x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Dirijorul Marc Tardue și pianistul Mihai Ungureanu, în stagiunea Filarmonicii „George Enescu” 

Dirijorul Marc Tardue și pianistul Mihai Ungureanu, în stagiunea Filarmonicii „George Enescu” 

02 Mar 2022   •   08:40
Dirijorul Marc Tardue și pianistul Mihai Ungureanu,  în stagiunea Filarmonicii „George Enescu” 

Joi, 3 și vineri, 4 martie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul american Marc Tardue, prezintă publicului Simfonia nr. 1, în re major, op. 25, „Simfonia clasică„ de Serghei Prokofiev, Concertul pentru pian și orchestră nr. 11 Hob Xviii:5 de Joseph Haydn,  cu pianistul Mihai Ungureanu în ipostază solistică, și Simfonia nr. 1, în do major, op. 21 de Ludwig van Beethoven.

 

„O simfonie în stilul lui Haydn”

„Simfonia clasică” a avut premiera pe 21 aprilie 1918 la Sankt Petersburg sub conducerea compozitorului Serghei Prokofiev și a devenit una dintre cele mai cunoscute și îndrăgite lucrări ale sale. „Ideea mea era să compun o simfonie în stilul lui Haydn [...] M-am gândit că, dacă azi ar mai trăi, el ar continua să compună în acelaşi stil, dar ar şi aduce elemente noi în muzica sa. Am vrut să compun o simfonie tradiţională credincioasă acestui principiu. Am numit-o Clasica, mai întâi pentru că este un titlu simplu, dar şi ca să îi irit pe filistini, în speranţa că va pica bine dacă, într-adevăr, simfonia va reieşi a fi «clasică»”, mărturisea compozitorul.

Concertul pentru pian și orchestră nr. 11  Hob Xviii:5  a fost compus de Joseph Haydn între 1780 și 1783, având multe asemănări cu concertele pentru pian ale lui Mozart. Haydn și Mozart făcuseră cunoștință înainte de 1784, când a fost publicat acest concert. Mozart a recunoscut rolul important al lui Haydn în dezvoltarea muzicii și, în corespondență, l-a numit uneori „Papa Haydn”.

Despre Simfonia nr. 1, în do major, op. 21, interpretată în partea a doua a concertului, muzicologul Mihai Cojocaru afirmă că „Beethoven ascunde în Simfonia nr. 1 nu doar «Eroica» şi Simfonia «Destinului», ci şi spontaneitatea din Simfonia nr. 4 sau parodia din nr. 8”.

×