Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a prelungit cu 30 de zile sesiunea de depunere şi validare a dosarelor pentru persoanele juridice şi instituţiile publice în cadrul Programului “Rabla 2014”. Prin Programul “Rabla” din acest an, AFM a emis 3.000 de tichete pentru persoanele juridice şi instituţiile public. Până în prezent, au fost analizate în total 998 dosare, dintre care 388 de dosare au fost acceptate pentru 1.575 autovehicule, iar 610 dosare au fost respinse. Pentru stimularea achiziţionării autovehiculelor cât mai prietenoase cu mediul, se oferă posibilitatea acordării, pe lângă prima de casare, a unui eco-bonus în valoare de 500 lei pentru: achiziţionarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6, sau al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, precum şi pentru cele cu sistem de propulsie hibrid. Potrivit AFM, la achiziţionarea unui autovehicul de acest tip, se poate acorda, pe lângă prima de casare, o reducere în cuantum de maximum 1.000 lei, rezultată prin cumulul a cel mult două eco-bonusuri.
Interes în scădere
Interesul pentru Programul “Rabla” este în scădere atât din partea majorităţii operatorilor din piaţa auto, cât şi din partea cetăţenilor, iar programul ar trebui sistat după anul 2014, susţine Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România. “Media zilnică a înscrierilor a scăzut constant de la 162 unităţi în luna aprilie la 87 în luna iulie. Aceasta confirmă poziţia adoptată de către APIA de a solicita sistarea programului după acest an”, potrivit Agerpres. APIA apreciază că este nevoie de un cadru legal care să stimuleze achiziţia de autovehicule electrice, hibride sau care folosesc combustibili alternativi, deoarece acestea poluează mai puţin sau deloc, contribuind totodată şi la creşterea gradului de siguranţă rutieră.
În ciuda cererii celor de la APIA, Ministerul Mediului va continua programul rabla dar sub o formă diferită faţă de cea de anul acesta. “Programul «Rabla» va exista şi în 2015. Va fi un program care poate va diferi de structura actuală”, a spus Attila Korodi, ministrul Mediului şi Schimbărilor Climatice.