Construirea autostrăzilor se impotmoleşte de fiecare dată cănd la conducerea Ministerului Transporturilor se produc schimbări. Echipa nouă vine cu o altă listă de priorităţi, care bineinţeles nu coincide cu lista vechii conduceri. Rezultatul concret este intărzierea realizării magistralelor auto, de care Romănia are atăt de mare nevoie.
Â
Construirea autostrăzilor se impotmoleşte de fiecare dată cănd la conducerea Ministerului Transporturilor se produc schimbări. Echipa nouă vine cu o altă listă de priorităţi, care bineinţeles nu coincide cu lista vechii conduceri. Rezultatul concret este intărzierea realizării magistralelor auto, de care Romănia are atăt de mare nevoie.
Â
Â
In campania electorală, reprezentanţii Ministerului Transporturilor (MT) vor să facă imposibilul: sute de kilometri de autostradă pănă in 2012. Directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), Mihai Grecu, a spus că autostrada Transilvania va fi finalizată in 2012. Potrivit fostului ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, autostrada Transilvania nu poate fi finalizată inainte de 2017-2018. Mai mult, aflat in vizită la Cluj, premierul Călin Popescu Tăriceanu s-a arătat mulţumit de stadiul lucrărilor la autostrada Transilvania, in ciuda tuturor controverselor avute de autorităţile romăne cu constructorul american Bechtel. "Contractul Bechtel este unul păgubos pentru partea romănă", declara Radu Berceanu, fostul ministru al Transporturilor.
Â
Proiectul construirii autostrăzii Transilvania, pe relaţia Braşov - Borş, a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro, acordat companiei Bechtel. Lucrările au fost intrerupte la jumătatea anului 2005, cănd autorităţile au inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea precedentă. Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit iniţial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.
Â
Â
PRIORITĂŢI DIFERITE. Din 2004 pănă in prezent, la conducerea Ministerului Transporturilor (MT) s-au perindat trei miniştri. Astfel, in perioada decembrie 2004 - iunie 2006, la conducerea ministerului s-a aflat Gheorghe Dobre, care conform declaraţiilor actualului ministru al Transporturilor, Ludovic Orban, "a blocat practic transporturile in Romănia". "Majoritatea intărzierilor inregistrate in derularea proiectelor ministerului datează din perioada fostului ministru al Transporturilor,
Â
Gheorghe Dobre, care, a blocat practic transporturile in Romănia", a declarat Ludovic Orban. Următorul ministru, Radu Berceanu, a schimbat strategia privind reabilitarea infrastructurii, drumurile naţionale urmănd să fie date in intreţinere prin licitaţie, in urma unor contracte pe 10 ani, iar autostrăzile pe o perioadă de 30 de ani. Mai mult, Berceanu spera ca din sumele incasate din taxa de autostradă, in valoare de 5-6 euro pe suta de kilometri, să construiască in următorii 10 ani circa 2.500 km de autostradă. "Cine vrea să circule pe autostradă trebuie să plătească o taxă echivalentă cu 5-6 euro la 100 de kilometri. Cine nu are aceşti bani poate să meargă pe drumurile naţionale gratis, ca pensionarii, iar cine vrea mai repede o ia pe autostradă şi plăteşte taxa", declara Radu Berceanu ministrul.
Â
Â
RUTE "EXPRES". Priorităţile ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, constau in accelerarea construcţiei de autostrăzi, privatizarea companiei CFR Marfă, restructurarea companiei CFR Călători, restructurarea personalului de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romănia (CNADNR), aducerea infrastructurii feroviare la nivel european, introducerea taxei de autostradă etc. Mai mult, MT va derula un proiect de investiţii in valoare de 1,2 miliarde de euro care vizează amenajarea unor drumuri rapide şi expres, pe anumite tronsoane, ca soluţie intermediară intre autostrăzi şi drumuri naţionale. "Există soluţii tehnice intermediare pentru infrastructura rutieră, aşa-numitele «drumuri expres». Pentru inceput ne-am găndit la patru axe, in total de 380 de kilometri, proiectul urmănd să fie finalizat intr-un an şi trei luni, iar execuţia propriu-zisă va incepe in termen de doi ani", a declarat Mihai Grecu, directorul general al CNADNR. Drumurile naţionale care vor fi transformate in şosele rapide sunt Arad - Oradea, Turda - Sebeş, Piteşti - Craiova, respectiv Tetea - Satu Mare - Baia Mare.
Â
Â
Â
Proiecte ambiţioase
Pănă in 2013, cea mai mare parte a reţelei de drumuri naţionale va fi modernizată. "Prioritar pentru noi este concesionarea autostrăzilor Bucureşti-Braşov şi Ploieşti-Focşani, accelerarea lucrărilor de reabilitare a coridorului IV feroviar paneuropean, precum şi accelerarea procesului de divizare a CFR Călători intr-o divizie de lung parcurs şi una de scurt parcurs, pentru privatizarea companiei, alături de CFR Marfă", a explicat Septimiu Buzaşu, secretar de stat pentru infrastructură rutieră şi feroviară in MT. Mai mult, MT derulează un sondaj de opinie in răndul populaţiei, pentru a afla dacă şoferii sunt de acord sau nu cu introducerea taxei de autostradă şi care ar fi cel mai potrivit nivel al taxei. "Personal, in calitate de specialist, consider că taxa de autostradă trebuie introdusă gradual şi nu va trebui să depăşească un euro, in prima fază. Tarifele vor fi stabilite diferenţiat, pentru fiecare autostradă in parte", a spus Septimiu Buzaşu.