x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Undeva la Avignon

Undeva la Avignon

de Sebastian S. Eduard    |    24 Iul 2014   •   15:40
Undeva la Avignon
Sursa foto: Paul Baila

„Solitaritate”, în regia Gianinei Cărbunariu, „un portret al României, dar şi o oglindă a Europei”

Spectacolul „Solitaritate” în regia Gianinei Cărbunariu, prezentat de Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu în selecţia oficială a Festivalului de la Avignon, s-a bucurat de un imens succes de public încă de la primele reprezentaţii, au anunţat reprezentanţii teatrului sibian, citaţi de Agerpres.
De altfel, biletele la toate spectacolele programate până pe 27 iulie s-au epuizat. Nu numai publicul, ci şi criticii de teatru prezenţi au reacţionat după vizionarea spectacolului, mai multe cronici elogioase apărând în cele mai importante publicaţii franceze. Cotidianul „Libération” titrează în mod sugestiv sub semnatura lui René Solis - „La Roumanie des grandeurs” şi salută forţa dramatică a acestui spectacol, care este „un portret al României, dar şi o oglindă a Europei”. „Totul este de vânzare în Solitaritate, începând cu locurile din teatru”, notează autorul, care apreciază şi umorul spectacolului, în care bancurile pe tema capitalismului par să le continue pe cele de altădată, din vremea comunismului. René Solis are cuvinte de laudă pentru „acuitatea privirii politice” a Gianinei Cărbunariu şi pentru jocul celor nouă actori din distribuţie, cu accent pe prestaţia actriţei Ofelia Popii.
Agenţia France Presse scrie că „noii demoni ai României sunt prezenţi pe scena de la Avignon”, într-un spectacol care vorbeşte despre „marginalizarea romilor, despre individualismul galopant şi despre corupţie”. AFP o citează pe Gianina Cărbunariu, care spune că această piesă nu pretinde să salveze lumea, ci invită în fiecare seară o comunitate să vină la spectacol, să reflecteze şi să-şi împărtăşească ideile. „Dacă nu încercăm să trăim împreună, atunci riscăm să murim cu toţii!”, subliniază autoarea. 
Magazinul de actualitate culturală les Inrocks titrează: „Solitaritate, un portret nemilos al societăţii româneşti”. „Tratate cu o ironie cu atât mai eficace cu cât sunt exprimate de actori excelenţi, toate temele abordate de Gianina Cărbunariu se referă la evenimente reale. Punând accent exact pe lucrurile care ne dor, umorul său devastator ne aminteşte de propriile noastre contradicţii de europeni privilegiaţi”. 
Până acum România a mai fost invitată în secţiunea oficială a Festivalului de la Avignon în anul 1996, când Silviu Purcărete a prezentat „Danaidele”. Au mai fost spectacole invitate în secţiunea OFF, însă după 19 ani are loc a doua invitaţie a unui spectacol din ţara noastră în secţiunea IN (oficială). 


„Henric al VI-lea”: un spectacol de 18 ore

Şi pentru că vorbim de Festival, nu puteam să trecem sub tăcere un fel de record. Marţi în zori a luat sfârşit, la Avignon, prima reprezentaţie a spectacolului „Henric al VI-lea”, realizată de tânărul regizor Thomas Jolly şi care a rămas deosebit de fidelă textului lui Shakespeare de-a lungul celor 18 ore. Intraţi în sală la zece dimineaţa (08h00GMT) în ajun, cei 600 de spectatori ar fi putut pleca într-una din cele şapte pauze, dar niciunul nu a făcut-o, publicul ovaţionând la sfârşit performanţa scenică a actorilor, relatează AFP. Regizorul de 32 de ani (avea 28 de ani când a fost lansat proiectul) a montat piesa „Henric al VI-lea”, care adună de fapt trei piese într-una, cu 15 acte şi 150 de personaje, multe bătălii şi scene sângeroase. În cele 13 ore de spectacol (fără pauze), trupa de 21 de actori a abordat cu multă inventivitate toate registrele teatrului lui Shakespeare, de la farsă la tragedie, trecând printr-o petrecere tehno şi un carnaval. 

×
Subiecte în articol: undeva la avignon gianina carbunariu