x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Cum şi-a transformat Elena Udrea creditorul în partener de afaceri

Cum şi-a transformat Elena Udrea creditorul în partener de afaceri

de Ion Alexandru    |    03 Feb 2016   •   09:55
Cum şi-a transformat Elena Udrea creditorul în partener de afaceri
Sursa foto: Adrian Manolache

Elena Udrea a devenit oficial partenera de afaceri a fostului director al Regionalei CFR Timişoara, în vila căruia funcţionează, de la înfiinţare, societatea Tim Rail Cargo SRL, care activează în domeniul privat al transportului pe calea ferată. La sfârşitul anului trecut, Ioan Valeriu Trică a decis să intre cu numele său în cadrul companiei, preluând un sfert din acţiunile firmei de la soţia sa, Adriana Mirela Trică.

Mai mult, ca implicarea fostului director al CFR Timişoara să fie completă, acesta a preluat şi administrarea celeilalte companii din domeniul transportului feroviar de mărfuri controlate de Elena Udrea, Rail Operator Cereal SRL.

„Jurnalul Naţional” a descoperit că, pe vremea când Ioan Valeriu Trică deţinea funcţia de şef de birou în cadrul Regionalei CFR Timişoara, a împrumutat companiile controlate de Elena Udrea cu nu mai puţin de 180.000 de lei (40.000 de euro), în condiţiile în care soţia sa avea o triplă calitate: aceea de acţionar la Tim Rail Cargo, apoi aceea de administrator al Rail Operator Cereal şi cea de consilier juridic al… Regionalei CFR Timişoara, condusă de soţ. În 2014, cele două firme au finanţat activitatea politică a Partidului Mişcarea Populară, în timp ce Ioan Valeriu Trică deţinea funcţia de vicepreşedinte al Biroului Naţional al PDL Timiş.

Legăturile politice ale fostei guvernări portocalii s-au reunit, cu succes, în afacerile din domeniul transportului de mărfuri pe calea ferată, preluate, în 2013, de Elena Udrea. Gruparea PDL Timiş este interpusă, şi la această oră, cu interesele financiare ale cercului de apropiaţi ai lui Traian Băsescu.

10.000 de euro, taxa de intrare

La sfârşitul anului trecut, fostul director general al Regionalei CFR Timişoara, Ioan Veleriu Trică, a devenit oficial acţionar în cadrul companiei Tim Rail Cargo SRL, unde Elena Udrea deţine un pachet de 25 la sută din acţiuni.

Potrivit Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, compania Tim Rail Cargo avea, la data de 20 noiembrie 2013, doi acţionari. Cumnatul deputatului PDL, actual PNL, Alin Popoviciu, Alexandru Bejenaru, şi o anume Emanuela Drăghiea. Cei doi împărţeau în mod egal capitalul social al firmei. În 20 noiembrie, Bejenaru şi Drăghiea au convocat o adunare a asociaţilor, pentru a o primi în cadrul firmei pe Elena Gabriela Udrea.

Protejata lui Traian Băsescu a cumpărat, cu acest prilej, patru părţi sociale, care valorează 40 de lei, cu suma de 10.000 de euro, potrivit documentelor oficiale. În urma tranzacţiei, structura acţionariatului SC Tim Rail Cargo arăta în felul următor: Alexandru Bejenaru – 40%, Emanuela Draghiea – 40% şi Udrea Elena Gabriela – 20%.

Compania în cauză, care se ocupă cu transportul privat pe calea ferată, are sediul social în comuna Dumbrăviţa, sat Dumbrăviţa, judeţul Timiş, într-o vilă situată în strada Ariadna, la numărul 26, imobil ce aparţine familiei fostului director al Regionalei CFR Timişoara, Ioan Valeriu Trică. În septembrie 2014, structura acţionariatului Tim Rail Cargo SRL se modifică din nou, asociaţii firmei fiind Alexandru Bejenaru, Emanuela Drăghiea, Udrea Elena Gabriela şi Adriana Mirela Trică. Aceasta din urmă este nimeni alta decât soţia fostului director al Regionalei CFR Timişoara, angajată, la rândul ei, ca jurist la compania condusă de soţ, aşa cum vom arăta în cele ce urmează.

Cine este reprezentantul blondei în AGA

În 8 decembrie 2015, Elena Udrea a participat la o nouă adunare a asociaţilor Tim Rail Cargo. Nu direct, pentru că se află sub control judiciar în dosarul privind mita primită de la Buzăianu, ci printr-un intermediar. Adică prin fostul director al Regionalei CFR Timişoara, Ioan Valeriu Trică, pe care l-a împuternicit să o reprezinte. Cu prilejul acestei AGA, Adriana Mirela Trică decide să-i cedeze soţului ei toate cele 25 de procente din acţiunile pe care le deţinea în companie. De altfel, Adriana Mirela Trică deţinuse chiar calitatea de administrator al firmei controlate de Elena Udrea, însă i-a predat soţului, de asemenea, şi această funcţie.

