Vineri 11 iunie începe a 14-a ediție a festivalului de film documentar și drepturile omului One World Romania. Aceasta va celebra femeile și lupta lor pentru a se afirma drept membri cu drepturi egale în societate, va conține o retrospectivă dedicată cineastei germane Ulrike Ottinger și va face un tur de orizont al intersecției dintre filmul documentar și cele mai arzătoare chestiuni sociale și politice ale momentului, cu clasicele secțiuni dedicate migranților, conflictelor contemporane și justiției.
Seria de vizualuri ale ediției, realizată de Maria Drăghici, pornește de la imagini din filmografia impresionantă a cineastei germane Ulrike Ottinger, căreia îi dedicăm principala retrospectivă a festivalului. Retrospectiva Ulrike Ottinger va conține două filme timpurii de ficțiune, cinci documentare de călătorie ori de observație socială, un scurtmetraj și cel mai recent film al cineastei, „Paris Calligramme” (2020), care revizitează perioada ei de început de carieră, petrecută între Paris și Berlin.
Acesta din urmă va deschide ediția a 14-a, alături de filmul „Petit Samedi”, al tinerei și promițătoarei regizoare belgiene Paloma Sermon-Daï. Prima va rula de la ora 19:00, la Cinema Elvire Popesco, iar cea de-a doua va putea fi văzută de la ora 20.00, la Cinema Muzeul Țăranului, în prezența regizoarei.
„Petit Samedi” va fi doar unul dintre numeroasele filme din selecție regizate de femei, despre femei. Femeile au fost întotdeauna foarte prezente în selecțiile anilor precedenți, dar în 2021 alegem să subliniem modul în care ele depășesc statutul schematic în care le închid adesea narațiunile tradiționale și reușesc să-și formuleze propriile versiuni despre aceste subiecte, inspirate din experiența lor directă a inechității, marginalizării și subreprezentării.
Dintre acestea, patru vor face parte și din competiție, care concentrează printre cele mai incitante filme documentare realizate anul acesta în lume. Ele vor fi evaluate de două jurii: unul format din profesioniști din industria internațională de film, și celălalt din liceeni din toată țara.
De asemenea, celebrarea luptelor feministe de ieri și de astăzi va fi ocazia de a face cunoscută activitatea militantă a marii actrițe Delphine Seyrig și a Centrului Simone de Beauvoir, pe care l-a creat alături de Carole Roussopoulos și de Ioana Wieder.
În afara temei principale, OWR#14 va conține de pe-acum clasicele secțiuni dedicate justiției, imigranților și refugiaților din întreaga lume. Proveniența geografică variată și plaja temporală amplă pe care o acoperă filmele din secțiunea Când tancurile plâng în locul nostru ne arată că pacea și democrația care domnesc într-o parte a lumii nu doar că nu sunt niciodată garantate, ci și că ele nu ar trebui să acționeze ca un anestezic al empatiei și interesului nostru față de cei mai puțin privilegiați. Filmele din secțiunea O lume cu toată lumea fac pariul de a ne demonstra că marginea și centrul sunt noțiuni care depind în întregime de poziția în care se află privitorul: este îndeajuns un pas deoparte pentru a îmbrățișa o cu totul altă perspectivă. Criza refugiaților, prelungită și acutizată de noul context global instituit de pandemie, este subiectul secțiunii Nicăieri nu-i ca acasă!, în cadrul căreia cinemaul, transformat în armă de contraatac, se face portavoce pentru poveștile nespuse din spatele acestor oameni.
La capitolul filme românești, One World va privi atât înapoi, la istoria puțin știută a documentarului autohotn, printr-un ciclu de proiecții dedicate unora dintre cei mai importanți cineaști ai genului în România - Paul Călinescu, Jean Mihail, Ada Pistiner, Florica Holban sau scriitorii Geo Bogza, Nina Cassian și Radu Cosașu -, cât și înainte, cu ocazia proiectării filmelor realizate de studenții UNATC în cadrul atelierului „Fă un film cu un refugiat”. Nu în ultimul rând, ediția a 14-a a festivalului propune și două dintre cele mai recente producții românești, proaspătul premiat de la Berlin, „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, în regia lui Radu Jude, și o premieră internațională, „Certitudinea probabilităților”, debutul în lungmetraj documentar al Ralucăi Durbacă.
Tematicile pe care toate aceste filme le pun în lumină vor fi încadrate și amplificate de evenimente speciale, în cadrul cărora spectatorii vor avea ocazia să urmărească dezbateri cu specialiști din multiple domenii, să intre în dialog cu invitații festivalului, să îmbrățișeze noi perspective și să se lase impresionați de performanțe artistice ieșite din comun.
Cel mai mult ne bucură că putem să ne reîntâlnim, după atâtea luni, în săli de cinematograf și în alte spații în aer liber, pentru a trăi împreună experiența festivalului. Dacă ratați unele dintre filme sau dacă nu sunteți în București în perioada desfășurării festivalului veți avea ocazia să recuperați o parte importantă a selecției în mediul online, de oriunde din țară, între 21 și 27 iunie.