Poziţionat sub zodia schimbării, Summit-ul European al IAA (International Advertising Association) şi-a inchis ieri porţile. De la 26 septembrie, Bucureştiul a fost capitala europeană a publicitarilor.
Poziţionat sub zodia schimbării, Summit-ul European al IAA (International Advertising Association) şi-a inchis ieri porţile. De la 26 septembrie, Bucureştiul a fost capitala europeană a publicitarilor.
O organizaţia IAA reuneşte profesionişti din comunicare şi din marketing din toată lumea. Biroul romănesc al IAA a fost desemnat să organizeze summit-ul din acest an datorită dinamicii activităţii din ultimul timp şi calităţii proiectelor derulate la iniţiativa sa, dar şi a potenţialului Romăniei ca nou membru al UE. De menţionat in acest context faptul că Romănia reprezintă a şaptea piaţă din UE ca populaţie, dar şi interesul unui mare număr de companii care intenţionează să pătrundă aici, aducănd cu ele nevoia de instrumente de comunicare eficiente.
Prezent la conferinţa de lansare a evenimentului, Joseph Ghossoub (IAA Chairman şi preşedinte al IAA Worldwide) consideră că biroul din Romănia a gestionat cu succes ediţia de anul acesta a summit-ului: "Văzănd rezultatele muncii echipei din Romănia, consider că aceasta are deja abilităţile necesare pentru a organiza chiar şi un summit mondial al asociaţiei". Miza pentru publicitatea locală o constituie schimbul de informaţii: "Important este că industria locală ii poate vedea pe participanţii străini vorbind aici, in timp real, despre ce şi cum lucrează ei chiar in acest moment, in agenţiile sau companiile lor. In acelaşi timp, Romănia căştigă in vizibilitate". Ghossoub consideră că, deşi pentru Romănia publicitatea este incă o industrie tănără, "Europa recunoaşte deja munca romănilor, dovadă premiile internaţionale tot mai numeroase. Performanţa se vede la festivaluri, unde romănii stau acum alături de «the big guys»". Tot cu ocazia deschiderii evenimentului, Erich Buxbaum, vicepreşedinte IAA şi director pentru Europa al organizaţiei, a amintit de "Leii" căştigaţi de curănd la Cannes Lions, de rezultatele de la Portoroz, unde McCann Romănia a ieşit anul trecut "Agenţia Anului", şi de Premiile Effie locale, care indică faptul că publicitatea locală este pe drumul cel bun. Buxbaum a ţinut să sublinieze evoluţia rapidă a biroului romănesc al IAA. "Acum doi sau trei ani, biroul era foarte mic. Dar acei căţiva oameni au avut voinţa de a se dezvolta, astfel incăt acum pot să spun, fără să exagerez, că aici se află unul din cele mai dinamice birouri la nivel mondial."
Cifre şi structură. Ce spun cifrele despre Summit-ul European al IAA? S-au cheltuit 1,5 milioane de euro, participă 500 de delegaţi, dintre care 80 din străinătate. Sunt 25 de vorbitori străini şi doi romăni. Cei mai mulţi delegaţi vin din Anglia şi din Turcia.
Evenimentul a fost găndit pe trei module, Planning şi Cercetare, Legislaţie şi Autoreglementare la 27 septembrie şi al treilea modul CSR (Responsabilitate Socială Corporatistă) la 28 septembrie. Dacă planning-ul a fost un numitor comun al multora dintre prezentările făcute la evenimentele dedicate publicităţii in ultimul an, abordarea CSR in cadrul unei reuniuni publicitare de o asemenea talie confirmă interesul pentru această formă de comunicare implicată, a companiilor.
Idei. Explozia mediului online şi adaptarea comunicării la provocările acestuia, la limbajul, dar şi la stilul de viaţă al consumatorului actual din ce in ce mai imprevizibil şi mai apt de a controla informaţia care il vizează au fost temele-liant ale intervenţiilor. Charles Stopford, Global Media Director al Unilever, apreciază că, intr-un mediu dominat de tehnologie şi de noile instrumente, ceea ce face diferenţa sunt "marile idei care vin din adevărurile general umane". Viziunea Unilever este un mix de "vechi principii" şi instrumente noi. Dintre aceste instrumente noi, "viral"-ul reprezintă cea mai mare provocare. Acesta presupune "amplificarea liberă a ideii pe care nu o poţi controla ulterior", ceea ce implică riscuri reale in lipsa unei cercetări temeinice a pieţei. In această lume copleşită de informaţii de calibru diferit ce vin mai ales dintr-un spaţiu online care pare de neevitat "va exista intotdeauna loc şi pentru ziare", consideră Peter Slaughter, director de marketing la Financial Times. Aflate in faţa unei mari provocări, ziarele vor trebui să găsească mijloacele de a-şi adjudeca acest spaţiu atăt in calitate de sursă de informaţie pentru publicul lor, căt şi ca spaţiu ofertant pentru media buyers.
Despre Cannes Lions. O prezenţă interesantă la Summit a fost Philip Thomas, CEO al festivalului de la Cannes. Este incă un semn că Romănia e un spaţiu ofertant pentru publicitatea de calibru mondial. Thomas a vorbit despre evoluţia "singurului festival global de publicitate, despre singurul loc pentru cei interesaţi de creativitatea in comunicare". Premiind creativitatea, juriile de la Cannes nu uită insă să vadă "legătura dintre aceasta şi eficienţă". Inedită pentru Thomas a fost participarea la ediţia din această vară a 18 delegaţi de la Nestle pentru prima dată după ani buni. "Am venit să vedem cum lucrează Procter&Gamble, cum au ajuns ei la rezultate", i-au explicat delegaţii de la Nestle. O dovadă, a considerat vorbitorul, că festivalul este "o imagine a industriei, nu un inovator". Thomas a menţionat o participare mai mare anul acesta atăt in ceea ce priveşte agenţiile, căt şi clienţii.
"36 din cei 50 de advertiseri de top au vizitat şi vizitează festivalul", iar fiecare seminar s-a bucurat la ediţia din 2007 de audiţia a 468 de delegaţi. O tendinţă stabilă observată de Philip Thomas este preocuparea industriei de comunicare pentru societate şi pentru mediu.
De la Cannes la Bucuresti. Prezenţă tradiţională la Cannes Lions, dar şi la toate evenimentele de anvergură din industrie, ACT (Advertising Community Togheter) este un motor şi un barometru al preocupării oamenilor din publicitate pentru comunicarea responsabilă şi pentru responsabilitatea corporatistă. La Summit-ul European de la Bucureşti, ACT este prezentă cu o expoziţie de printuri pe teme ecologice şi sociale. Prin această expoziţie, dimensiunea socială şi implicată a summit-ului a dobăndit o nouă consistenţă, intărind panelul substanţial de discuţii pe tema CSR-ului din a doua zi a evenimentului.
Vorbitori
Au mai avut intervenţii in cele două zile ale summit-ului: Mihaela Ungar (preşedinte RAC - Romanian Advertising Counsel), Răsvan Popescu (preşedinte CNA), Philip Thomas (CEO, Cannes Lions International Advertising Festival), Solange Montillaud Joyel (Project Director, United Nations Environment Program), Tony Pigott (Global CEO, Ethos JWT), Peter Slaughter (Advertisement Production and Operations Director, Financial Times), Erich Buxbaum (vicepreşedinte IAA, Area Director Europe), Wally Olins, Chairman la Saffron Brand Consultants.