x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Criza gunoaielor explodează în București. Operatorul Depozitului ecologic de la Vidra trebuie să restituie 132,8 milioane de lei către Primăria Capitalei

Criza gunoaielor explodează în București. Operatorul Depozitului ecologic de la Vidra trebuie să restituie 132,8 milioane de lei către Primăria Capitalei

de Ion Alexandru    |    10 Dec 2021   •   07:00
Criza gunoaielor explodează în București. Operatorul Depozitului ecologic de la Vidra trebuie să restituie 132,8 milioane de lei către Primăria Capitalei

Situație explozivă cu privire la depozitarea gunoaielor din București. Compania care administrează groapa ecologică de depozitare de la Vidra, județul Ilfov, singura care poate prelua de la operatorii de salubrizare din Capitală, aceste deșeuri, trebuie să restituie Primăriei Capitalei și către două primării de sector suma de 132,8 milioane de lei. Pe care, potrivit unei Note de control întocmite de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare și Utilități Publice, a încasat-o în mod nelegal. Banii trebuie să ajungă în conturile administrației bucureștene până la data de 31 decembrie 2021. Din luna iulie a anului trecut,  a expirat și licența pe care Eco Sud SA o deținea pentru groapa de la Vidra. În România, fiecare județ deține un singur depozit ecologic gestionat de o companie, iar Bucureștiul, pe același principiu, deține un singur depozit ecologic, Depozitul Ecologic Vidra, gestionat de Eco Sud SA. Astfel, companiile care acționează în domeniul tratării și depozitării deșeurilor își desfășoară activitatea în regim de „monopol controlat”, așa cum prevede Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice. Deși Primăria Capitalei era obligată ca, încă din luna mai a acestui an, să mai lucreze cu Eco Sud doar în baza unui contract de delegare a gestiunii activităților de depozitare, tratare și sortare a deșeurilor, în luna octombrie a acestui an Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare și Utilități Publice îi atrăgea atenția lui Nicușor Dan că nu a dus la îndeplinire aceste obligații.

 

Criza gunoaielor din București tinde să devină una mult mai acută decât în prezent, după ce unicul operator care deține un depozit ecologic ce poate prelua deșeurile din Capitală are de restituit peste 132,8 milioane de lei Primăriei Capitalei, Primăriei Sectorului 1 și Primăriei Sectorului 5. Aceste sume provit, conform unor documente oficiale, din practicarea nelegală a unor tarife nereglementate, peste tariful din contractul de asociere cu municipalitatea. Iar această criză se suprapune peste criza poluării generate de arderile ilegale de gunoi din „centrele” de la marginea Bucureștiului, arderi care fac irespirabil aerul din Capitală. 

Abia la jumătatea acestui an, Consiliul General a emis o Hotărâre, prin care a ajustat tariful de depozitare la 24.90 de euro pe tonă, pentru Depozitul Ecologic de la Vidra, însă, din documente oficiale remise de instituțiile statului rezultă că operatorul care administrează acest depozit nu respectă acest tarif.

 

Tariful, ajustat abia la jumătatea acestui an

Primarul general, Nicuşor Dan, declara, la sfârșitul lunii trecute, că gunoaiele din București ar putea fi duse la gropile de deşeuri din jurul Capitalei, dacă operatorul Eco Sud, cel care administrează groapa ecologică de la Vidra, nu va presta servicii la tariful de 24 de euro de tonă. „Este posibil, eu sper să nu se întâmple, este posibil ca operatorul să spună că nu poate să funcţioneze cu acel tarif de 24 de euro. Sper să nu ajungem la acest blocaj. Dacă ajungem cumva la acest blocaj, în urmă cu aproximativ trei săptămâni am discutat cu primarii de sector şi cu ministrul Mediului şi ministrul Mediului ne-a spus că, în ipoteza în care operatorul refuză să mai presteze, există posibilitatea ca primăriile şi operatorii cu care lucrează să obţină o derogare de la Ministerul Mediului să se ducă la gropile de deşeuri care sunt în jurul Bucureştiului”, a spus Nicuşor Dan într-o conferinţă de presă.

Aceste discuții au loc în contextul în care, la data de 6 iulie 2021, Consiliul General al Municipiului București a adoptat Hotărârea nr. 227, privind aprobarea tarifului de depozitare a deșeurilor municipale și deșeuri similare care provin numai din municipiul București. Hotărârea a avut la bază raportul întocmit de RomActiv Consulting SRL, și s-a întemeiat pe o fișă de fundamentare ajustată și actualizată a deșeurilor municipale și a deșeurilor care provin din Capitală. Conform Anexei I a acestei Hotărâri, tariful aprobat este de 24,90 de euro, cu TVA inclusă, pe tonă. Potrivit articolului 2 din același act administrativ, primarul Capitalei, Nicușor Dan, a fost împuternicit să îndeplinească toate formalitățile necesare în relația cu operatorul Eco Sud SRL, în numele și pentru Municipiul București și al Consiliului General, în vederea gestionării situației privind depozitarea deșeurilor care provin din București, la depozitul ecologic Vidra.

