungari, influenţaţi de tradiţia cafenelelor vieneze, preferă cafeaua neagră.
Mai departe în est, Rusia, cea mai mare piaţă mondială pentru ceaiul negru, înregistrează şi ea o creştere a culturii cafelei. Clasa de mijloc se extinde iar veniturile au început şi ele să crească după recesiune. Potrivit Euromonitor, în 2016 aproximativ 1.000 de cafenele au fost deschise în Rusia, doar în alte şase ţări fiind deschide mai multe cafenele.
Cu toate acestea, veniturile populaţiei ar putea fi o barieră pentru o creştere şi mai rapidă. Cafeaua este în continuare mai scumpă în Europa de Est decât în Occident, în condiţiile în care cu salariul minim pe oră din Polonia poţi cumpăra un cappuccino faţă de cel puţin două în Marea Britanie.
"Costul unei ceşti de cafea în Polonia şi Europa Centrală este în continuare mult mai ridicat", a declarat Jeffrey Young, director la Allegra Strategies. În multe ţări ceaiul este în continuare rege iar consumul de cafea per capita tinde să fie mult mai mic decât în restul Uniunii Europene. Potrivit datelor Euromonitor, un consumator obişnuit din Europa de Est a consumat anul trecut 1,8 kilograme de cafea, comparativ cu 3,3 kilograme în Vest. AGERPRES.