Pe data de 12 martie va expira procedura de concordat preventiv deschisă în urmă cu doi ani, dar aceasta va fi prelungită cu încă un an, a declarat pentru Jurnalul directorul general al companiei, Mihai Frăsinoi. Viitorul societății este în continuare sub semnul întrebării din cauza ajutorului de stat acordat în 2013 și care acum trebuie recuperat de către statul român. Termenul pentru returnarea banilor a expirat de mult, dar negocierile cu Comisia Europeană pe această temă continuă și se vor finaliza în viitorul apropiat, a mai spus Mihai Frăsinoi.
Având în vedere situația financiară dificilă a societății, soluția optimă identificată de CFR Marfă pentru prevenirea insolvenței a fost deschiderea procedurii de concordat preventiv în cadrul căreia a fost întocmit un plan de redresare. Rezultatele s-au lăsat însă așteptate, astfel că pierderile companiei au continuat să crească. De la 321,45 milioane de lei la finele anului trecut, ele sunt prognozate să ajungă la 412,03 milioane de lei la sfârșitul acestui an. Pe de altă parte, un lucru pozitiv adus de proiectul de buget pe anul în curs față de bugetul anului trecut este creșterea puternică a investițiilor cu 116,74%, de la 39 milioane de lei la 85,23 de milioane de lei. Prelungirea concordatului preventiv a fost deja aprobată în Adunarea Generală a Acționarilor, ea urmând acum să fie aprobată în ședința comitetului creditorilor concordatari, după care se va merge în instanță pentru a obține validarea.
Cheltuielile la 1.000 de lei venituri totale vor fi în 2022 de 1.762,93 de lei, după ce în 2021 acestea au fost de 1.595,63 de lei. Indicatorul este foarte important, pentru că el indică eficiența cheltuielilor unei societăți.
În așteptare este darea în plată
Pentru a facilita recuperarea ajutorului de stat în valoare de 363 de milioane de lei, dar care astăzi a ajuns, cu tot cu penalități și dobânzi, la 570 de milioane de euro, Executivul a pregătit o ordonanță de urgență în ianuarie. Ea deocamdată nu a fost adoptată pentru că au mai fost unele observații formulate de Ministerul Finanțelor și Ministerul Justiției, dar odată cu adoptarea ei se va trece la darea în plată a unor active mobile și imobile ale companiei, precum și la vânzarea altora de către ANAF, ceea ce înseamnă practic spargerea transportatorului feroviar. Directorul companiei a mai precizat că în cazul în care actul normativ va fi adoptat, bugetul CFR Marfă va suferi modificări.
Istoria ajutorului de stat
În anul 2013, Guvernul, condus la acea dată de Victor Ponta, a decis conversia în acțiuni a datoriilor CFR Marfă către CN CFR și către bugetul statului, datorii care se ridicau la suma de 1,66 de miliarde de lei (363 de milioane de euro la acea dată). Autoritățile române au informat Comisia Europeană cu privire la intenția de a realiza conversia datoriilor CFR Marfă în acțiuni, urmată de privatizarea societății, susținând că măsura în cauză nu ar reprezenta ajutor de stat. Procesul de privatizare a eșuat, dar conversia datoriilor a fost menținută. În consecință, pe 24 februarie 2020 Bruxelles-ul a emis Decizia C (2020) 1115/24.02.2020, conform căreia CFR Marfă trebuie să restituie ajutorul de stat considerat nelegal, împreună cu dobânda de recuperare aferentă, în termen de 6 luni de la notificarea deciziei, adică până pe 25 august 2020.
Metrorex și CFR Călători se scufundă în pierderi
Și alte companii din subordinea Ministerului Transportului au probleme financiare care în acest an se vor agrava. De exemplu, potrivit proiectului de buget al Metrorex, pierderile sunt estimate să crească în acest an cu 47,54%, urmând să ajungă la 418,35 de milioane de lei. Nici la CFR Călători lucrurile nu arată bine, aici prognozându-se că acestea se vor majora cu 147%, ceea ce va însemna 657 de milioane de lei. Cheltuielile cu energia electrică de tracțiune vor crește cu 200% la CFR Călători, în timp ce la Metrorex această creștere va fi de 222%.
La CFR Călători, cheltuielile la 1.000 de lei venituri totale vor fi de 1.279,83 de lei, iar la Metrorex, de 1.183,45 de lei