x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Statul dă bani pentru infrastructura feroviară dacă se fac investiţii

Statul dă bani pentru infrastructura feroviară dacă se fac investiţii

27 Iun 2008   •   00:00

Ministerul Transporturilor va încheia contracte cu societăţile feroviare prin care acestea se obligă să efectueze investiţii în infrastructură, iar statul va compensa pierderile. Contractele vor fi de activitate cu CFR SA şi de servicii cu CFR Călători şi alţi trei operatori privaţi, şi prin acestea care se vor da fonduri de la stat, dar se vor obliga companiile respective să efectueze reparaţii, modernizări. Prin aceleaşi contracte se va stabili şi tariful de utilizare a reţelei, potrivit unui proiect de hotărîre de Guvern iniţiat de Ministerul Transporturilor.



Ministerul Transporturilor va încheia contracte cu societăţile feroviare prin care acestea se obligă să efectueze investiţii în infrastructură, iar statul va compensa pierderile. Contractele vor fi de activitate cu CFR SA şi de servicii cu CFR Călători şi alţi trei operatori privaţi, şi prin acestea care se vor da fonduri de la stat, dar se vor obliga companiile respective să efectueze reparaţii, modernizări. Prin aceleaşi contracte se va stabili şi tariful de utilizare a reţelei, potrivit unui proiect de hotărîre de Guvern iniţiat de Ministerul Transporturilor.

LINII FERATE. Nota de fundamentare precizează că actualul sistem de tarifare aplicat de CFR SA operatorilor pentru utilizarea căilor ferate este dezavantajos, avînd aceeaşi valoare indiferent de cît de folosită e linia respectivă sau nu, şi indiferent de tonaj.
Ministerul propune împărţirea reţelei în şase categorii de linii, fiecare categorie avînd un tarif diferenţiat în funcţie de cheltuielile de utilizare şi de întreţinere. În plus, tariful de utilizare va fi determinat de tipul de trafic, de marfă sau de călători.
Prin contract, CFR SA îşi va asuma obligaţia de a executa lucrări în conformitate cu programele de investiţii, încadrîndu-se în alocaţiile bugetare acordate anual din bugetul Ministerului Transporturilor, prin care vor fi diminuate numărul de zone şi de kilometrii cu restricţii de viteză şi punctele periculoase de pe infrastructură.
Pentru acest an, ministerul propune programe de lucrări în valoare de 735 de milioane de lei, din care 390 de milioane de lei pentru reparaţii la 300 de kilometri de cale ferată, 90 de milioane lei pentru reparaţii la 96 de poduri, 80 de milioane de lei pentru lucrări la 88 de terasamente şi 96 de milioane de lei pentru lucrări de reparaţii la 34 de tuneluri.
În acest an de la bugetul de stat au fost alocate fonduri de 80 de milioane de lei, potrivit proiectului de HG. Totodată, statul contribuie şi cu o partea din co-finanţarea proiectelor derulate de CFR SA din fonduri europene, pentru lucrări la Comarnic ­ Braşov şi Bucureşti Băneasa ­ Constanţa.

CĂLĂTORI. Actul normativ prevede ca societatea CFR Călători să realizeze în acest an investiţii de peste 1,09 miliarde de lei, din care are asigurată de la stat o sumă de 382 milioane de lei.
Aproximativ 473 milioane de lei vor fi alocaţi pentru achiziţia de vagoane noi de călători pentru trenuri de zi şi de noapte, inclusiv pentru transport de autoturisme, iar circa 430 de milioane lei pentru reconstruirea unor vagoane din parcul existent.
Costurile totale pentru CFR Călători sînt estimate la 2,76 miliarde de lei, din care compensaţiile pentru 2008 vor fi de 1,53 miliarde de lei. CFR Călători ar urma să primească în acest an şi 303 milioane de lei, fonduri aferente compensaţiei din 2006-2007 neachitate de Ministerul Transporturilor.

PRIVAŢI.
Operatorii particulari Regiotrans, Regional şi Servtrans, care au contractat prin Bursă Română de Mărfuri închirierea unor linii neinteroperabile, adică rute care aduceau pierderi companiei CFR Călători, vor primi şi ei fonduri. Banii vor fi alocaţi ca diferenţă între tarifele stabilite cu avizul autorităţilor competente şi costurile reale de transport, la care se adaugă o cotă de profit între 3% şi 5%.

Regiotrans, care operează trenuri pe mai multe rute va beneficia în acest an de o compensaţie totală de 89,5 milioane de lei, din care aproape 45,5 milioane lei este deja asigurată prin Legea 388/2007, privind bugetul de stat pe 2008. Regional va primi compensaţiii în valoare de 5,92 milioane de lei, din care este deja asigurată o sumă de 3,41 milioane de lei, iar Servtrans va primi 8,48 milioane de lei, din care o sumă de 3,59 milioane lei este alocată prin buget.
Regiotrans va fi obligată să efectueze investiţii de 57,3 milioane de lei.
Infrastructura feroviară se află într-un stadiu avansat de degradare şi necesită, în perioada 2009-2020, investiţii totale de 8,4 miliarde de lei. Anual vor trebui alocate 700 de milioane de lei potrivit Ministerului Transporturilor.
În prezent 40% din reţeaua de cale ferată şi 60% din numărul total de poduri şi podeţe au deşăşit termenul limită la care ar fi trebuit reparate.  

×
Subiecte în articol: economic milioane calatori Investitii