Ioan Valeriu Trică administrează, alături de un anume Vasile Flavius Ranga, cu drepturi depline, societatea Tim Rail Cargo SRL. Şi asta nu este tot. În data de 14 august 2013, SC Tim Rail Cargo, împreună cu o anume Gabriela Pintilie, cer înregistrarea la Registrul Comerţului a unei noi societăţi comerciale, cu numele Rail Operator Cereal. Sediul social al noii firme este, de asemenea, comuna Dumbrăviţa, sat Dumbrăviţa, strada Ariadna nr. 26, în vila lui Ioan Valeriu Trică, iar administrator este numită Emanuela Drăghiea, partenera de afaceri a trioului Bejenaru-Udrea-Trică.

În 9 decembrie 2015, Tim Rail Cargo deţinea 80 la sută din capitalul social al Rail Operator Cereal, iar Gabriela Pintilie doar 20%, în timp ce soţia fostului director al Regionalei CFR Timişoara, Adriana Mirela Trică, deţinea funcţia de administrator. La această adunare generală, acţionarii decid descărcarea de gestiune în ceea ce o priveşte pe Adriana Mirela Trică şi numirea în funcţia de administrator al Rail Operator Cereal a lui Ioan Valeriu Trică, fostul şef al căilor ferate timişorene devenind, astfel, oficial, partener de afaceri al Elenei Udrea în ambele companii.

Magnatul căilor ferate a cerut falimentul firmei Elenei Udrea


Merită menţionat că înainte ca SC Transferoviar Group SRL să fie finanţată, din împrumuturi, de către fostul şef al Sucursalei Regionale CFR Timişoara, firma controlată de Elena Udrea şi de Adriana Mirela Trică a fost acţionată în judecată de către SC Transferoviar Grup SA, compania magnatului căilor ferate private, Călin Mitică (foto). Acesta este un apropiat al lui Vasile Blaga, dar şi al grupului de la Cluj, fiind prieten şi partener de afaceri cu Ioan Rus.

„Jurnalul Naţional” a dezvăluit, la sfârşitul anului trecut, natura relaţiilor dintre Rus şi Mitică, acesta din urmă fiind chiar unul dintre pretendenţii la achiziţionarea, în 2013, a CFR Marfă. Ei, bine, Transferoviar Group, în calitate de creditor, a cerut, în 27 februarie 2014, Tribunalului Timiş, declanşarea procedurii insolvenţei pentru SC Tim Rail Cargo, în calitate de debitor. O lună mai târziu, instanţa a luat act de renunţarea creditoarei la soluţionarea cererii. Coincidenţă sau nu, în vara aceluiaşi an, Călin Mitică a fost arestat pentru fapte de corupţie.

Şeful companiei de stat împrumută cu bani un operator privat care activează în domeniu

Din aceleaşi documente publice aflăm că, din calitatea sa de şef de birou al Regionalei CFR Timişoara, Ioan Valeriu Trică a împrumutat cu bani societatea Tim Rail Cargo. Deja, din acţionariatul firmei făceau parte soţia sa, juristă în subordinea companiei de stat pe care o conducea chiar el, şi Elena Gabriela Udrea. În 30 mai 2014, în perioada alegerilor europarlamentare, Trică notează că a împrumutat suma de 112.000 de lei (25.000 de euro) companiei Tim Rail Cargo SRL, în condiţiile în care, potrivit aceleiaşi declaraţii de avere, el, în calitate de şef birou la CFR Timişioara, a câştigat în precedentele 12 luni un salariu total de 29.776 lei, iar soţia sa, Adriana, a încasat 19.000 de lei.

Mai mult, împrumutul acordat firmei private a avut loc în condiţiile în care tot Ioan Valeriu Trică menţionează că are 69.000 de lei datorii la BCR, 20.000 de lei datorii la CEC Bank, 10.000 de euro datorii la Raiffeisen Bank şi 75.000 de euro datorii către un anume Floare Dancico, membru CECCAR Satu Mare şi comoştenitor al Adrianei Mirela Trică a unor imobile şi terenuri în localitatea Pauleşti, judeţul Satu Mare.

