Jurnalul.ro Fun Inel "colosal", descoperit în jurul planetei Saturn

Inel "colosal", descoperit în jurul planetei Saturn

07 Oct 2009   •   00:00
Inel "colosal", descoperit în jurul planetei Saturn

Un nou inel "colosal" a fost desoperit în jurul planetei Saturn, de către telescopul Nasa Spitzer. Inelul se extinde la 13 milioane de kilometri de planetă, transformând în miniaturi majoritatea celor descoperite până în prezent. Oamenii de ştiinţă apreciază că inelul este format din resturi rezultate din mai multe impacturi cu Phoebe, luna lui Saturn.

Aceştia consideră că praful a migrat apoi către planetă unde este preluat de Iapetus, o altă lună Saturniană, informează site-ul BBC, citat de antena3.ro. Descoperirea elucidează un mister mai vechi: de ce are Iapetus, luna în formă de nucă, o parte semnificativ mai întunecată şi o alta luminoasă.

"A avut loc, în linii mari, o coliziune frontală. Particulele au lovit Iapetus aşa cum se lovesc muştele de parbrizul maşinii", a declarat Anne Verbiscer, de la Universitatea Virginia, SUA. Observarea materiei care învăluie partea întunecată a lui Iapetus a dezvăluit faptul că are aceeaşi compoziţie ca şi cea de la Phoebe.

Mărimea noului inel este copleşitoare. Nimic asemănător nu a fost descoperit, deocamdată, în Sistemul Solar.

Cel mai vizibil dintre celebrele inele de gheaţă şi praf, ale lui Saturn, este E-ring, centrat pe orbita lunii Enceladus. Cercul din jurul planetei se află la distanţa de doar 240.000 de kilometri.

Subiecte în articol: lumea