x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Șeful CFR SA este așteptat să sară din tren la Neptun Haltă

Șeful CFR SA este așteptat să sară din tren la Neptun Haltă

de Adrian Stoica    |    18 Aug 2022   •   07:55
Șeful CFR SA este așteptat să sară din tren la Neptun Haltă

Dacă tot ajung la destinație cu mare întârziere, măcar să-i ducem și cu oasele rupte. Ăsta pare a fi scopul celor de la CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare din România, când vine vorba despre ruta Constanța-Mangalia. Aceasta este una dintre cele mai aglomerate căi ferate în sezonul estival, dar ea așteaptă electrificarea de 30 de ani.

Până să ajungă curentul electric și aici, CFR SA ignoră faptul că peroanele majorității haltelor de pe aceasta rută sunt foarte joase față de scările trenurilor. A coborî sau a urca în tren într-una din aceste halte este o adevărată încercare chiar și pentru un bărbat în putere. Pentru cei cu copii mici, persoane în vârstă sau cu dizabilități locomotorii, riscul unor căzături care pot duce la accidentări grave crește exponențial.

Linia de cale ferată care leagă Constanța de Mangalia au fost înființată în jurul lui 1938. Astăzi, peste tot pe acest traseu se văd urmele indiferenței. Trenul trece prin Agigea Nord, Agigea Ecluză, Eforie Nord, Eforie Sud, Tuzla, Costinești, Costinești Tabără, Neptun Haltă, Neptun, iar punctul terminus este Mangalia. Toate stațiile și haltele au același aer de vechi, de neîngrijit. Cei circa 43 de kilometri sunt făcuți de tren în ceva mai mult de o oră, pentru că e prea cald afară și liniile sunt dilatate, pentru că urcarea și coborârea pasagerilor durează prea mult, pentru că linia nu este electrificată etc., etc. De mai bine de 30 de ani CFR SA găsește tot felul de motive pentru a explica dezastrul de pe această rută, dar de făcut nu a făcut nimic. Nici măcar să dea o bidinea peste clădirile învechite care pompos se numesc gări.

Atenție, pericol de căzături!

Neptun Haltă este tranzitată zilnic, în această perioadă, de foarte multe trenuri de pasageri. Nerăbdători să-și înceapă concediul, miile de turiști care vin cu trenul în stațiunile Olimp, Neptun sau Jupiter au primul șoc atunci când trebuie să coboare din tren. Peronul, de fapt niște dale din beton mâncate de vreme și sparte, vechi de peste 30 de ani, sub care se cască o gaură adâncă de 2-3 metri plină de gunoaie, este cu mult sub nivelul scărilor de la tren. Practic, pentru a coborî, trebuie să sari de la o înălțime de circa un metru. Dacă mai ținem cont că persoanele nevoite să desanteze din tren au și bagaje, riscul de a se produce accidente este și mai mare. Cei de la CFR SA nu sunt deranjați de această situație, dovadă că ignoră rezolvarea problemei de zeci de ani. Și „nașii” au devenit imuni la chinul oamenilor, așa că foarte rar se mai deranjează câte unul să dea o mână de ajutor.

Urări de bine pentru șefii CFR

Aproape toate opririle în haltele de pe traseul Constanța-Mangalia sunt însoțite de un cor de țipete și înjurături la adresa ștabilor din CFR. „Ai dracu’ nenorociți aștia de la CFR. Bine că au scumpit biletele și ne rup picioarele”, spunea cu năduf o doamnă între două vârste, care se chinuia să urce marți în trenul IR1996 care circula pe ruta Mangalia-Constanța-București. La o altă ușă câțiva tineri s-au hotărât rapid să dea o mână de ajutor persoanelor care se îmbulzeau în fața scări să se urce cât mai repede, de teamă ca trenul să nu se pună în mișcare. Au aruncat în viteză bagajele în vagon, de-a valma, după care au început să tragă în sus persoanele care se chinuiau să urce. Diferența dintre peronul uitat de vreme și scara trenului era însă foarte mare, așa că, practic, le luau pe sus, smucindu-le de la sol. După ce, în sfârșit, toți au reușit să se urce și trenul a plecat șuierând din haltă, a început descâlcirea bagajelor. Într-un final, când lucrurile s-au liniștit și călătorii și-au ocupat locurile, larma s-a pornit iar. Trenul a ajuns în următoarea haltă și operațiunea țipete și înjurături s-a reluat.

Linia de cale ferată Constanța-Mangalia este o continuare a Magistralei 800 București-Constanța, componentă a Coridorului Rin-Dunăre (ramura nordică).

Electrificarea rutei Constanța-Mangalia, mereu promisă

Proiectul privind electrificarea rutei Constanța-Mangalia este unul foarte vechi, deși mereu este prezentat ca o prioritate pentru Ministerul Transporturilor. Proiectul a fost inclus în Master Planul General de Transport, dar nu s-a mișcat nimic. Acum el a fost introdus în Planul Național de Redresare și Reziliență și va trebui făcut până la sfârșitul anului 2026. Proiectul se regăsea și în Planul Investițional pentru Infrastructură elaborat de Ministerul Transporturilor în iulie 2020, iar modernizarea celor 43 de kilometri și electrificarea rutei erau estimate la 119,7 milioane de euro, cu TVA inclusă. De abia în ianuarie anul acesta CFR SA a semnat cu asocierea Baicons Impex SRL - ISPCF SA contractul, în valoare de 7,7 milioane de lei (fără TVA), pentru elaborarea studiului de fezabilitate, etapa I a programului de electrificare și reabilitare a liniei Constanța-Mangalia (43 km), pentru viteza maximă de circulație a trenurilor de călători cu 160 km/oră, respectiv cu 120 km/oră pentru trenurile de marfă. Dacă lucrurile merg bine, studiul va trebui să fie gata în nouă luni.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×