GRAVURĂ • Călătorie la curtea shogunală
Muzeul Naţional de Artă al României îi invită vineri, 25
iulie, ora 12:00 pe toţi cei interesaţi la vernisajul Expoziţiei "Călătorie
la curtea shogunală Toyohara Chikanobu (1838-1912)"
Muzeul Naţional de Artă al României îi invită vineri, 25 iulie, ora 12:00 pe toţi cei interesaţi la vernisajul Expoziţiei "Călătorie la curtea shogunală Toyohara Chikanobu (1838-1912)". Curatorul expoziţiei şi autorul catalogului ce însoţeşte expoziţia este Carmen Brad, specialist în arta extrem orientală.
Expoziţia de gravură japoneză din epoca Meiji, organizată de
Secţia de Artă Orientală, cuprinde o selecţie de opere aparţinînd unui artist
aproape uitat, Toyohara Chikanobu (1838-1912), un gravor important al epocii
Meiji (1868-1912), a cărui creaţie abia acum este revalorizată şi atent studiată
de cercetători. Caracterul monografic şi recuperator conferă acestei expoziţii un
statut special. Cele mai multe lucrări sînt expuse în premieră, cu excepţia cîtorva
piese incluse în anul 2002 într-o expoziţie
de artă decorativă japoneză. Sînt prezentate gravuri care alcătuiesc o serie
faimoasă intitulată Chiyoda no on-omote (Scene din afara Palatului Chiyoda).
Publicată în anul 1897, seria ilustrează diverse evenimente, ceremonii şi
activităţi de la curtea shogunală din capitala Edo (Tokyo de astăzi), dintr-o
perioadă anterioară epocii Meiji. Muzeul Naţional de Artă al României păstrează
în colecţiile sale 30 de tripticuri din cele 32 cît cuprinde în total seria,
precum şi dipticul pe care este imprimat cuprinsul. Fiecare triptic este alcătuit
din trei foi separate de tip oban tate-e (coală standard mare, pe verticală). Lucrările
sînt realizate pe hîrtie de bună calitate, în tehnica nishiki-e (imagini de brocart),
de imprimare policromă în tuş şi culori de apă. Epoca Meiji a reprezentat
pentru Japonia momentul unor profunde schimbări în plan politic, social şi
cultural. Reformele care încep acum modifică din temelii vechea societate.
Guvernarea militară a shogunilor din familia Tokugawa, care a dominat autoritar
ţara între 1615 şi 1868, este abolită, reinstalîndu-se instituţia imperială,
simbol al Japoniei arhaice.
Seria de gravuri prezentată în expoziţie, unică în cadrul creaţiei lui Chikanobu, este caracterizată printr-o manieră grafică apropiată stilistic de desenul european, ceea ce o face mai accesibilă publicului occidental. Cu toate acestea, imaginea păstrează nealterate precizia desenului şi decorativismul propriu stilului nipon. Avînd în vedere că ultimul shogun Tokugawa Yoshinobu nu a locuit în Palatul Chiyoda, lucrările pot fi interpretate drept o nostalgică restituire a unui trecut glorios, definitiv apus. Exceptînd seria Chiyoda no on-omote, în expoziţie sînt prezente şi cîteva lucrări care înfăţişează bijinga (imagini cu femei frumoase), una dintre categoriile tematice cele mai importante în gravura tradiţională. Ele au fost incluse pentru a completa portretul artistic al lui Toyohara Chikanobu, gravor de mare talent, pe nedrept uitat, exponent de seamă al generaţiei care a scris ultimele pagini ale istoriei gravurii tradiţionale japoneze la sfîrşitul secolului al XIX lea. Expoziţia este deschisă în Sălile Kretzulescu ale muzeului pînă la 3 septembrie 2008.