x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Rău de IAR

Rău de IAR

de Dan Constantin    |    23 Aug 2007   •   00:00
Rău de IAR
Sursa foto: ROMPRES/FOTO/

Fabrica de elicoptere de la Ghimbav Braşov se află oficial, din octombrie 2006, in procedură de privatizare. Astăzi, 23 august, expiră termenul de prelungire a privatizării, dar AVAS a amănat pentru 22 septembrie decizia.

AVAS are de răspuns, in esenţă, la o singură intrebare: doreşte Romănia să aibă un producător de elicoptere? Eşuarea privatizării IAR va arunca şi această unitate in braţele lichidatorilor cu interese imobiliare după celebrele precedente Tractorul şi Rulmentul Braşov.


Reamintim că anunţul privind oferta de vănzare a pachetului de acţiuni IAR SA Ghimbav stabilea că aceasta se va face prin negociere pe bază de oferte finale, imbunătăţite şi irevocabile. Deşi interesul pentru piaţa romănească al marilor producători de elicoptere este explicit, la 14 decembrie 2006 a fost depusă o singură ofertă, din partea EUROCOPTER Franţa. La proba interesului concret au căzut concurenţii de la Bell (SUA) şi Agusta (Italia), căt şi firmele producătoare din Rusia.


In mod curios, la 20 aprilie 2007, singurul ofertant a fost eliminat de AVAS. Nu din motive de fond, ci de procedură, intre timp schimbăndu-se regulile iniţiale stabilite de OPSPI (Oficiul de Privatizări din Ministerul Economiei) prin inghiţirea lui de către AVAS. Ca atare, contestaţia depusă de francezi a fost admisă şi se continuă procedurile de privatizare cu EUROCOPTER.
Interese la vedere Şi nu numai. Miza privatizării este dată in primul rănd de potenţialul pieţei interne, nevoile de echipare cu elicoptere fiind apreciate la căteva sute de aparate. Or, concurenţa dură de pe piaţă nu-i face fericiţi pe ceilalţi competitori in condiţiile in care Guvernul romăn a anunţat că nu doreşte să fie doar importator. IAR Ghimbav este implicat in patru programe de dotare ale Ministerului Apărării, iar reluarea licitaţiei pentru dotarea Ministerului de Interne il face pe noul proprietar al uzinei mare favorit. Şi alte interese subterane doresc să eşueze privatizarea. Terenul IAR, cu o excelentă dotare in utilităţi, poate fi gazdă bună pentru samsarii imobiliari, iar aeroportul uzinei il face şi mai atractiv.


Decizia AVAS pare, la prima vedere, foarte simplă, avănd un singur ofertant pentru cumpărarea IAR Ghimbav. Dar celelalte interese presează şi pun in evidenţă răspunsul la intrebarea din titlul acestui articol: Cine se teme de privatizarea IAR?

×
Subiecte în articol: economic