x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Noi oportunități: tribunal de arbitraj online

0
Autor: Diana Scarlat 19 Mai 2020 - 10:46
Noi oportunități: tribunal de arbitraj online
Vezi galeria foto


Ceea ce părea la ani lumină distanță, până acum două luni, se întâmplă astăzi și va rămâne valabil pentru viitor. Tribunalul Permanent de Arbitraj Instituționalizat, asemenea altor instituții, firme și organizații care funcționează pe teritoriul României, și-a adaptat activitatea, astfel încât să limiteze răspândirea infecției COVID-19. Printre măsurile luate se numără organizarea online a ședințelor de arbitraj și a examenului de primire în profesia de arbitru. Nu vor mai fi nevoiți să se deplaseze nici cei care vor să-și rezolve o cauză ce poate fi judecată, conform legii, de acest tribunal, nici arbitrii. Iar pentru intrarea în profesie, totul se va putea desfășura de la distanță. Astfel se reduc semnificativ costurile și poate să crească numărul celor care vor să lucreze în acest domeniu.
 
Activitatea Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat nu s-a întrerupt în perioada pandemiei, pentru că litigiile aflate pe rolul Tribunalului s-au judecat online. În continuare, toate cauzele se soluționează pe această cale, iar practica se va păstra și în viitor. „Schimbul de acte procedurale se face preponderent prin e-mail și numai pe cale de excepție prin trimiteri poștale cu confirmare de primire. Judecarea prin intermediul platformei electronice este benefică părților. Acestea nu mai pierd timp pentru a se deplasa la sediile Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat, ci accesează adresa de conectare (linkul) pe care noi o punem la dispoziție în timp util. Pot să vă spun că am judecat, până la această oră, câteva litigii și nu au fost niciun fel de probleme de accesare a platformei sau incidente tehnice. Arbitrarea litigiilor s-a desfășurat în bune condiții”, a explicat, pentru Jurnalul, Rodica Vlaicu, președinta Tribunalul Permanent de Arbitraj Instituționalizat.
 
Intrarea în profesie se va face de la distanță
Pentru a se adapta noilor condiții, Tribunalul și-a modificat și examenul de admitere în profesie, care se va susține tot online, iar arbitrii vor avea și cursuri organizate prin internet, de la distanță. Astfel, se așteaptă o creștere a numărului celor care vor dori să intre în profesie, fiind depășite barierele de spațiu și costurile presupuse de deplasări. „Anul acesta avem noutăți în privința organizării examenului de primire în rândul arbitrilor Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat. Pentru a respecta măsurile dispuse de autorități în privința protecției față de COVID-19, atât interviul, cât și examenul propriu-zis vor fi organizate online. Potrivit Regulamentului de primire în profesie, interviul va cuprinde, spre deosebire de anii precedenți, trei întrebări din Codul de procedură civilă, mai precis din Cartea a IV-a, despre arbitraj, iar examenul va fi unul practic-aplicativ, respectiv candidații vor primi o speță pe care trebuie să o rezolve în 90 de minute. După cum se vede, am renunțat la testul grilă în forma scrisă”, explică Rodica Vlaicu. La următorul examen, care va avea loc pe 27 iunie 2020, se pot înscrie numai absolvenți ai Facultăților de Drept, indiferent dacă au sau nu experiență într-o profesie juridică. Candidații admiși au obligația, înainte de a depune Jurământul de Arbitru, să urmeze un curs de pregătire inițială, de 120 de ore, care se va desfășura în perioada 11 iulie–30 august 2020, tot online, chiar dacă se va pune accent pe componenta practică.
 
Bunele obiceiuri se vor păstra
Șansa oferită de această perioadă de restricții a deschis deja o nouă perspectivă în domeniul arbitrajului instituționalizat. „Intenția noastră este ca și după ridicarea măsurilor determinate de criza pandemiei coronavirusului, să utilizăm mijloacele electronice atunci când părțile ne solicită acest lucru. În acest fel, părțile sau reprezentanții acestora pot participa la ședințele de arbitraj fără a se deplasa de la birou sau din alte locuri unde se află. Prin Tribunalul Permanent de Arbitraj Instituționalizat se pot soluționa toate cauzele civile, în care părțile pot dispune de drepturile lor, cu condiția ca în prealabil să fi încheiat o convenție arbitrală, adică o înțelegere potrivit căreia în cazul în care între semnatarii unui contract s-ar ivi un litigiu, să fie soluționat prin arbitraj”, mai explică specialista.
 
Ce litigii pot rezolva arbitrii
Este pentru prima dată când se organizează cursuri de pregătire profesională online. Viitorii arbitri vor economisi timp și bani, prin participarea la acest curs, însă responsabilitatea organizatorilor va fi sporită, deoarece pe lângă sarcinile aferente oricărui curs, se mai adaugă și cele privitoare la buna funcționare a platformei utilizate, astfel încât participanții și formatorii să depășească barierele distanței și să lucreze ca și cum ar fi față în față. Printre cele mai frecvente cauze judecate la nivelul Tribunalul Permanent de Arbitraj Instituționalizat se numără cele izvorâte din executarea unor contracte de prestări servicii și care privesc închirierea unor spații de locuit sau comerciale, litigiile privitoare la relațiile de muncă, partajele succesorale și între foști soți, litigiile din domeniul dreptului proprietății intelectuale și cele apărute între persoane juridice și societățile de asigurare. În anul 2017, Autoritatea de Supraveghere Financiară a emis Norma 18/2017, potrivit căreia conflictele izvorâte din încheierea, executarea și rezilierea contractelor de asigurare se pot soluționa prin arbitraj sau mediere. În aceste cazuri, potrivit normei, societățile de asigurare și brokerii au obligația să participe la procedura arbitrală. În litigiile din domeniul asigurărilor nu mai este necesară încheierea în prealabil a convenției arbitrale.