 

Notă-Raport: Sume încasate în mod necuvenit

La data de 25 mai 2021, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare și Utilități Publice, din cadrul Ministerului Dezvoltării, a întocmit o Notă de Control cu privire la activitatea desfășurată la această groapă de la Vidra, iar concluziile sunt de-a dreptul uluitoare. Potrivit acestui document, „Eco Sud SA a încasat, în perioada 2016 – 2020, din practicarea tarifelor nelegale pentru depozitarea, tratarea și sortarea deșeurilor la Depozitul Vidra, sume necuvenite în cuantum de 132.779.732,73 RON, din care 98.637.348,91 RON sume necuvenite din practicarea, în perioada 2016 – 13.07.2020, a unor tarife de depozitare mai mari decât tariful Contractului de asociere nr. 1990/09.07.1999 (…), de 8,22 USD/tonă, fără TVA, 20.924.622,20 RON sume nelegale din practicarea, în perioada 13.07.2020 – decembrie 2020, de tarife de depozitare neaprobate care nu fac obiectul unui contract de delegare, 12.166.159,63 RON sume nelegale din practicarea unor tarife de tratare neaprobate care nu fac obiectul unui contract de delegare și 1.051,565,99 RON sume nelegale din practicarea unor tarife de sortare neaprobate care nu fac obiectul vreunui contract de delegare”.

Nota de Control arată că Eco Sud SA prestează Depozitul Vidra, după încetarea contractului de asociere din 1999, activitatea de depozitare fără contract de delegare a gestiunii și fără licență. La fel, prestează activitatea de tratare a deșeurilor provenite de pe raza municipiului București fără ca acest drept să-i fie acordat printr-un contract de delegare atribuit de Primăria Capitalei. În ceea ce privește activitatea de sortare  deșeurile provenite de pe raza sectoarelor Capitalei, Nota de Control arată că este, de asemenea, prestată fără ca acest drept să fi fost acordat companiei Eco Sud SA de către sectoarele municipiului București, implicate într-un contract de delegare a gestiunii. „Eco Sud SA a practicat pe toată durata de derulare a Contractului de asociere nr. 1990/09.07.1999 (…) și după încetarea acestuia tarife neaprobate pentru activitățile desfășurate la Depozitul Vidra”.

În aceeași Notă de control, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare și Utilități Publice a dispus adoptarea a zece măsuri, dintre care șase cu termen imediat, una cu termen de 90 de zile, alte trei până la data de 31 decembrie 2021 și ultima cu termen permanent. Toate intră în sarcina Eco Sud SA.

 

 

Obligații cu caracter imediat

Astfel, măsurile care aveau ca termen imediat se referă la faptul că Eco Sud SA trebuie să presteze activitatea de depozitare a deșeurilor provenite din municipiul București, numai în baza unui contract de delegare încheiat, prin achiziție publică, cu Municipiul București. De asemenea, trebuie să presteze activitatea de depozitare a deșeurilor provenite de la alte unități administrativ-teritoriale decât Bucureștiul, tot în baza unui contract atribuit, prin intermediul asociației de dezvoltare intercomunitară din care fac parte acestea. Apoi, activitatea de tratare a deșeurilor provenite din București trebuie prestată numai în baza unui contract de delegare încheiat cu Primăria Capitalei, iar cu alte unități, prin asociațiile de dezvoltare comunitară. Activitatea de sortare a deșeurilor provenite din Capitală, de asemenea. Sortarea deșeurilor din alte unități administrative trebuia, de asemenea, prestată în baza unor contracte, măsura având termen de îndeplinire 90 de zile.

Până la 31 decembrie, însă, Eco Sud SA trebuie să restituie Primăriei Capitalei sumele nelegal încasate, în cuantum de 131.728.166,74 de lei. Tot până pe 31 decembrie, trebuie să restituie Primăriei Sectorului 1 suma de 985.775,60 lei și Primăriei Sectorului 5 suma de 65.790,39 de lei, „nelegal încasate, din practicarea, în anul 2017, de tarife neaprobate pentru activitatea de sortare a deșeurilor”.

O ultimă măsură dispusă prin această Notă-raport se referă la faptul că „Eco Sud SA va practica în relațiile contractuale stabilite cu operatorii de salubrizare numai tariful aprobat pentru depozitarea, tratarea și/sau sortarea deșeurilor, după caz, prevăzut în contractul de delegare a gestiunii respectivelor activități, încheiat cu autoritățile administrației publice locale competente”.

