x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Guvernul lucrează la falimentul anului: CFR Călători

0
Autor: Valentin Gros 16 Ian 2020 - 09:43
Guvernul lucrează la falimentul anului: CFR Călători Victor Stroe


Guvernanţii pregătesc un act normativ prin care speră să ridice eficienţa transportului feroviar de călători, impunând anumite condiţii la acordarea subvenţiilor pentru această activitate. Reprezentanţii mecanicilor de locomotivă arată însă că noile prevederi nu ţin seama de realităţi. Ei consideră că operatorul de stat va fi dezavantajat faţă de cei privaţi şi astfel va suferi pierderi cu 70% mai mari decât anul trecut. Ba mai mult, toate firmele din domeniu sunt ameninţate de faliment, locurile lor urmând să fie ocupate de multinaţionale, în condiţiile în care propunerea de lege vine să favorizeze companiile cu forţă financiară.

 

Ministerul Transporturilor a publicat pe site-ul propriu un proiect de Hotărâre de Guvern, elaborat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), ce reglementează aprobarea contractelor de servicii de transport feroviar pe 2020. Actul normativ stabileşte un nou mod de calcul pentru valorile compensațiilor unitare (adică tren – kilometru și călători – kilometru). Anul trecut, aceste sume erau unice pentru toţi operatorii.

 

Trenurile Interregio, defavorizate

Conform proiectului, anul acesta, compensaţia de serviciu public programată a fi acordată pentru obligația de serviciu public aprobată în transportul feroviar de călători se distribuie astfel: 36% în funcţie de indicatorul tren-km pentru trenurile Interregio şi 64% în funcţie de indicatorul tren-km pentru trenurile Regio.

În opinia sindicaliştilor, propunerea legislativă dezavatajează major operatorul naţional CFR Călători, la care ponderea cea mai mare a activităţii o constituie trenurile Interregio. „Operatorii privaţi sunt în mod cert avantajaţi prin faptul că ponderea compensaţiei ce li se acordă, respectiv 64%, este net superioară ponderii alocate pentru serviciile operatorului naţional (36%)”, a declarat, pentru Jurnalul, Iulian Măntescu, preşedintele Federației Mecanicilor de Locomotivă (FML).

 

Intercity dispare

„În plus, paradoxal, nu se alocă nici un fel de compensaţie pentru trenurile de rang superior – Intercity – lucru care a dus la dispariţia aproape în totalitate a acestui tip de serviciu public atât de popular în tările din UE”, a mai spus Măntescu.

Proiectul de HG mai prevede că „pentru fiecare operator de transport feroviar de călători, procentul maxim al compensaţiei de serviciu public anual de acordat cuprinde cota de profit de maximum 3% şi nu poate depăşi 60% din total veniturile totale eligibile pentru trenurile Interregio şi 87% din total veniturile totale eligibile pentru trenurile Regio”.

 

Criteriul forţei financiare

Prin aplicarea acestui criteriu, care practic condiţionează cuantumul compensaţiei de nivelul profitului şi al cifrei de afaceri, „este foarte posibil că atât CFR Călători, cât și operatorii români să fie dezavantajați în raport cu operatorii străini”, arată oficialii FML. În acest moment, toţi cei şase operatori de transport feroviar autorizaţi sunt companii cu capital majoritar românesc: CFR Călători, Regio Călători, Interregional Călători, Transferoviar Călători, Astra Transcarpatic, Softrans.

 

CFR Călători estimează pentru anul trecut pierderi de 354,5 milioane de lei, după ce în 2018 a înregistrat un nivel de 82,8 milioane de lei, conform datelor de la Ministerul Finanţelor

 

„Dacă acest proiect de HG rămâne în forma propusă de ARF, este posibil să asistăm, în viitorul apropiat, la falimentarea celor şase operatori de transport feroviar de călători cu capital românesc de stat sau privat, în favoarea unor multinaţionale care tind să-şi împartă piaţa feroviară pe teritoriul Uniunii Europene. Propunerea de lege pregăteşte terenul pentru multinaţionale, pentru Deutsche Bahn (Germania) şi OBB (Austria).

Iulian Măntescu, preşedinte FML

 

Mai multă eficienţă sau „praf în ochi”?

Costurile suportate de companii nu sunt efectiv stabilite de proiectul de HG, dar reprezentanţii FML consideră că, prin punerea lui în aplicare, operatorul naţional, CFR Călători, „va fi nevoit să încheie exerciţiul financiar pe anul 2020 cu o pierdere de peste 600 milioane de lei, pentru menţinerea numărului 48,7 milioane de tren km contractaţi”. În nota de fundamentare, autorii de la ARF argumentează că actul normativ va determina „creşterea eficienţei activităţii operatorilor de transport feroviar de călători”. Iulian Măntescu, liderul organizaţiei sindicale, spune însă că motivarea este „praf în ochi” şi că eficienţa poate fi ridicată prin „compensarea reală a diferenţei dintre costuri şi venituri”, precum şi prin „achiziţionarea de material rulant nou, din fonduri europene disponibile” pentru acest scop.

