x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Ştiri pe scurt

Ştiri pe scurt

12 Noi 2009   •   00:00

12 noiembrie 2009



Cursul a urcat peste pragul de 4,3 lei/euro
Creşterea s-a produs pe fondul corecţiei regionale şi a cumpărărilor de euro realizate pe piaţa locală, iar la închidere, cursul se situa la 4,3015-4,3040 lei/euro, nivelul maxim al zilei.
Valutele din regiune înregistrează o uşoară corecţie, astfel că zlotul consemnează o pierdere de 0,15% faţă de euro, iar forintul se depreciază cu 0,3%. Moneda naţională a înregistrat oscilaţii reduse la deschiderea şedinţei interbancare de joi, cursul coborând nesemnificativ, la 4,2930-4,2960 lei/euro, în ton cu stabilitatea valutelor din regiune.
În prima oră de tranzacţionare, cursul a coborât până la un minim de 4,2925 lei/euro, dar ulterior a început să crească, iar la jumătatea şedinţei euro era tranzacţionat pentru 4,2970-4,2985 lei.
Banca Naţională a României a anunţat un curs de referinţă în creştere uşoară, cu 0,15 bani, la 4,2967 lei/euro, după opt şedinţe consecutive de scăderi moderate. Pentru moneda americană, banca centrală a afişat un curs de referinţă de 2,8747 lei/dolar, în creştere cu 1,81 bani faţă de cel de miercuri, de 2,8566 lei/euro. Dobânzile practicate de băncile comerciale pentru sumele plasate pe termen de o zi au continuat să coboare joi la 7,09-7,59%, de la 7,66-8,16% cât erau miercuri, reducerea acestora fiind determinată de un surplus de lichiditate în piaţa interbancară, potrivit dealerilor. Totodată, băncile au redus şi randamentele pentru depozitele cu scadenţa la o săptămână, acestea ajungând aproape de nivelul ratei dobânzii de politică monetară, la 7,73%-8,23%. (Mediafax)

Regulament nou de investigare a accidentelor feroviare
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a elaborat un Regulament de investigare a accidentelor şi a incidentelor feroviare şi de metrou, care urmează să fie aprobat de guvern şi care reglementează procedura de analizare a acestora.
Totodată, regulametul defineşte termenii de "accident", "accident grav", "pagube importante", "incident", "investigaţie" şi "investigator principal". Astfel, accidentele grave implică cel puţin o persoană decedată, vătămarea gravă a cel puţin cinci persoane şi pagube importante.
La categoria incidente intră, printre altele, primirea simultană a trenurilor, expedieri sau plecări de trenuri când calea este ocupată şi părăsirea postului de către personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei feroviar. "În categoriile accidentelor sau incidentelor nu se încadrează situaţiile care au condus la închiderea circulaţiei feroviare, în mod accidental, din cauze naturale (inundaţii, ruperi de copaci, incendii, înzăpeziri, cutremure etc.), defectarea vehiculelor feroviare din compunerea trenurilor, ruperea pantografului locomotivelor, ruperea trenului şi scurgeri din conţinutul vagoanelor încărcate cu substanţe chimice", se arată într-un comunicat al MTI.
Centrele de siguranţă ale operatorilor feroviari vor întocmi lunar, trimestrial, semestrial şi anual o statistică a accidentelor şi incidentelor.Autoritatea Feroviară Română (AFER), ca agenţie specializată de intervenţie, va avea obligaţia să acţioneze în cazul apelurilor de urgenţă, în situaţia unui accident sau incident feroviar.
În cadrul Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română din AFER va funcţiona un dispecerat care va prelua şi trata apelurile de urgenţă primite prin centrul unic pentru apeluri de urgenţă - 112.
Regulametul mai prevede că, "în toate cazurile, traficul feroviar are prioritate de trecere. Este interzis să se traverseze calea ferată prin alt loc decât cel amenajat special în acest scop".
Hotărârea de guvern va intra în vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial. (Mediafax)

Abonamentele RATB pot fi reîncărcate de la bancomate speciale ale BCR
Cardurile de transport în comun emise de RATB vor putea fi reîncărcate începând cu luna noiembrie de la bancomate speciale instalate de BCR, până la sfârşitul anului urmând a fi disponibile 40 ATM-uri în zone cu trafic ridicat.
Bancomatele la care vor putea fi reîncărcate cardurile RATB au integrată tehnologia contactless, care permite efectuarea operaţiunii doar prin simpla apropiere a cardului de un spaţiu special aflat sub ecranul ATM-ului.
Astfel, până la sfârşitul anului 2009, BCR va instala 40 de astfel de ATM-uri în zone cu trafic ridicat, urmând ca până în anul 2012 să existe 350 de astfel de bancomate, care să permită reîncărcarea cardurilor de transport.
"Există oraşe în care se pot folosi ATM-urile pentru reîncărcarea cardurilor folosite de transportul în comun şi oraşe care pot face acest lucru la POS-uri. Bucureştiul este primul care oferă toate variantele", a declarat joi Gheorghe Aron, directorul general al RATB.
Potrivit lui Aron, RATB a emis până în prezent peste 800.000 de carduri pentru transportul în comun, care înlocuiesc biletele şi abonamentele de hârtie, din care aproximativ 300.000 sunt reîncărcate permanent.
"Reîncărcarea acestor carduri se făcea până acum doar la chioşcurile de abonamente ale RATB. În urma parteneriatului cu Banca Comercială Română, bucureştenii vor avea la dispoziţie şi bancomatele BCR pentru a pune bani pe cardurile de transport în comun. Reîncarcarea cardurilor de transport la ATM se poate face cu orice card de debit sau de credit, indiferent de banca emitentă cu comision zero", a mai spus Gheorghe Aron.
La rândul său, Martin Skopek, vicepreşedintele retail BCR, a declarat că operaţiunea de reîncărcarea a cardului de transport în comun la bancomatele BCR durează 15 secunde.
Potrivit reprezentanţilor RATB, bucureştenii au posibilitatea de a reîncărca aceste carduri de transport şi online pe site-ul http://online.ratb.ro, momentan acest serviciu fiind valabil pentru abonamentele urbane generale ale RATB, pentru abonamentele lunare Metrorex şi pentru portofelele electronice existente pe cardurile de transport care nu beneficiază de reduceri. Operaţiunea de încărcare este gratuită, fără a fi perceput comision clientului, pe pagina web putând fi utilizate toate cardurile VISA şi MasterCard emise de orice bancă din lume.
Reprezentanţii BCR au susţinut că, în a doua jumătate a anului 2010, BCR va emite carduri "Cobrandet" cu RATB care vor putea fi folosite pentru a face plăţi la comercianţi, pentru a plăti direct călătoria cu mijloacele de transport în comun, dar şi pentru a face alte plăţi disponibile prin tehnologia contactless.
"Va fi un card cu trei posibilităţi de utilizare, card de credit, card de transport şi card contactless. Prin acest proiect, BCR face o investiţie semnificativă într-un produs inovator care va oferi beneficii importante stilului de viaţă al bucureştenilor. Este al doilea proiect din Europa, singurul oraş din lume care mai beneficiază de astfel de card fiind Londra", a declarat Cătălin Creţu, director general România VISA Europe. (Mediafax)