 

 

Nicușor Dan, tras de urechi de ANSRC

La cinci luni de la emiterea acestei Note de Control, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare și Utilități Publice l-a notificat pe Nicușor Dan că măsurile dispuse nu au fost respectate. Nici măcar de Primăria Capitalei, dar nici de administratorul gropii de gunoi de la Vidra. Acest lucru rezultă dintr-o adresă emisă în data de 12 octombrie 2021, în atenția primarului general al Capitalei, se atrage atenția că SC Eco Sud SA „refuză să pună în aplicare tariful aprobat prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului București nr, 227/06.07.2021”.

Din acest document, reiese că primarul are atribuții exclusive, conform Legii nr. 101/2004, privind serviciul de salubrizare al localităților, cu privire la monitorizarea și exercitarea controlului referitor la furnizarea și prestarea serviciului de salubrizare, „precum și la sancționarea operatorului (…), în cazul în  care Eco Sud SA practică tarife neaprobate sau mai mari decât cele aprobate”.

În același document, se sublinia faptul că ANRSC urma să finalizeze, în data de 15 octombrie, controlul la Eco Sud SA, atrăgând atenția că „sumele nelegal încasate de către Eco Sud SA, în perioada supusă controlului, ca urmare a practicării unor tarife mai mari decât tariful Contractului  nr 22268/14.07.1999 sunt certe”. Totodată. ANRSC precizează că, în Hotărârea CGMB 227/2021, în care a fost aprobat tariful de 24,90 de euro pe tonă, lipsește cu desăvârșire orice mențiune referitoare la perioada de aplicare a acestui tarif.

Mai mult, primarul general este notificat cu privire la faptul că nu a dus la îndeplinire măsura, cu termen imediat, din Nota de Control, care obliga „autoritățile administrației publice locale ale municipiului București să inițieze procedura de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii activității de administrare a depozitelor  de deșeuri”. „Fapt pentru care trebuie să vă  asumați responsabilitatea asigurării continuității activității de eliminare, prin depozitare, a deșeurilor provenite de pe raza municipiului București, în cazul în care Eco Sud SA va întrerupe activitatea la Depozitul Vidra, ca urmare a măsurilor de restituire a sumelor nelegal încasate, risc pe care ANRSC vi l-a semnalat, în repetate rânduri”, se mai arată în adresa înaintată lui Nicușor Dan.

 

 

De un an și jumătate, activitatea de depozitare, tratare și sortare a deșeurilor se face fără contract

Pentru activitatea de administrare a depozitului de la Vidra, Eco Sud SA a deținut o licență emisă în luna mai a anului 2016, actualizată în noiembrie 2019, având permisiunea ca până la data de 14 iulie 2020 să administreze acest depozit. 

În 1999, Primăria Capitalei a încheiat cu Primăria Vidra un contract de concesiune pentru un teren de 240.000 de metri pătrați, în vederea proiectării și execuției de către SC Capitel Invest SA a unui depozit ecologic, pentru o perioadă de 20 de ani. În iulie 1999, între Primăria Capitalei și Capitel Invest a fost încheiat un contract de asociere, cu o valabilitate tot de 20 de ani. În februarie 2000, Capitel Invest a cesionat contractul unei alte companii, SC Capitel Systema Ecologic SRL, care, la 16 mai 2005, l-a cesionat, la rândul său, către SC Eco Sud SA. 

În octombrie 2016, la câteva luni după emiterea licenței pe numele Eco Sud SA, acest operator a solicitat Primăriei Capitalei o majorare a tarifului pentru depozitarea deșeurilor, de la 8,22 de dolari fără TVA, până la suma de 41,28 de euro pe tonă, la care să se adauge TVA. Această solicitare a fost respinsă de către municipalitate.

Ulterior, în aprilie 2019, Eco Sud a cerut din nou majorarea tarifului, de data aceasta la 39,8 euro pe tonă, plus TVA, notificând Primăria că, dacă în 60 de zile de la această solicitare, nu se operează modificarea tarifului, aceste modificări vor deveni executive, în mod automat.

Conform ANRSC, de la data începerii contractului de asociere și până la încetarea acestuia, Consiliul General al Municipiului București nu a adoptat nicio hotărâre de majorare a tarifului ofertat, de 8,22 de dolari pe tonă, fără TVA, iar, în perioada de derulare a contractului, nu a fost pronunțată de către nicio instanță vreo hotărâre care să dea dreptul Eco Sud SA să practice alt nivel al tarifului de depozitare. După  data de 14 iulie 2020, când a încetat contractului de asociere, „Eco Sud SA prestează activitatea de depozitare a deșeurilor la Depozitul Vidra fără contract de delegare încheiat cu Municipiul București și, implicit, fără tarife aprobate”, se precizează în Nota-Raport a ANRSC.

×
Subiecte în articol: Eco Sud SA nicusor dan depozit vidra