 

Subvenţiile acordate operatorilor feroviari de transport călători

Compania Compensaţia în 2019 (lei) Compensaţia în 2018 (lei)

CFR Călători 1,14 miliarde 1,07 miliarde

Regio Călători 146,82 milioane 138,17 milioane

Transferoviar Călători 83,49 milioane 75,06 milioane

Interregional Călători 38,39 milioane 31,27 milioane

Astra Trans Carpatic 14,09 milioane 9,61  milioane

Softrans 11,53 milioane 8,71 milioane

                                                                                                            Sursa: Club Feroviar

 

Citeşte mai multe despre:   CFR Călători,   subventii

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Cîțu: Programul de susținere a companiilor mari, operațional în cel mult 4 săptămâni

Cîțu: Programul de susținere a companiilor mari, operațional în cel mult 4 săptămâni
Ministrul de Finanțe, Florin Cîțu, a anunțat, joi, la finalul ședinței de Guvern, că programul de susținere a companiilor mari, care are un plafon de opt miliarde de lei, va fi operațional în cel mult 4...

Seceta se extinde. 1,3 milioane de hectare afectate

Seceta se extinde. 1,3 milioane de hectare afectate
Pagubele produse de secetă se extind pe o suprafaţă de 1,3 milioane de hectare, din cele 2,9 milioane care au fost însămânţate în toamna anului 2019, a declarat ministrul Agriculturii şi...

Cei mai doriți angajatori din România. Companiile IT în topul preferințelor

Cei mai doriți angajatori din România. Companiile IT în topul preferințelor
Topul celor mai doriți angajatori din România este dominat de companii din tehnologia informației. Programul de lucru flexibil și munca de acasă sunt preferate de salariați, în contextul pandemiei de...

Curs valutar. Leul se apreciază în raport cu euro. ROBOR scade. Aurul se ieftinește

Curs valutar. Leul se  apreciază în raport cu euro. ROBOR scade. Aurul se ieftinește
Banca Naţională a României a anuțat astăzi un curs de referință de 4,8387 lei/euro, 4.3203 lei/dolar, 4.5005 lei/francul elvețian, 5.4094 lei/lira sterlină.  BNR a anunţat ieri un curs de...

Stop! Firmele mari le abuzează pe cele mici

Stop! Firmele mari le abuzează pe cele mici
Mari companii exercită abuzuri sau discriminări în relația cu frunizori sau clienți, societăți mai mici. În multe cazuri, jucătorii cu forță financiară se pot sustrage de la sancțiuni, invocând că nu au o ...

Streaming-ul, câștigător în pandemie

Streaming-ul, câștigător în pandemie
Galerie Foto Pandemia a transformat online-ul într-un „must have” al zilelor noastre. Întâlniri, discuții, ședințe, muncă, distracție. Totul s-a mutat, practic, în lumea virtuală. Afacerile care nu „se vedeau” în...

Multă poluare pentru nimic: La 2€ produși, 1 kg de noxe înghițite

Multă poluare pentru nimic: La 2€ produși, 1 kg de noxe înghițite
Nivelul emisiilor de gaze cu efect de seră a ajuns în România la 116,5 milioane de tone echivalent dioxid de carbon (MtCO2e), fiind unul dintre cele mai scăzute din Uniunea Europeană. În schimb, pentru fiecare...

Conferințele PACTUL PENTRU MUNCĂ: ”Pandemia ne-a obligat să ne regândim planurile, să ne pregătim pentru un viitor pe care ni-l imaginam ușor diferit”

Conferințele PACTUL PENTRU MUNCĂ: ”Pandemia ne-a obligat să ne regândim planurile, să ne pregătim pentru un viitor pe care ni-l imaginam ușor diferit”
Conferințele PACTUL PENTRU MUNCĂ, organizate de către Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF,  Federaţia Patronală Petrol şi Gaze – FPPG, în parteneriat strategic cu CONCORDIA, co...

ANRE îi obligă pe producători să vândă gaze sub costuri

ANRE îi obligă pe producători să vândă gaze sub costuri
Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a emis un Ordin privind obligația de a oferta gaze naturale pe piețele centralizate din România la prețuri de pornire care sunt mai mici decât...

Granturi nerambursabile în valoare de 1 miliard de euro pentru IMM-uri

Granturi nerambursabile în valoare de 1 miliard de euro pentru IMM-uri
Ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, spune că va exista un pachet de ajutor pentru IMM-uri cu un buget pentru granturi nerambursabile de 1 miliard de euro, banii urmând să fie...

Declarația unică, cu bonificațiile de până la 10%, a fost publicată în Monitorul Oficial

Declarația unică, cu bonificațiile de până la 10%, a fost publicată în Monitorul Oficial
Noua Declarație unică, care include bonificațiile de până la 10%, a fost publicată în Monitorul Oficial. Termenul pentru completarea declarației este 30 iunie. Astfel, bonificațiile de până la 10% reprezint...

Brexit pune pe butuci marca Nissan în Marea Britanie

Brexit pune pe butuci marca Nissan în Marea Britanie
Fără un acord cu UE pentru menținerea facilităților de export în industria auto, fabrica Nissan din Marea Britanie s-ar putea închide. Un oficial al companiei nipone a declarat că fabrica din Sunderland este...

Curs valutar. Leul se apreciază față de principalele valute. ROBOR scade. Aurul se ieftinește

Curs valutar. Leul se apreciază față de principalele valute. ROBOR scade. Aurul se ieftinește
Banca Naţională a României (BNR) a anunţat, astăzi, un curs de referinţă de 4,8398 lei/euro, 4,3112 lei/dolar, 5,4325 lei/liră sterlină, 4,4819 lei/franc elveţian. Leul s-a apreciat în faţa...
Serviciul de email marketing furnizat de