Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) şi Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa (APTE) 2002 Arad au transmis Comisiei Europene un memoriu acuzând de abuz autorităţilor locale din Timişoara faţă de transportatori, prin impunerea unei taxe pentru tranzitarea oraşului.
Reprezentanţii celor două asociaţii au participat joi la şedinţa Comisiei de Circulaţie din cadrul Consiliului Local al Primăriei Timişoara.
"Cu toate că patronatele au adus argumente tehnice şi legale imbatabile, membrii Comisiei de Circulaţie a Primăriei Timişoara nu au ţinut cont de coerenţa argumentelor şi au hotărât menţinerea indicatoarelor, chiar dacă respectarea acestora este imposibilă", se arată într-un comunicat FORT remis agenţiei Mediafax.
În urma şedinţei, autorităţile locale au decis ca plăcuţele adiţionale să fie modificate pentru a permite utilizarea drumului european atât de vehiculele înmatriculate în judeţul Timiş, cât şi a celorlalte, care au încărcare sau descărcare în oraşul Timişoara.
"Totuşi, păstrarea indicatoarelor pentru cei din afara judeţului, transportatori români sau străini, care sunt obligaţi să tranziteze Timişoara, neavând varianta de ocolire pe una din relaţiile Arad-Sânnicolau Mare, Arad-Jimbolia, Arad-Moraviţa, Lugoj-Sânnicolau Mare, Lugoj-Jimbolia şi Lugoj-Moraviţa, reprezintă un abuz al autorităţilor locale care trebuie adus la cunoştinţa forurilor europene, deoarece încalcă atât tratatul de aderare al României, cât şi directivele europene 1999/62/CE şi 96/53/CE", se spune în comunicat.
Potrivit FORT, ambele directive resping posibilitatea ca un stat membru să poată impune o taxă de trecere pe un drum european în afara celei de utilizare şi posibilitatea de aplicare discriminatorie a unor măsuri faţă de utilizatori.
Totodată, directivele interzic reducereaa tonajul maxim admis şi/sau tonajul pe axă faţă de nivelul stabilit în Uniunea Europeană şi restricţionarea accesului pe o rută de tranzit fără acordarea unei rute alternative.
Drumurile europene care traversează Timişoara - E671 şi E 70 - fac parte din coridorul pan-european de transport IV.
"Singura justificare a Primăriei Timişoara este aceea cu privire la faptul că infrastructura oraşului nu face faţă tonajului greu, fiind necesară efectuarea unor reparaţii an de an. Însă, această justificare ascunde corupţia şi incompetenţa care domină administraţia Ciuhandu, aceasta fiind direct responsabilă de organizarea proastă a licitaţiilor pentru asfaltări", se arată în documentul citat.
FORT şi APTE arată că vor face o plângere penală împotriva primarului Gheorghe Ciuhandu, fiului acestuia, preşedintelui Camerei de Comerţ şi Industrie Timişoara, Georgică Cornu şi a consilierilor locali "pentru gestionarea frauduloasă a infrastructurii rutiere pentru care utilizatorii platesc taxe şi impozite".
Indicatoarele de interzicere a accesului în municipiul Timişoara pentru autovehiculele de peste 7,5 tone au fost instalate în luna ianuarie, la toate intrările în oraş, după ce Comisia de Circulaţie din cadrul Primăriei a emis o hotărâre în acest sens.
În iunie 2009, Consiliul Local (CL) Timişoara a aprobat o hotărâre prin care se stabileau mai multe taxe şi impozite locale, fiind introdusă şi o taxă de 200 de lei pentru fiecare autovehicul de marfă cu masa mai mare de 7,5 tone aparţinând unor persoane fizice sau juridice care nu au sediul sau domiciliul în Timişoara şi care tranzitează municipiul.
Procedura de aplicare a acestei taxe a fost însă votată în şedinţa din decembrie 2009. La începutul acestui an, prefectul de Timiş, Mircea Băcală, a anunţat că a decis atacarea în instanţă a hotărârii CL care stabilea procedura de aplicare a taxei, deoarece este discriminatorie şi încalcă directivele CE.
Astfel, taxa de tranzit urma să intre în vigoare de la 1 martie, iar reprezentanţii FORT au blocat la acea dată intrările în Timişoara, nemulţumiţi de impunerea taxei.
Preşedintele FORT, Augustin Hagiu, a demontat un indicator aflat la intrarea în Timişoara dinspre Lugoj, care interzicea accesul în oraş al autovehiculelelor de peste 7,5 tone pentru care nu s-a achitat taxa de tranzit.
Ulterior, primarul Gheorghe Ciuhandu afirma că, din punctul său de vedere, indicatoarele sunt valabile, întrucât nu pot fi demontate decât în urma unei decizii a Comisiei de Circulaţie a Primăriei, care a stabilit montarea lor. De asemenea, edilul a spuns că a făcut plângere penală împotriva şefului FORT, pentru demontarea indicatorului.