x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Festivalul Internaţional de Muzică Sibiu/Hermannstadt - O înseninare numită muzică

Festivalul Internaţional de Muzică Sibiu/Hermannstadt - O înseninare numită muzică

de Loreta Popa    |    29 Mai 2014   •   18:14
Festivalul Internaţional de Muzică Sibiu/Hermannstadt  - O înseninare numită muzică
Sursa foto: Sebastian Marcovici

Se investeşte enorm în desfiinţarea criteriilor de valoare, astfel încât se vinde orice punându-i-se o etichetă de calitate şi valoare fictive. Cu cât oamenii sunt mai pierduţi în mijlocul acestor nonvalori, cu atât sunt mai uşor de manipulat. Cu greu se găsesc deci oamenii care au curajul să-şi asume responsabilitatea de a le arăta tuturor ce înseamnă valoarea. Şi totuşi, se mai întâmplă minuni, căci la sfârşitul acestei luni mai la Sibiu se desfăşoară Festivalul Internaţional de Muzică, sub egida Fundaţiei Române pentru Excelenţă în Muzică, al cărei preşedinte este dirijorul Christian Badea.

În faţa muzicii orice rău se topeşte. Muzica umple natura noastră interioară cu acele virtuţi de care avem nevoie şi elimină din noi defectele. De această atingere a muzicii au parte spectatorii prezenţi la concertele din cadrul Festivalului Internaţional de Muzică Sibiu Hermannstadt. La mijlocul săptămânii de foc a festivalului, Masterclass-ul Cvartetului Borodin a reprezentat punctul de atracţie pentru membrii echipei artistice a fundaţiei. Notele partiturilor par celor neavizaţi un limbaj greu de descifrat şi ceea ce pentru muzicieni este o joacă de copii, altora li se pare imposibil. “Ora petrecută în compania lui Igor Naidin şi Vladimir Balşin poate fi comparată cu trei ani de facultate”, i-am auzit şoptind pe cei prezenţi la masterclass. “Felul în care comunică unul cu altul,  dar şi cu ceilalţi, cum o iau mereu şi mereu de la capăt pentru ca totul să iasă perfect te impresionează”. “Muzica este jumătate din ceea ce poţi face în carieră, cealaltă parte e reprezentată de oameni, de cum te înţelegi şi cum comunici cu ei. Prin muzică reuşim să păstrăm pură dragostea pe care Dumnezeu ne-a dăruit-o”, afirma unul dintre membrii Cvartetului Borodin, după ora petrecută alături de studenţi.

Biserica Sfântul Ioan a fost următorul punct de atracţie pentru publicul doritor de o întâlnire cu Franz Schubert. Diana Ionescu, Vlad Maistorovici şi Dario Bonuccelli şi-au unit talentul, oferind o interpretare de excepţie a Sonatei nr. 14 pentru pian, în La minor, D784, Sonatei pentru vioară şi pian în La major, D574 şi Fanteziei pentru pian la patru mâini, în Fa minor, D940. Sub numele de Fantezie se ascunde de fapt una dintre cele mai dense lucrări ale lui Schubert, o muzică extraordinar de concisă în elementele pe care le utilizează, un continuu sonor structurat în patru mişcări clar conturate. Cei trei muzicieni te cuceresc prin generozitatea cu care dăruiesc publicului spectator din felul lor unic de a percepe esenţa unei partituri, execuţia ei nemijlocită. Emoţia muzicală este esenţială în transmiterea ei celor care îşi doresc să asculte.

Seara de 28 mai s-a încheiat la Biserica Romano-Catolică “Sfânta Treime” din Piaţa Mare a oraşului, unde Giuliano Carmignola, unul dintre cei mai mari violonişti ai stilului baroc din lume, a revenit ca solist al celui de-al doilea concert simfonic din Festivalul Internaţional de Muzică Sibiu/Hermannstadt. Alături de orchestra Mozart Kammerphilhamonie şi de dirijorul Christian Badea, Giuliano Carmignola a interpretat Concertul nr. 4 pentru vioară şi orchestră de Mozart. Programul serii a oferit publicului şi două dintre cele mai frumoase simfonii, respective Simfonia nr. 5 de Franz Schubert şi nr. 8 de Ludwig van Beethoven. “Fiecare concert pe care îl susțin împreună cu orchestra Mozart Kammerphilharmonie sau cu ansamblul baroc La Stravaganza este o reuşită. Vin pentru a treia oară în România, Sibiul mi-e deja familiar. De fiecare dată am cântat alături de Christian Badea şi de tinerii muzicieni din echipa artistică a Fundației Române pentru Excelență în Muzică şi îmi face mare plăcere să lucrez şi să urc pe scenă alături de ei. Îi consider talentați şi ambițioşi. Cred că este o amprentă deosebită a Festivalului, faptul că aduce împreună artişti consacrați şi tineri, să creeze muzică împreună, iar publicul simte această notă distinctă în fiecare concert”, a declarat Giuliano Carmignola, care a impresionat prin modalitatea sa personală şi profundă de a simţi muzica. Delicateţea sa subjugă pe oricine are şansa de a-l asculta şi privi cântând.

Virtuoz al viorii - moderne şi baroce deopotrivă - Giuliano Carmignola este apreciat la nivel mondial pentru repertoriul său larg ce cuprinde lucrări baroce, romantice, clasice şi contemporane. Giuliano Carmignola şi-a început cariera de solist alături de dirijori de marcă precum Claudio Abbado, Eliahu Inbal, Peter Maag şi Giuseppe Sinopoli, şi a interpretat pe scenele Royal Albert Hall, La Scala, Musikverein, Filarmonica din Berlin şi Amfiteatrul Ceaikovski. De asemenea, violonistul a colaborat cu Bernard Labadie şi Ton Koopman, a condus Orchestra de Cameră “Mahler” şi Kammerakademie Potsdam, şi a susținut concerte în toată lumea - printre alții - cu Claudio Abbado şi Orchestra Mozart, Paul McCreesh şi Orchestra de Cameră din Basel, Orchestra Champs-Élysées, Academia de Muzică Veche şi Orchestra Barocă din Veneția. Discografia bogată a lui Giuliano Carmignola - realizată cu studiourile Sony şi Deutsche Grammophon - include,   printre altele: două albume ale concertelor de Vivaldi înregistrate pentru prima oară în lume, distinse cu premiile internaționale “Diapason D’Or” şi “Choc du Monde de la Musique”; “Cele Patru Anotimpuri” şi alte concerte de Vivaldi; colecții ale concertelor de vioară de Locatelli şi Tartini; colecția completă a sonatelor de Bach pentru vioară şi harpă, alături de Andrea Marcon şi toate concertele pentru vioară ale lui Mozart, cu dirijorul Claudio Abbado şi Orchestra Mozart.

×