Circa 800 de kilometri de drumuri comunale au fost modernizate, iar aproximativ 390 de kilometri de reţele de alimentare cu apă au fost efectuate prin Proiectul de Dezvoltare Rurală, cofinanţat de Banca Mondială.
FONDURI - Banii Băncii Mondiale au ajuns in 116 comune
Circa 800 de kilometri de drumuri comunale au fost modernizate, iar aproximativ 390 de kilometri de reţele de alimentare cu apă au fost efectuate prin Proiectul de Dezvoltare Rurală, cofinanţat de Banca Mondială.
Cinci judeţe, Botoşani, Tulcea, Călăraşi, Dolj, Sălaj, au beneficiat de 53,02 milioane de dolari, din care 40 de milioane au fost contractate de la Banca Mondială, iar restul au fost cofinanţare de la Guvern, administraţia şi comunităţile locale. Fondurile au ajuns in 116 comune, cu o populaţie totală de 450.000 de locuitori.
Circa 800 de kilometri de drumuri rurale au fost modernizate in perioada 2002-2007 in cadrul Proiectului de Dezvoltare Rurală. In cadrul acestuia au mai fost realizate reţele de alimentare cu apă de aproape 388 de kilometri. Modernizarea drumurilor s-a făcut doar prin turnarea a două straturi de bitum peste drumul pietruit, cu un cost de 40.000 de dolari pe kilometru. "Asfaltul e un lux in mediul rural", a precizat Iuliu Păcurariu, consilier in cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
INSTRUIRE. Potrivit lui Andrei Naumescu, directorul Unităţii de Management a Proiectului, programul a avut ca obiective "creşterea capacităţii autorităţilor locale din mediul rural de a iniţia proiecte de infrastructură rurală" şi finanţarea propriu-zisă a investiţiilor.
Pe parcursul proiectului au fost instruite 2.450 de persoane pentru a cunoaşte paşii necesari accesării de fonduri structurale. Printre acestea nu se află numai funcţionari ai primăriilor, ci şi profesori, directori de şcoli, preoţi şi chiar "bulibaşi", conform lui Naumescu.
Fiecare comună a primit maximum 300.000 de dolari, din care pentru un proiect s-au alocat maximum 200.000 de dolari.
Proiectul va fi inchis formal la data de 30 septembrie şi total, la 31 decembrie. Acesta se va continua, dar nu la Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, ci la Ministerul Agriculturii, utilizănd cele 2 miliarde de euro ce vor sosi din fonduri europene.
Â
Probleme cu termenele de predare
In acelaşi timp, la implementarea acestor subproiecte s-au intămpinat mai multe greutăţi. Potrivit lui Iulie Păcurariu, "au fost situaţii in care inginerul proiectant n-a văzut şantierul, insă in lege există numeroase obligaţii, dar nici o răspundere".
Seriozitatea companiilor din Romănia este o altă problemă. Conform lui Păcurariu, după ce acestea căştigă licitaţiile, nu respectă termenele, iar singurul mod de constrăngere este penalizarea. Iuliu Păcurariu a propus realizarea unei "liste negre", astfel incăt prezenţa acestor firme să fie restricţionată la alte licitaţii.