x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Basmul cu prinţesa care nu ştia franceza

0
Autor: Eugenia Voda 15 Mai 2014 - 22:52
Basmul cu prinţesa care nu ştia franceza VALERY HACHE/AFP/Mediafax Foto
Corespondenţă de la Cannes
“Grace de Monaco”, filmul ales să deschidă festivalul, în regia francezului Olivier Dahan (dar cu staruri internaţionale, ca Nicole Kidman şi Tim Roth, cu un buget de 30 de milioane de dolari, cea mai mare finanţare venind, n-o să ghiciţi de unde, din... India!) seamănă cu o revistă pe hârtie lucioasă, plină de “poze” cu rochii, pălării, bijuterii de marcă, plus câteva peisaje divine, plus câteva intrigi de palat şi de familie – o revistă bună de citit la coafor sau de uitat în tren! Un cinema “glossy”, care nu se încurcă în detalii şi nuanţe, privind adevărul istoric sau psihologic, ci se aruncă fără complexe înainte, într-un film biografic, dar care îşi revendică dreptul la ficţiune! În aceeaşi zonă a scenariilor “cu capete încoronate”, ne aflăm la o distanţă astronomică faţă de, să zicem, admirabilul “The Queen”, al lui Stephen Frears, lansat tot la Cannes, acum câţiva ani.

Şi totuşi, “Grace” nu plictiseşte nici o clipă, mai ales dacă îl priveşti ca pe un basm. Dar nici basmul n-ar mai fi fost basm, ci un simplu şi ridicol clişeu, dacă în rolul Prinţesei n-ar face minuni Nicole Kidman! Rolul îi vine mănuşă, există evidente afinităţi structurale (fizice, dar şi “de inimă albastră”) între Nicole şi Grace Kelly. Întregul film se hrăneşte din frumuseţea statuară, din eleganţa paradoxal nevrotică, din privirea albastră a Prinţesei Nicole intrând în pielea şi în sufletul Prinţesei Grace: o “fată de zidar” (dar un zidar devenit, pe model american, proprietar de fabrică de cărămizi) din Philadelphia, ajunsă star de cinema, faimoasa Grace Kelly, o actriţă de Oscar, se trezeşte distribuită de destin (sau de Vatican, cum presupune filmul) în rolul de soţie a Principelui Rainier de Monaco, în cea mai veche monarhie din Europa! După ce a schimbat în viteză continentele şi tot ce a fost viaţa ei de până atunci, actriţa de real talent, care era Grace, s-a simţit, inevitabil, prizonieră într-o colivie aurie, sufocată de protocol, obosită de inactivitate, respinsă de o lume care nu era a ei... Prin cele 235 de camere ale palatului din Monaco plutea, chiar dacă nerostită, ideea divorţului. Filmul poate fi citit şi ca un basm al dreptului de a alege: o femeie alege să renunţe la mult visata întoarcere la Hollywood şi la Hitchcock, maestrul ei, pentru a se limita la condiţia de prinţesă, dar o prinţesă hotărâtă să-şi înveţe bine rolul şi să-l joace impecabil. Drept care, iat-o pe Nicole-Grace exersând cum se rostogoleşte “r”-ul într-o franceză pe care încă nu o ştie, sau perfecţionându-se în practica unei etichete seculare, ca un fel de “my fair lady” monegască!

Filmul susţine (dar se pare că istoricii nu o şi garantează) că, la începutul anilor ’60, preşedintele De Gaulle ar fi intenţionat să impoziteze şi chiar să anexeze Monaco-ul – Franţei, “ceea ce nu au reuşit nici Ludovic al XIV-lea şi nici Napoleon”! Nu va reuşi nici Generalul, pentru că îl va învinge sau convinge, diplomatic, Grace, printr-un fastuos bal internaţional al Crucii Roşii, la care ea va ţine un discurs, un lung discurs, despre iubire – prea lung chiar şi pentru o actriţă de calibrul lui Kidman! În aceste condiţii, în care “prinţesa ia tot”, e de înţeles că bietul prinţ Rainier alias Tim Roth, nu mai avea şanse să iasă în evidenţă, decît, eventual, trântind în public, fără maniere, o observaţie la adresa coafurii consoartei şi a extracţiei ei ne-albastre! Ceea ce i-a supărat, legitim, pe cei trei urmaşi, Albert, Caroline, Stephanie, care nu au venit la proiecţia de la Cannes – deşi sunt cinefili! –, şi au definit opera drept “un film care nu ar fi trebuit să existe”, plin de “glamour inutil” şi de intenţii pur comerciale... Asta e ironia sorţii, pentru că, de fapt, basmul e atât de flatant încât, la rigoare, ar fi putut fi produs şi de “Casa Grimaldi”!

