Pe Champs Elysées, din Paris, Spatiul Cultural Louis Vuitton dedica ultimul ei eveniment artei contemporane romanesti. De la deschiderea sa, in anul 2006, Espace culturel Louis Vuitton are ca proiect o serie de expozitii care exploreaza arta contemporana a unei tari straine. Anul acesta a ales sa prezinte, prin expozitia “Scenes Roumaines”, doisprezece artisti din Cluj Napoca si Bucuresti, selectati de catre curatorul Hervé Mikaelof si directoarea Centrului, doamna Marie-Ange Moulonguet. Acestia sunt Ioana Batranu, Dan Beudean, Mihuț Boșcu Kafchin, Geta Bratescu, Simon Cantemir Hausi, Oana Farcas, Adrian Ghenie, Ion Grigorescu, Ciprian Muresan, Sergiu Toma, Mircea Suciu, Serban Savu and Bogdan Vladuta.
Din comunicatul de presa al expozitiei, aflam ca Bogdan Vladuta este un artist al noii generatii de pictori, care este interesat sa picteze intr-o gama de culori foarte restransa, aproape mono-cromatica, expresii ale unui oras patruns, imperceptibil, de misticism. In fapt, cele doua picturi de dimensiuni neobisnuit de mari (cu latura lunga de 4 metri), atesta preocuparea pictorului pentru reprezentari urbane care compun memoria unor locuri specific bucurestene. Bogdan Vladuta ne vorbeste despre “memoria unor locuri care compun mitologia unui ins obsedat de istorie personala”. “Locurile care ne-au gazduit si ne insotesc pana la finalul vietii alcatuiesc un depozit din care ne se alimenteaza intreaga expresie a faptelor noastre. Nu putem face abstractie de casele pe care le-am locuit, de strazile umblate, de cartierele vizitate, fie ca acestea ne plac sau, dimpotriva, ne bantuie cu vulgaritatea distinctiva. Toate aceste locuri ale memoriei, prin puterea lor coercitiva, ne-au modificat si transformat in ceea ce suntem, astazi. Efortul pe care il face B V, foarte asemanator muncii de arheolog, este de a decripta semnificatiile unor artefacte personale, de ale aranja in contextul actual al esafodajului profesional, si de a incerca sa raspunda la chinuitoarea intrebare “cine suntem noi insine?”.
Puse cap la cap, aceste lucrari recente se adauga, cu sens, cercetarii intreprinse de Vladuta asupra orasului Roma, un alt subiect care subintinde preocuparile artistice ale acestuia. Pentru cei care nu cunosc activitatea pictorului B V, intre anii 2002 si 2004, acesta a locuit la Roma unde a pictat, in atelierul sau din Valle Giulia, Accademia di Romania. Peisajele citadine pictate aici, “sunt inrudite cu cercetarea facuta asupra cartierelor de blocuri bucurestene, prin aceea ca, si unele si altele, sunt expresii ale recuperarii unor urme si semne ale biografiei personale.” Un loc devine posesia aceluia care il frecventeaza prin interes cultural, duhovnicesc sau turistic” ne spune Vladuta. La fel ca la Roma, unde Piazza Porta Maggiore, Parco degli Acquedotti sau urme din Isola Sacra se constitue in aceste “luari in posesie” si devin, ulterior, pictura, acelasi lucru se intampla si in cazul cartierelor din Bucuresti, chiar daca reprezentarea pe care le-o dedica pictorul unor locuri ca Strada Lizeanu, sau camerele arse ale Bibliotecii Nationale sunt exemple ale unei vieti, recente, in alb si negru. Picturile lui Bogdan Vladuta de la Spatiul Cultural Louis Vuitton se pot traduce intr-o serie de confesiuni, descoperiri si imagini din alta lume, unde arhitectura reprezentata ne invita sa contemplam Bucurestiul ca spatiu al memoriei.