Avem programat un curs de formare inițială a noilor arbitri și în luna septembrie, în cadrul celei de-a V-a ediții a Manifestării Zilele Arbitrajului Instituționalizat, vor fi organizate mai multe cursuri de scurtă durată. Toate se vor desfășura online.
Rodica Vlaicu, președinta Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Mișcare importantă pe piața financiară. BNR a redus dobânda cheie la 1,25% pe an

Mișcare importantă pe piața financiară. BNR a redus dobânda cheie la 1,25% pe an
Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a României a decis vineri reducerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,25% pe an, de la 1,50% pe an, începând cu data de 18 ianuarie 2021. De...

4 pași pe care trebuie să îi parcurgi înainte de a închiria un autocar sau microbuz

4 pași pe care trebuie să îi parcurgi înainte de a închiria un autocar sau microbuz
Dorești să închiriezi un microbuz sau un autocar? Ai în față un eveniment interesant. Și tu, ca persoană modernă practică, încerci să faci șederea unui număr mare de invitați la sărbătoare...

Economia mondială se va redresa greu din cauza celui de-al doilea val al pandemiei

Economia mondială se va redresa greu din cauza celui de-al doilea val al pandemiei
Criza economică generată de pandemie a dus la pierderi de venituri și creșterea sărăciei, ceea ce va afecta revenirea financiară, potrivit Raportului de tendinţe şi riscuri pe pieţele financiare al...

Ce produse s-au scumpit cel mai mult în decembrie 2020

Ce produse s-au scumpit cel mai mult în decembrie 2020
Cele mai mari scumpiri au fost la cartofi, carburanți şi serviciile de transport aerian, în luna decembrie 2020, faţă de perioada precedentă. În schimb, au scăzut prețurile la energia termică,...

Cum pot folosi companiile banii obținuți din granturi

Cum pot folosi companiile banii obținuți din granturi
Beneficiarii de granturi pot folosi sumele de bani pentru acoperirea mai multor cheltuieli. Astfel, pot fi achitate impozite și taxe către bugetul de stat, inclusiv contribuțiile salariale, precum CAS și...

Ce produse și servicii s-au scumpit cel mai mult în luna decembrie 2020

Ce produse și servicii s-au scumpit cel mai mult în luna decembrie 2020
Cartofii, combustibilii și serviciile de transport aerian s-au scumpit cel mai mult în luna decembrie, față de luna noiembrie, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică. Pe de altă parte, sc

(P) Cum poți economisi bani folosind reduceri, vouchere și cupoane online

(P) Cum poți economisi bani folosind reduceri, vouchere și cupoane online
Criza sanitară și economică generată de pandemie a dus inițial la închiderea tuturor spațiilor comerciale considerate neesențiale și ulterior la recomandarea de a evita spațiile aglomerate, precum...

Inflația s-a situat la 2,1% în decembrie 2020. ALimentele s-au scumpit cu 3,24%

Inflația s-a situat la 2,1% în decembrie 2020. ALimentele s-au scumpit cu 3,24%
Inflația a fost de 2,1% pe an în luna decembrie 2020, dar mâncarea s-a scumpit cu 3,24%, serviciile cu 2,69%, iar produsele nealimentare cu 1,01%, transmite Institutul Naţional de...

(P) Principalele tipuri de furtunuri industriale și stocul generos de la Tehnovest

(P) Principalele tipuri de furtunuri industriale și stocul generos de la Tehnovest
Un furtun de tip industrial este mai mult decât un furtun tipic. Astfel de furtunuri reprezintă inima unei operațiuni, funcționând ca niște căi de comunicare în mai mult domenii majore din ziua de astăzi....

Principalele motive pentru care să apelezi la un detectiv privat

Principalele motive pentru care să apelezi la un detectiv privat
Apelarea la un detectiv particular poate părea un lucru extraordinar pentru mulți dintre noi. Un termen pe care până nu demult l-am auzit folosit doar în filmele americane de acțiune devine astăzi din ce în ce ma...

Tendința de a trata toți angajații la fel

Tendința de a trata toți angajații la fel
Galerie Foto Noua viziune din domeniul Resurselor Umane redefinește „talentele”, dar și performanța, meritele și leadershipul. În ultimele decenii s-a vorbit foarte mult despre sistemul de „gestionare a talentelor”, pe...

Furnizorii, obligaţi să prezinte clientului cea mai bună ofertă

Furnizorii, obligaţi să prezinte clientului cea mai bună ofertă
Legea energiei se va modifica în această săptămână, iar furnizorii mari vor trimite cele mai bune oferte concurențiale clienților, a declarat ministrul Energiei, Virgil Popescu (foto), la un post TV, în...

Germania se decarbonizează de 30 de ori mai rapid decât România

Germania se decarbonizează de 30 de ori mai rapid decât România
Sistemul energetic românesc este unul dintre cele mai poluante, în condiţiile în care la nivelul Uniunii Europene acesta se decarbonizează rapid. Dacă în Germania, ţara cea mai industrializată din UE, emisiile...
Serviciul de email marketing furnizat de