Jurnalul.ro Cultură Muzica In memoriam Marin Constantin - o cronică sentimentală

In memoriam Marin Constantin - o cronică sentimentală

de Ana Buga    |    12 Sep 2011   •   21:00

Joi seara in sala Mihail Jora a Societatii Romane de Radiodifuziune unde, de atatea ori, Marin Constantin s-a afl at la pupitrul dirijoral conducand cu stiinta si pasiune Corul National de Camera Madrigal, artisti si public au avut ocazia sa omagieze memoria maestrului intrat in legenda inca din timpul vietii.

Timp de doua ore am asistat, prin intermediul mijloacelor multimedia ansamblate intr-o inspirata conceptie, la felul in care muzica, arta cantului coral, componenta vizuala si coregrafia si-au implinit rolul de a capta atentia publicului spectator. Cu ajutorul video proiectoarelor, au fost prezentate momente de gratie si definitorii din activitatea formatiei corale Madrigal infiintate de Marin Constantin in anul 1963.

Am putut urmari pe ecranul montat pe scena secvente selectate din cele peste 3500 de concerte sustinute in tara si in afara ei, impresionantele imagini cu prezentele corului in diverse editii ale Festivalului George Enescu sau momente din repetitiile maestrului, din filmarile din arealul manastirilor din Moldova (Voronet si Sucevita) cu participarea unor mari artisti lirici ca baritonul Nicolae Herlea si soprana Angela Gheorghiu.
Totodata am vazut si auzit interviuri cu muzicianul roman sau am urmarit, vorbind despre Marin Constantin, personalitati ale culturii romanesti si internationale (Zoe Dumitrescu Busulenga, Vittorio de Sica…)

Conceptia concertului-spectacol, al carui realizator si prezentator a fost Marius Constantinescu (carismatic, elegant si convingator), a avut la baza formatul unei ample emisiuni de televiziune. O conventie pe care publicul a perceput-o corect participand la ea cu entuziasm.

Programul muzical, din numeroasele secvente video, a inclus o varietate de capodopere corale din cele aproape 500 afl ate in repertoriul ansamblului, apartinand unor compozitori din epoci si curente muzicale diferite: de la Orlando di Lasso, Claudio Monteverdi, Filotei San Agai Jipei pana la George Enescu, Sabin Dragoi, Paul Constantinescu, Myriam Marbe, Constantin Arvinte, Mihai Moldovan, Krysztof Penderecki si, nu in ultimul rand, pana la muzica bizantina si colinde.

Actualul ansamblu al Corului National de Camera Madrigal a interpretat patru creatii de gen (trei religioase si una laica) in alternanta cu momentele de proiectie video, de recitari si de coregrafie. Ramanand insa pe podium pe parcursul intregului concert, era de asteptat sa interpreteze mai mult decat cele patru piese. Dirijorul Voicu Popescu, cu gesturi sigure si cu o participare afectiva intensa ce aminteste parca de aceea a mestrului Marin Constantin, a lasat impresia unui artist-interpret total implicat, parand ca poarta pe umeri 'povara perfectiunii' predecesorului sau. Eleganta, discretie, rigurozitate in citirea si redarea partiturilor au caracterizat demersul sau dirijoral. In Agenda Festivalului Nr. 6 (Jurnalul National) pe buna dreptate s-a titrat Voicu Popescu duce mai departe legenda Madrigalului.

Participarea actorilor Rodica Mandache si Ion Caramitru, si a balerinilor Monica Petrica si Razvan Mazilu au sporit atractivitatea concertuluispectacol.
Rostind un poem scris din admiratie pentru regizorul Ingmar Bergman de catre scriitorul american Tennessy Williams si un altul de Geo Bogza dedicat poetului Mihai Eminescu, Rodica Mandache a cules numeroase si bine meritate aplauze. Un moment emotionant a oferit Ion Caramitru numerosilor spectatori prezenti in sala atunci cand a recitat versurile semnate de Marin Constantin cu titlul 'Mic catehism despre munca dedicat fi ului meu Ion'. O 'culoare' aparte au conferit acestui 'Remember Marin Constantin' cunoscutii balerini Monica Petrica si Razvan Mazilu in secventa pe care au numit-o 'Joc coregrafic' si au dedicat-o corului Madrigal.

Concertul-spectacol In memoriam Marin Constantin s-a incheiat cu o creatie corala a compozitoarei Irina Odagescu interpretata de Corul National de Camera Madrigal sub bagheta dirijorului Voicu Popescu. Finalul serii a fost rezervat lansarii – in foaierul salii Radio – a volumului Portret eseistic semnat de muzicologul Viorel Cosma.

×
Subiecte în articol: festivalul george enescu 2011