Cea de-a doua expozitie care il expune pe pictorul B V s-a deschis in galeria newyorkeza Ana Cristea, din Chelsea cu o serie de lucrari de data recenta, toate in alcatuirea unui eseu dedicat
urmelor unui inconstient colectiv.
Evenimentul se intituleaza “Loci” (din lat. Locuri) si reprezinta a doua expozitie personala prin care pictorul Vladuta isi prezinta lucrarile publicului si colectionarilor de arta ai galeriei Ana Cristea. Iata cum se precizeaza in comunivatul de presa al acestei expozitii:
“Locurile, si spatiile pe care acestea le ocupa, gazduiesc ramasitele psihotice al intalnirilor din trecut. Dupa lucrarile care explorau mediul urban post-comunist al Romaniei si al Bucurestiului in particular, Vladuta isi extinde examinarea originii psihotice a trecutului pt a dezvalui povesti si istorii care sunt simultan mai distante si mai intime decat studiile urbane anterioare. Cu referiri de la Piero della Francesca, arhitectura Palladiana si Van Gogh, pana la simboluri universale ca scara, lucrarile exploreaza o bogatie diversa a istoriei (Clasicism, Renastere, Post-impresionism) precum si modul in care locuri si oameni se patrund de fibrele unice ale mostinirilor care ii preced.
Vladuta foloseste poliedrul Renasterii ca simbol, nu ca halou, reflectand energia nevazuta a prezentilor din lucrari. Si este tocmai aceasta energie si tonurile subliniate de experienta ale subiectilor, care inunda panzele cu cromatici pale si culori subtile sau cu fundaluri intunecate si misterioase. Spatiile inchise, blurate si camerele fara pereti (ca in pictura “Barbat arbat imitandu-l pe Van Gogh”) sau locuri deschise nedeterminate (“Scara”) alterneaza simultan intre arhive ale unor scene evocate, drame imprimate pt totdeauna in geografia locului, si structuri ale memoriei. Camerele par ca reflecta constructiile noastre cognitive, pereti ridicati ca ziduri de aparare si gardieni ai intimitatii, ale momentelor din alta lume tragic capurate intre limitele timpului. Vladuta captureaza impresia cromatica a lor, reveland ramasitele tangibile ale amintirilor demult uitate, ale caror artefacte raman foarte adesea neobservate.”
BOGDAN VLADUTA
1971, Bucharest
EDUCATION AND AWARDS
PHD “The Roman Landscape- A painter vision of Rome”/ University of Fine Arts/ Bucharest/ Romania
2002-2004: Vasile Pirvan Grand/ Accademia di Romania/ Rome
1996 - 2009: Seniour Lecturer/ University of Fine Arts/ Bucharest
1996: Ludwig Stiftung fur Kunst und Internationale Verstandigung/ Ludwig Foundation/ Germany
expozitii personale
2012:
-War makes Museums/ Bogdan Vladuta and Ion Grigorescu - Recycle Nest Gallery/ Bucharest
2011:
-Rome seen through one's eyes/ Rome invented/ Bogdan Vladuta and Ion Grigorescu exhibition/ Ion Grigorescu’s studio/ Bucharest
-Urban Archeology/ Ana Cristea Gallery/ New York
2004:
Arte in cantiere/ A.A.M. Gallery/ Rome
1999:
Catacomba Gallery/ The National Museum of Arts/ Bucharest
expozitii de grup
2013:
ROMANIAN SCENES/ Espace culturel Louis Vuitton/ Paris
THE NAKED MAN/ Ludwig Museum/ Budapest
2012:
THE CONTINUATION OF ROMANCE/ Rosenfeld Porcini Gallery/ London
2011:
CURATED BY EAST BY SOUTH WEST - curated by Ion Grigorescu/ Gallerie Mezzanin/ Vienna
2007:
LAMENTATION/ HT003 Gallery/ Bucharest
2004:
SPAZI APERTI- mostra degli Istituti culturali stranieri a Roma/ Accademia di Romania/ Roma
Citește pe Antena3.ro