x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Hotelierii se întreabă ce sunt „hotelierii”

Hotelierii se întreabă ce sunt „hotelierii”

de Diana Scarlat    |    18 Mai 2020   •   12:42
Hotelierii se întreabă ce sunt „hotelierii”

După multă muncă de cercetare, pe care au făcut-o specialiștii din Ministerul Economiei, a apărut un document cu valoare de Ordin de ministru, care ar trebui să reglementeze activitatea unităților de cazare, în perioada următoare. Una dintre problemele textului care ar fi trebuit să reprezinte normele de aplicare pentru legea stării de alertă este aceea că nu face referire la nicio situație reală din turism, nici măcar din punctul de vedere al terminologiei juridice. Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) a atras atenția mai întâi asupra traducerilor inexacte din ghidurile Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), luate cu copy/paste, dar au mai apărut și termeni care nu există în legislația din turism, precum „hotelier”. Practic, Ordinul de ministru nu se va putea aplica, pentru că nu are nicio legătură cu legislația românească, deci poate fi atacat în instanță, ca fiind lovit de nulitate.

 

Ordinul 1731/15.05.2020 a fost publicat în Monitorul Oficial și intră în vigoare începând de astăzi, dar este, de fapt, o glumă. În primul rând, recomandările nu au nicio valoare legislativă și încălcarea lor nu poate fi sancționată, pentru că nici măcar nu sunt prevăzute sancțiuni, iar în al doilea rând, textul pare a fi scris de cineva care nu a citit vreodată o lege, nici măcar de curiozitate. „Noi așteptam norme, nu recomandări. Ce să facem cu recomandările? În plus, ne întrebăm ce ar trebui să înțelegem prin «hotelieri», cine sunt hotelierii? Am căutat termenul în DEX, dar nu apare în nicio lege care reglementează activitatea noastră. Nici măcar nu au fost făcute recomandările pentru toate unitățile de cazare, ci doar pentru hoteluri. Oare nu mai este nimeni în acel minister care să știe că în România funcționează mai multe tipuri de unități de cazare, în afară de hoteluri? Mai sunt pensiuni, bungalouri, pontoane plutitoare, cabane, camere și apartamente închiriate în regim hotelier etc.”, a explicat, pentru Jurnalul, Nicolae Istrate, membru FPTR. Practic, dacă hotelierii își reiau activitatea și nu respectă absolut nimic din regulamentul care intră în vigoare astăzi, nu încalcă nicio lege și nu pot fi sancționați în niciun fel.

 

Avocații se distrează citind recomandările

Specialiștii în Drept sunt deja foarte amuzați de acest text care ar fi trebuit să ofere normele de aplicare pentru legea privind starea de alertă. „Recomandările pentru funcționarea structurilor de primire turistică cu funcțiuni de cazare, prevăzute în Ordinul 1731/15.05.2020, nu sunt obligatorii și nu există nicio răspundere pentru nerespectarea lor. Bulversează operatorii economici care dețin structuri de primire turistică cu funcțiuni de cazare, pentru că recomandările fac referire la Hotelieri - cei care administrează hoteluri, și nu și la celelalte structuri de primire turistică, precum pensiuni, vile, aparat hoteluri, campinguri etc. Și mai distractiv este faptul că sunt obligați hotelierii să dețină o trusă medicală care să conțină mască, mănuși, halat medical, șorț de protecție pentru medicii care vin să consulte clienți suspecți de boală. Presupunem că Ministerul Sănătății nu deține echipamente. În cazul unui suspect, recepționerii hotelului trebuie să sune la DSP, nu la 112, pentru a veni un medic să constate dacă este bolnav sau nu clientul. Vor suna zeci de hoteluri direct la DSP și nu știm dacă sunt atâția angajați care să se deplaseze la fiecare suspect din hoteluri”, a explicat, pentru Jurnalul, avocata Iustina Dragne. „În plus, Ordinul 1731/15.05.2020 este în contradicție cu art. 3 al HG nr. 24/14.05.2020 privind instituirea stării de alertă, care prevede că prin Ordin comun vor fi instituite reguli de desfășurare a unor activități, reguli obligatorii sancționabile în caz de încălcare și nu recomandări care nu produc efecte juridice”, mai explică avocata.

 

Lipsă de logică elementară

Una dintre aberațiile pe care le conțin recomandările Ministerului Economiei este legată de folosirea lifturilor, care „va fi făcută doar dacă este strict necesar și numai de către cel mult două persoane odată, care vor purta măști de protecție în tot timpul folosirii liftului. Este recomandabil ca cele două persoane să fie din aceeași familie”, se arată în Ordinul nr. 1731/832/2020. Hotelierii se întreabă de ce ar trebui să despartă copiii de părinți, într-o familie de patru sau mai multe persoane. Limitarea la un maximum de două sau trei persoane se referă la situațiile în care acele persoane nu fac parte din aceeași familie, respectiv, nu locuiesc împreună. Obligația de a urca cel mult două persoane în lift, dar nu mai mult de două, chiar dacă fac parte din aceeași familie, nu are nicio logică.
 

Documentul fără valoare juridică are și un plan de acțiune

Hotelierii ar trebui să respecte și „Planul de acțiune”, care trebuie să cuprindă, „în principal, următoarele: a) optimizarea comunicării între conducere și personal, pentru a predefini o politică de informare a oaspeților, dar și pentru a furniza și obține rapid informații cu privire la incidentele care pot apărea în unitatea de cazare și pentru a cunoaște situația în orice moment; b) optimizarea comunicării între conducere și client, prin postere informative, pentru a crește impactul mesajelor-cheie în rândul oaspeților, inclusiv promovarea igienei mâinilor (spălarea pe mâini timp de cel puțin 20 de secunde, pe toate părțile mâinii) și igiena respiratorie. De asemenea, personalul de la recepție trebuie să fie suficient de bine informat cu privire la COVID-19, astfel încât să își poată îndeplini sarcinile în condiții de siguranță și să poată preveni o posibilă transmitere a COVID-19 în cadrul unității. Acesta trebuie să fie în măsură să informeze oaspeții cu privire la politica unității în materie de măsuri preventive adoptate sau alte servicii ce pot fi solicitate de oaspeți (de exemplu, servicii medicale și farmaceutice disponibile în zonă sau în unitate)”, se precizează în același Ordin. Nimic din conținutul acestui text cu valoare informativă nu are legătură măcar cu terminologia din sfera legislativă. Mare parte din conținut se regăsește în ghidurile OMS, de unde au fost luate, probabil, cu copy/paste.

 

Personalul de la recepție trebuie să asigure accesul la informații oficiale, actualizate, cu privire la călătoriile către și dinspre țările sau zonele cu transmitere (COVID-19) prin consultarea periodică a site-ului Institutului Național de Sănătate Publică (INSP) – www.insp.gov.ro.

 

Ordinul nr. 1731/832/2020

 

 

×