x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Cozile de la frontieră ar fi trebuit să se elimine din 2008: Blocajele de la granițele României, explicate de trasportatori

Cozile de la frontieră ar fi trebuit să se elimine din 2008: Blocajele de la granițele României, explicate de trasportatori

de Diana Scarlat    |    17 Noi 2023   •   06:20
Cozile de la frontieră ar fi trebuit să se elimine din 2008: Blocajele de la granițele României, explicate de trasportatori

În interiorul Ministerului Transporturilor se duce un adevărat război, de la intrarea României în Uniunea Europeană, în legătură cu direcția care ar trebui să preia controlul camioanelor care trec frontiera.

O directivă europeană din anul 2008 ar fi trebuit să se aplice și în țara noastră, astfel încât cântărirea mașinilor de mare tonaj să se facă în interiorul statului și nu la punctele de trecere a frontierei, însă societatea care administrează această activitate a menținut cântarele acolo unde erau inițial și nu s-a grăbit cu investițiile în modernizare. Este evidentă nevoia unor modificări pentru eliminarea cozilor de camioane care se întind uneori pe mai mult de 10 kilometri, iar transportatorii spun că speră în modernizarea tehnologiilor de cântărire și amenajarea zonelor de control în afara punctelor de trecere a frontierei.

La solicitarea UNTRR , Biroul Român de Metrologie Legală a găsit, recent, erori la cântarele pentru vehiculele rutiere. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care administrează aceste cântare, neagă, însă, existența acestor nereguli. Dar problema este mult mai complicată. 

O parte a problemei este legată de posibilele defecțiuni ale cântarelor, care provoacă nemulțumiri în rândul transportatorilor de mărfuri. „Ar trebui să ne spună cine ne plătește nouă despăgubiri, pentru amenzile primite pe nedrept și pentru timpul de așteptare. Șoferii noștri stau uneori trei zile și trei nopți în graniță”, spune patronul unei firme de transport. 

Membrii patronatelor din acest domeniu spun că sunt discuții, la Ministerul Transporturilor, pentru a se face modificări legate de cântărirea camioanelor și de control. „În primul rând e necesară adoptarea regulamentelor europene, pentru eliminarea controalelor la frontieră. Există un regulament din anul 2008, care vizează și cântărirea camioanelor, scopul fiind să se asigure fluidizarea traficului, fără opriri nejustificate la frontieră. Controlul trebuie să se facă selectiv, doar pentru camioanele în cazul cărora există suspiciuni de depășire a gabaritului, dar trebuie să se facă acest control în interiorul statului membru, nu la punctul de frontieră. Trebuie să se introducă și sistemele de cântărire în mișcare, care sunt foarte eficiente. CNAIR pretinde că nu poate să facă această cântărire în altă parte, pentru că ar dura prea mult amenajarea altor spații, ar fi nevoie de exproprieri și ar fi costuri prea mari. Dar dacă se apucau să le facă din anul 2008, până acum rezolvau problema”, spune reprezentantul unei asociații patronale a transportatorilor.

 

Au de suferit și turiștii

 

Probleme au fost și atunci când s-au produs blocaje la trecerea frontierei cu Bulgaria, mai ales în perioadele de minivacanțe, când Vama Giurgiu s-a blocat și nu doar camioanele au avut de așteptat mai mult, ci și turiștii care au petrecut 4-5 ore la frontieră. Alin Burcea, patronul agenției de turism Paralela 45, a semnalat aceste probleme, chiar de la fața locului, cerând de fiecare dată măsuri urgente de rezolvare a acestei situații, însă tot nu se fac investiții pentru modificarea sistemului de control, astfel încât să fie scoase camioanele pentru cântărire în zone adiacente. 

Evenimentele din ultimii ani arată că nici măcar atunci când CNAIR are intenții bune nu se obțin rezultate pozitive. De exemplu, implementarea unui nou sistem de cântărire la Agenția de Control și Încasare (ACI) Nădlac II a provocat blocaj total la granița cu Ungaria, în octombrie 2021, când coada de camioane de la Vama Nădlac II ajunsese la 12 km. 

Noul sistem trebuia să fluidizeze traficul, nu să să-l îngreuneze. Cei care au gândit sistemul de cântărire de la ACI Nădlac nu au creat benzi separate pentru camioanele din UE și pentru cele necomunitare. Astfel că, deși procesarea documentelor camioanelor românești s-a făcut destul de repede, acestea au mai fost ținute ore în șir la coadă, pentru înregistrarea în sistem a camioanelor turcești. Iar această situație nu e singulară.

 

Modernizarea mai are de așteptat

 

CNAIR a pus în funcțiune, din octombrie 2020, primele 4 sisteme de cântărire în mers a vehiculelor, în punctul de frontieră Borș 2, de la granița României cu Ungaria, fiind instalate atunci primele două sisteme de cântărire pe sensul de intrare în România și două pe sensul de ieșire din țară. Noile sisteme de cântărire au în componență camere de supraveghere video, tip ANPR, care asigură preluarea automată a numerelor de înmatriculare și imaginea asociată a fiecărui vehicul ce trece prin zona de control, iar informația este introdusă automat în aplicația informatică. 

Acest proiect include 18 astfel de sisteme de cantărire a punctelor de trecere a frontierei - valoarea contractului fiind de 5,5 milioane de lei (fără TVA). Transportatorii cer implementarea acestui sistem la toate punctele de frontieră, cât mai repede, precum și organizarea locurilor în care se face controlul, astfel încât să se deblocheze granițele și să nu se mai facă mereu cozi de camioane pe mai mult de 10 km.

O altă discuție veche din interiorul Ministerului Transporturilor, din anul 2011, este legată de preluarea acestui tip de control de către Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – I.S.C.T.R. Încă de când a fost scris proiectul de lege pentru înființarea ISCTR, era trecut și acest tip de control în atribuțiile inspectoratului, însă legea s-a votat după ce exact această componentă a fost eliminată, pentru a rămâne la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), fiind preluată ulterior de CNAIR, după reorganizarea CNADNR.

Transportatorii spun că blocajele se produc mai ales pentru că sistemele de cântărire nu s-au scos în afara punctelor de trecere a frontierei, astfel încât să se lase liberă trecerea la graniță. Pentru camioane se pot amenaja zone separate de control.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×
Subiecte în articol: cozile frontieră