La proiecţia de gală, “Grace” a avut parte de aplauze generoase (spre deosebire de sala de presă, rece). Pentru Nicole Kidman a fost un triumf această seară, pe care a început-o prin a dansa o salsa (tot glamour, cu paiete şi cu umerii goi), în sală, în mijlocul publicului, cu distinsul ei admirator Lambert Wilson, prezentatorul ceremoniei inaugurale! O ceremonie la capătul căreia au apărut pe scenă, ca să declare deschisă cea de-a 67-a ediţie, un regizor pe val, ca Alfonso Cuaron, şi o actriţă iubită în Franţa, ca ea însăşi, Chiara Mastroianni, dar mai ales ca fiică a lui Catherine Deneuve şi a celui care ne priveşte, ironic, peste ochelari, de pe afişul ediţiei, Marcello Mastroianni.

Coperta lucioasă cu Nicole Kidman a fost, fireşte, în afara concursului. Rămâne de văzut ce ne va oferi Competiţia propriu-zisă, cea care se ambiţionează să fie o celebrare a filmului ca Artă...


Citeşte mai multe despre:   cannes 2014,   festivalul de film de la cannes

 



Mai multe titluri din categorie

„Mistreţul orb şi alte prevestiri”. O colecţie de poveşti fascinante, de Nicolae Dan Fruntelată. De mâine, cu Jurnalul. „Doar cultura ne poate vaccina împotriva tuturor pandemiilor din lumea asta”

„Mistreţul orb şi alte prevestiri”. O colecţie de poveşti fascinante, de Nicolae Dan Fruntelată. De mâine, cu Jurnalul. „Doar cultura ne poate vaccina împotriva tuturor pandemiilor din lumea asta”
Galerie Foto Jurnalul vă oferă, începând de mâine, o carte specială, cu poveşti în care se împletesc perfect realul cu fantasticul, în stilul marelui scriitor columbian Gabriel Garcia Marquez. L-am provocat pe autorul...

Serialul dramă Pe viață (For Life), din 12 aprilie, la AXN. Drumul de la o condamnare pe viață la o carieră în avocatură

Serialul dramă Pe viață (For Life), din 12 aprilie, la AXN. Drumul de la o condamnare pe viață la o carieră în avocatură
Galerie Foto Povestea lui Isaac Wright Jr., sursa de inspirație pentru serialul Pe viață (For Life) Serialul dramă Pe viață (For Life), care debutează la AXN, din 12 aprilie, în fiecare luni seara, de la ora 22.00, este...

BAFTA 2021: road-trip-ul american Nomadland triumfă 

BAFTA 2021: road-trip-ul american Nomadland triumfă 
Galerie Foto Cea de-a 74-a ediție a Premiilor BAFTA s-a desfășurat fără public, la Royal Albert Hall din Londra, și a fost prezentată de Dermot O’Leary și Edith Bowman. Filmul Nomadland, al lui Chloé Zhao, a plecat acasă...

Kunsthalle Bega anunță deschiderea sezonului expozițional cu solo showul Laurian Popa - Soft Objects

Kunsthalle Bega anunță deschiderea sezonului expozițional cu solo showul Laurian Popa - Soft Objects
Galerie Foto Kunsthalle Bega  Deschidere 17 aprilie 2021, 12.00 - 20.00  17 aprilie - 15 mai 2021    Program de vizitare Marți – sâmbătă,  12- 18     Laurian Popa...

Actorul platit cu 1,7 milioane dolari/episod, în serial la TVR1

Actorul platit cu 1,7 milioane dolari/episod, în serial la TVR1
Serialul cu încasări de 3,9 miliarde de dolari pe an – de luni, la TVR1!   Unul dintre cele mai apreciate seriale de comedie, cu un palmares impresionant şi care l-a transformat pe protagonistul Ray...