În data de 18 septembrie 2014, Ioan Valeriu Trică depune ultima declaraţie de avere, din care reiese că a acordat împrumuturi de peste 40.000 de euro firmelor controlate, până atunci, de Elena Udrea. Astfel, există menţionat un împrumut de 169.000 de lei către SC Tim Rail Cargo SRL şi o altă creanţă de 9.700 de lei, acordată SC Rail Operator Cereal.

Membru PDL, sponsor pentru PMP

Un alt amănunt de culoare al acestei poveşti este acela care reiese din declaraţia de interese depusă de Ioan Valeriu Trică în data de 30 mai 2014. Acesta menţionează că deţinea, la acel moment, funcţia de vicepreşedinte al Biroului Permanent Judeţean al Partidului Democrat-Liberal Timiş. În perioada 29 septembrie – 16 octombrie 2014, societatea Tim Rail Cargo, unde asociată era soţia sa şi pe care a împrumutat-o cu 40.000 de euro, a sponsorizat Partidul Mişcarea Populară cu suma de 296.000 de lei, aşa cum reiese dintr-un raport publicat în Monitorul Oficial al României, referitor la cuantumul total al sumelor provenite din finanţările private ale partidelor politice în anul 2014. Reprezentantul legal al Tim Rail Cargo pentru aceste finanţări către partidul Elenei Udrea a fost chiar coasociata soţiei lui Ioan Valeriu Trică, Emanuela Drăghiea.

O nouă mişcare în cadrul companiei are loc în data de 5 februarie 2015, când Emanuela Drăghiea decide să vândă asociaţilor ei un pachet de 15% din cele 25 de procente pe care le deţinea la Tim Rail Cargo SRL. Fiecare dintre partenerii ei primesc câte 5%, pentru care plătesc, de această dată, câte 10 lei, discrepanţa fiind evidentă faţă de preţul pe care l-a plătit Elena Udrea pentru a intra în această firmă cu un an şi jumătate înainte.

Încrengături periculoase

Ioan Valeriu Trică a devenit director al Sucursalei Regionale CFR Timişoara în anul 2009, fiind sprijinit de deputatul PNL Alin Popoviciu, iar decizia a fost luată, la vremea respectivă, de către fostul ministru al Transporturilor din Guvernul Boc, Radu Berceanu. Trică deţinuse, până atunci, funcţia de şef al Diviziei Patrimoniu al aceleiaşi instituţii, iar promovarea sa în funcţie a venit pe fondul destituirii fostului dorector, Emil Sabo, trimis în judecată de către Direcţia Naţională Anticorupţie pentru nişte fapte săvârşite în cursul anului 2005.

În perioada în care a condus Regionala CFR Timişoara, Ioan Valeriu Trică a fost implicat într-un scandal de proporţii, chiar împreună cu protectorul său, Alin Popoviciu, scandal referitor la închirierea, la preţuri ridicole, a fostului club CFR către o firmă aparţinând deputatului PDL. Este vorba despre o clădire din centrul Timişoarei, pentru care firma lui Alin Popoviciu plăteşte o chirie de 4.000 de lei lunar, iar contractul a fost încheiat pe o perioadă de 15 ani. Aceasta nu este, însă, singura ispravă a lui Trică la conducerea CFR.

Din declaraţiile acestuia, depuse pe site-ul Agenţiei Naţionale de Integritate, în perioada 2009-2014, aflăm că şi-a angajat soţia chiar în compania de stat pe care o păstorea. Astfel, în declaraţia de avere depusă în 23 septembrie 2009, când Trică era deja director general al Regionalei CFR Timişoara, acesta menţionează că soţia sa, Adriana Mirela Trică, deţinea funcţia de șef al Oficiului Juridic al CFR Sucursala Timişoara. Totodată, ea mai deţinea calitatea de consilier juridic la două companii – Tehnoval Construct SRL şi SC Carina & Flavia SRL, la ambele fiind acţionar soţul. Adriana Mirela Trică deţinea aceeaşi funcţie la CFR şi în declaraţia de avere depusă de Ioan Valeriu Trică în data de 5 noiembrie 2010.

Potrivit declaraţiei de avere întocmite la data de 30 iunie 2013, aflăm că deja Ioan Valeriu Trică fusese retrogradat în funcţia de şef de birou al Regionalei CFR Timişoara, iar soţia sa, care terminase concediul postnatal, a revenit să lucreze pentru instituţia de stat, tot în funcţia de consilier juridic. Aceeaşi situaţie se regăseşte şi în ultimele două declaraţii de avere depuse în data de 30 mai, respectiv 18 septembrie 2014.

×
Subiecte în articol: Elena Udrea cfr cfr timisoara