Restaurantele pe două roţi care vin din oraş în oraş sunt noul trend al crizei la americani. În România, maşinile care aduc butelii sau pâine pe uliţele satelor existau dinainte de începerea crizei, iar acum afaceriştii vor să-şi dezvolte acest mod inedit de a face afaceri.
Camioanele restaurant cu mâncare ieftină se întâlnesc din ce în ce mai mult în SUA. Deoarece oamenii au mai puţini bani, patronii au găsit noi metode să îmbie conaţionalii la consum: totul vine la ei şi la preţuri reduse.„Camionul roşu purtând inscripţia „Let's be Frank (Să fim sinceri-nr)" face parte din flota mobilă în creştere a vânzătorilor de mâncare delicioasă, deseori organică".
Trendul a atras antreprenorii care caută oportunităţi în recesiune şi pe cei care vor să mănânce în oraş, dar mai ieftin ca la restaurante.
Vehiculele sunt noul standard faţă de tradiţionalele „taco trucks" care vindeau îndeosebi mâncare mexicană în şantierele de construcţii şi vecinătăţile lor din SUA cu populaţii latino.
Meniurile restaurantelor mobile sunt diferite, cu diverse combinaţii, de la tacos umpluţi cu o carne gătită în stil corean, sandvisuri vegetale, sushi şi chiar prăjituri.
„Am mancat în toată lumea în restaurante de 3 stele. Imi place asta la fel de mult şi economisesc o gramadă de bani" spune Bishop, de 46 de ani, ţinând în farfurie murături cu cârnaţi făcuţi din porc crescut la ţară.
Destinaţii anunţate pe Twitter
Costul pornirii unui restaurant mobil este o fracţiune din cât e nevoie pentru a deschide un restaurant clasic, spune Tom Forte, analist la Telsey Advisory Group în New York. El a adăugat că e nevoie de 900.000 de dolari pentru a deschide un restaurant Chipotle Mexican Grill. Pentru 30.000 de dolari, Erica Cohen şi partenerul ei de afaceri şi-a deschis un camion complet, cu bucătărie şi fereastră pentru comenzi.
Operatorii folosesc Twitter pentru a spune clienţilor unde se vor deplasa cu maşina-reastaurant.
Dar marile lanţuri au mirosit şi ele afacerea şi vor să intre în joc.
Taco Bell, deţinut de gigantul Yum Brands, foloseşte Twitter pentru promoţiile sale pe timpul verii care dădeau mâncare gratis pe timpul verii pe anumite rute.
Kam Micelli, care a ajutat la deschiderea „Green Truck", şi-a făcut o flotă de 11 camioane în Los Angeles şi New York şi are în plan să se extindă în Miami, Austin şi Washington.
Pe uliţe, din poartă în poartă
În România, Dinu Patriciu a pus pe picioare încă din 2007 în cadrul Rompetrol benzinării mobile numite Expres, care pot fi amplasate şi deplasate oriunde. Deoarece construirea unei benzinării tradiţionale nu rentează în cadrul unui sat, benzinăriile mobile au fost soluţia, mai ales în perspectiva campaniilor agricole de primăvară şi toamnă. În februarie 2008, Rompetrol anunţa că va opera până la finele anului 400 de benzinării mobile prin satele ţării. Dar benzinăriile nu sunt singurele care cutreieră meleagurile ţării noastre în căutare de clienţi. De câţiva ani buni, diverse companii cutreieră zonele rurale care nu sunt conectate la reţelele de gaz pentru a aduce butelii semnalând cu claxoane şi alte sunete când trec. De asemenea, şi pâinea şi alte produse se comercializează în acelaşi mod.