Experimentul DAU. Natasha, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited

Experimentul DAU. Natasha, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited
Galerie Foto DAU. Natasha, controversatul film care a câștigat Ursul de Argint pentru contribuție artistică și a făcut valuri la Festivalul de la Berlin anul trecut, este disponibil pe platforma TIFF Unlimited, în premieră...

Artiștii TEATRULUI MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE

Artiștii TEATRULUI MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE
Galerie Foto În perioada 8-16 aprilie, TEATRUL MUZICAL AMBASADORII reprezintă România la Competiția Internațională GOLDEN DANCE - Online, eveniment organizat de EURO FOLK ACADEMY, sub auspiciile WORLD ASSOCIATION OF FOLKLORE FE...

Romanian Classics in English: Serie de evenimente sincretice dedicate lui Liviu Rebreanu (literatură, teatru, film și muzică) la ICR Londra

Romanian Classics in English: Serie de evenimente sincretice dedicate lui Liviu Rebreanu (literatură, teatru, film și muzică) la ICR Londra
ICR Londra lansează o serie spectaculoasă de evenimente sincretice dedicate scriitorului român Liviu Rebreanu. Programul are o durată de zece zile și este prilejuit de lansarea traducerii în limba engleză a...

„LIBERTY”, unul dintre cele mai recente proiecte europene TNRS, aduce noi oportunități pentru tinerii artiști

„LIBERTY”, unul dintre cele mai recente proiecte europene TNRS, aduce noi oportunități pentru tinerii artiști
Galerie Foto Preselecții în perioada 8 aprilie - 3 mai 2021   LIBERTY, printre cele mai actuale proiecte europene în care este implicat Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, finanțat prin Programul Europa...

Experiment fotografic, pictură live și performance Poetrip în luna aprilie la galeria Celula de Artă din București

Experiment fotografic, pictură live și performance Poetrip în luna aprilie la galeria Celula de Artă din București
Galerie Foto Spațiul stradal al galeriei neconvenționale Celula de Artă va fi populat și în luna aprilie cu lucrări și demonstrații de artă, cu care trecătorii pot interacționa direct și fără intermedieri: experimentul...

Competiția One World Romania 14

Competiția One World Romania 14
Galerie Foto Competiția ediției de anul acesta a festivalului One World România, care se va desfășura fizic la București între 21 și 30 mai, și online între 31 mai și 6 iunie, cuprinde cele mai incitante 9 filme din...

Ediție aniversară a Zilelor Filmului Românesc, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existență a ICR Stockholm

Ediție aniversară a Zilelor Filmului Românesc, cu ocazia împlinirii a 15 ani de existență a ICR Stockholm
Galerie Foto Şapte dintre cele mai apreciate filme româneşti recente, printre care documentarul „Colectiv” (2019), nominalizat la două premii Oscar, „Malmkrog” (2020), premiat la Berlinale, şi „La Gomera” (2019),...

Italia o citește pe Doina Ruști. „Omulețul roșu”, reeditat la Roma după 10 ani de la succesul primei traduceri

Italia o citește pe Doina Ruști. „Omulețul roșu”, reeditat la Roma după 10 ani de la succesul primei traduceri
Galerie Foto Cartea a fost preluată de Sandro Teti Editore, din Roma, în traducerea profesorului Roberto Merlo. Autoare a 12 romane și a peste 50 de povestiri, Doina Ruști este unul dintre cei mai traduși și apreciați...

Gheorghe Săsărman - 80. Lansare de carte: „Alfabetul distopiilor”

Gheorghe Săsărman - 80. Lansare de carte: „Alfabetul distopiilor”
Galerie Foto Vineri, 9 aprilie, va avea loc o întâlnire cu scriitorul Gheorghe Săsărman, pe care îl sărbătorim la împlinirea vârstei de 80 de ani. Recenta sa carte, „Alfabetul distopiilor”, a apărut anul acesta în...

În culise, la ODEON. Cui i-e frica de Virginia Woolf?

În culise, la ODEON. Cui i-e frica de Virginia Woolf?
Vineri, 9 aprilie, ora 19:00, pe canalele Teatrului Odeon, vă invităm să priviți în culisele primei premiere a anului 2021, spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”, de Edward Albee, regia...
Serviciul de email marketing furnizat de