Cheltuielile pentru bunuri de larg consum s-au majorat anul trecut, in lei, cu 5,4% fata de 2010, dar cresterea a fost generata in principal de inflatie, volumul scazand cu circa 1%, informeaza Mediafax, citand un studiu al companiei de cercetare a pietei GfK Romania.
Segmentul produselor alimentare a crescut cu 12% in valoare, influentat in special de cresterea preturilor. Un trend ascendent au avut si vanzarile de produse de ingrijire personala si de intretinere a locuintei, cu majorari de 7%, respectiv 6%.
Contrar tendintei generale, cheltuielile pentru bauturi (sucuri, cafea, bere, apa) au fost mai mici cu 2% fata de anul precedent.
Dintre alimente, bauturile racoritoare carbogazoase se numara printre categoriile cu cele mai mari scaderi in volum (-9%), urmate de ciocolata tablete (-8%) si cafeaua macinata (-6%). Iaurtul are in continuare o rata de crestere ridicata (4-6%), dar la cresteri de doua cifre ajung doar articolele pentru ingrijirea locuintei (produse universale pentru curatenie +10%, produse pentru spalat geamuri +13%).
Marcile private urmeaza un trend ascendent, acoperind 9% din piata in valoare in 2011, fata de 7% in 2010. Astfel, 95% din gospodariile din Romania au cumparat cel putin o data o marca privata anul trecut.
Categoriile cu cea mai mare pondere a marcilor private raman uleiul pentru gatit si produsele din hartie - prosoape de bucatarie, servetele, batiste.
La nivelul intregii tari, comertul modern castiga teren in dauna celui traditional, fiind responsabil pentru 48% din cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (fata de 45% in 2010). Cele mai dinamice tipuri de magazine au fost anul trecut hipermarketurile si supermarketurile, care au inregistrat cresteri de 16%, respectiv 14% in valoare, in special datorita atragerii unui numar mai mare de cumparatori.
Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 2.200 gospodarii, reprezentativ la nivel national.