Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Pământul, peste 100 de ani. Condiţii imposibile de viaţă, pe aproape jumătate din planetă. Vezi ultimul scenariu al oamenilor de ştiinţă

27 Iul 2012   •   09:08

Conditii climatice necunoscute vreodata de organismele vii se vor instala pe 12 pana la 40% din suprafata planetei. Schimbarile se vor produce atat de brusc, incat speciile (inclusiv oamenii) si ecosistemul nu se vor putea adapta. Acestea sunt previziunile a 22 de oameni de stiinta de la mari universitati, care avertizeaza ca degradarea pe care o provocam mediului inconjurator este pe cale sa atinga un prag de la care nu mai exista cale de intoarcere. Studiul a fost publicat de revista Nature si citat de Le Monde.

Terra a trecut pana acum prin sapte crize planetare: "explozia din cambrian", de acum circa 540 de milioane de ani, cinci extinctii masive care au nimicit 90% din formele de viata si trecerea de la periada glaciara la epoca noastra, in urma cu 12.000 de ani. Toate acestea au avut cauze naturale, fie ca a fost vorba de schimbarea compozitiei oceanelor sau a intensitatii solare. Acum, presiunea asupra ecosistemului este pusa de cele 7 miliarde de oameni - care vor ajunge 9 miliarde, in 2050.

"In perioada in care Terra a trecut de la epoca glaciara la cea actuala, interglaciara, s-au produs schimbari biologice extreme in numai 1.000 de ani. La scara planetara, e ca si cum s-ar fi trecut de la stadiul de nou-nascut la cel de adult, in mai putin de un an. Problema este ca acum planeta este pe cale sa se schimbe inca si mai repede", spune Arne Moers, profesor de biodiversitate la Universitatea Simon Fraser din Vancouver. Ea avertizeaza asupra riscurilor enorme provocate de bascularea brutala a sistemului climatic spre un nou stadiu de echilibru la care ecosistemul si societatea noastra vor fi incapabile sa se adapteze. "Urmatoarea schimbare climatica ar putea fi extrem de distructiva pentru planeta. Odata depasit pragul critic, nu va mai fi posibil sa ne intoarcem".

Conform studiului, acest prag critic corespunde utilizarii a 50% din resursele terestre si suntem foarte aproape de el. In prezent, 43% din ecosisteme sunt deja folosite pentru a satisface necesitatile omenirii. O treime din apa dulce disponibila este deturnata in folosul oamenilor. Rata de extinctie a speciilor a atins cote fara precedent in perioada dezvoltarii umane: de pana la 100 de ori mai mare decat rata naturala. Fata de perioada preindustiala, emisiile de dioxid de carbon au crescut cu 35%.

"Avand in vedere aceste elemente, se poate afirma ca o basculare este foarte posibila in cursul secolului urmator", este de parere Anthony Barnosky, paleobiologist la Berkeley. El spune ca raman cateva incertitudini cum ar fi - daca schimbarea planetara este inevitabila si, daca este, in cat timp se va produce.

Vorbind despre acest studiu, un biologist de la Universitatea Michigan, Brad Cardinal, a spus pentru revista americana Wired: "Ar trebui sa ne ferim de interpretarile care se fac in diverse media, conform carora s-ar putea ca Terra sa nu mai apuce secolul XXII. Planeta nu va disparea inainte de 4 miliarde de ani si ea va ramane locuita mult timp. Dar degradarile in curs ne vor afecta conditiile de viata".

Autorii studiului au facut si patru recomandari adresate guvernelor: 1) diminuarea radicala a presiunii demografice 2) concentrarea populatiei in zone in care densitatea este deja ridicata, pentru a lasa celelalte teritorii sa-si regaseasca echilibrul natural 3) ajustarea nivelului de trai 4) dezvoltarea de noi tehnologii care sa permita producerea si distributia de noi alimente fara a creste consumul de resurse.