Cota unică şi TVA nu vor creşte în 2010
Cota unică şi TVA nu se vor majora în 2010, pentru că orice creştere a fiscalităţii ar fi o eroare, a declarat joi ministrul Economiei, Adriean Videanu, la un forum economic. "Orice creştere a fiscalităţii ar fi o eroare. Cota unică şi TVA nu se vor majora în 2010", a spus Videanu. Veniturile din aplicarea TVA şi a cotei unice de impozitare reprezintă 40%-45% din încasările bugetare. (Mediafax)

Metroul va fi modernizat de 395 milioane de euro

Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) va acorda României un împrumut de 395 de milioane de euro, destinat modernizării şi extinderii reţelei de metrou din Bucureşti, a declarat vicepreşedintele BEI Matthias Kollatz-Ahnen.
"Formal vom semna în această după-amiază. Vom putea pune la dispoziţie mai multe informaţii atunci", a spus Kollatz-Ahnen.
Întrebat cât va reprezenta suma pe care autorităţile o vor împrumuta din valoarea totală a investiţiilor în reţeaua de metrou, Kollatz-Ahnen a răspuns că de obicei BEI acordă jumătate din valoarea investiţiei.
Ministerul Transporturilor a anunţat joi că ministrul de resort, Radu Berceanu, va semna la ora 13:30 cu Banca Europeană de Investiţii un contract pentru finanţarea liniei de metrou Drumul Taberei  Universitate. (Mediafax)

Economia va reveni pe creştere în 2011

Anul 2010 va fi unul de revenire, iar 2011, unul de creştere pentru economia din România, consideră fostul premier desemnat Lucian Croitoru, arătând, totodată, că relansarea este încetinită de criza politică.
"Revenirea economiei va fi încetinită de criza politică. Cred că, după ce se va încheia criza politică, economia mondială va influenţa şi reluarea creşterii economice din România. Astfel, cred că anul 2010 va fi un an de revenire, iar 2011 va fi un an de creştere", a declarat Croitoru, prezent joi la deschiderea şedinţei Bursei de Valori Bucureşti.
El spune că stimulii monetari injectaţi de băncile centrale din ţările dezvoltate încep să se transforme în credite pentru companii, şi astfel creşterea economiilor din aceste ţări va fi reluată, influenţând şi revenirea economiei din România.
"Reluarea creşterii economice în România depinde în mare măsură de ce se întâmplă pe plan mondial. Sunt economii mari, ca a Statelor Unite, a Marii Britanii, care au început să se stabilizeze. Stimulii financiari ai statelor respective încep să se epuizeze şi sunt înlocuiţi de încrederea investitorilor. Economia mondială ne va influenţa pe aceleaşi canale prin care a venit şi criza, însă tot cu întârziere", a afirmat Croitoru.
Croitoru este consilier al guvernatorului Băncii Naţionale a României. La 15 octombrie a fost desemnat premier de preşedintele Traian Băsescu, însă, la 4 noiembrie, Cabinetul propus de Croitoru a fost respins de Parlament. (Mediafax)

Bugetul Transporturilor a fost majorat cu 96 de milioane de lei
Sumele suplimentare provin din credite externe şi sunt destinate pentru lucrări de refacere de drumuri naţionale şi eliminarea efectelor inundaţiilor.
"Guvernul a suplimentat fondurile alocate din credite externe ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii cu 96 de milioane de lei, pentru finanţarea Programelor de reabilitări drumuri naţionale şi de eliminare a efectelor inundaţiilor. Banii au fost destinaţi Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, ca urmare a redistribuirii sumelor alocate din credite externe Ministerului Administraţiei şi Internelor", a declarat purtătorul de cuvânt al Executivului, Ioana Muntean, la finalul şedinţei de miercuri a Cabinetului. Guvernul a mai decis suplimentarea bugetului Ministerului Administraţiei şi Internelor cu aproximativ 170 de milioane de lei, urmând ca fondurile să fie utilizate pentru plata unor restanţe cuvenite personalului angajat în minister. (Mediafax)

×
Subiecte în articol: economic