Maica Domnului, mijlocitoarea noastra in fata Dreptului Judecator, are un rol foarte important in istoria venirii pe Pamant a lui Iisus Hristos Dumnezeu. Mesterii iconari si zugravii de biserici s-au straduit, de-a lungul timpului, sa contureze cat mai frumos chipul Maicii Domnului. Asa au aparut diferite reprezentari ale Sfintei Fecioare, Maica noastra, a tuturor, blanda, demna si slavita, vesnic rugatoare in fata Tronului lui Dumnezeu pentru omenire.
Zugravii o infatiseaza pe Maica Domnului cu naframa, de obicei de culoare rosie – simbolizand suferinta – si haine de nuanta cerului senin. Preacurata poarta cate o stea pe fiecare umar si una pe frunte, simbolizand fecioria, dar si semn al Sfintei Treimi.
"Intruparea lui Dumnezeu nu putea sa se petreaca la voia intamplarii, ci trebuia implinite niste premise, asa cum spune Sfantul Ap. Pavel: «Iar cand a venit plinirea vremii, Dumnezeu a trimis pe Fiul Sau, nascut din femeie, nascut sub Lege, ca pe cei de sub Lege sa-i rascumpere, ca sa dobandim infierea.» (Galateni 4,4). Intruparea este o promisiune a lui Dumnezeu, revelata in repetate randuri catre oameni", spune parintele Gabriel Herea, preot drd., paroh al Bisericii-monument "Sfanta Cruce" din Patrauti – Suceava.
In iconografia ortodoxa regasim mai multe tipuri de icoane ale Maicii Domnului, in care Sfanta Fecioara il poarta in brate pe Pruncul Iisus. Una dintre cele mai frumoase icoane ale Maicii Domnului este "Mila Afectuoasa" (Eleusa). Maica Domnului il tine in brate pe Fiul Sfant, iar Mantuitorul isi indreapta mainile spre fata sau gatul Fecioarei, imbratisand-o duios. In "Dulcea-sarutare" (Glikofilousa), asemanatoare cu Eleusa, Pruncul are fata lipita de a Maicii Sale, intr-un gest de gingasie. In icoana Maica Domnului – "Calauzitoarea" (Hodighitria), Sfanta Fecioara Maria il tine in brate pe Pruncul Iisus si arata spre El, calauzindu-ne astfel pasii spre Domnul si spre mantuire.
Maica Domnului – "Milostiva" (Panakranta) o reprezinta pe Sfanta Fecioara Maria asezata pe un tron regal, tinandu-l in poala pe Pruncul Iisus, in timp ce icoana Maica Domnului – "Mijlocitoarea" (Agiosortissa) o infatiseaza pe Maica Domnului singura, cu mainile ridicate spre icoana Mantuitorului, in semn de rugaciune.
Regasita de regula in Sfantul Altar sau pe Iconostas, Maica Domnului – "Rugatoarea" ( intalnita fie sub numele de Oranta – adica rugatoare pentru oameni catre Hristos –, de Platytera, de Panagia sau de Doamna Semnului) o reprezinta pe Sfanta Fecioara Maria cu bratele larg deschise si cu Pruncul Iisus, intr-un cerc peste pantecele ei, primitor, care a adus pe lume pe Dumnezeu-Cuvantul, pe Hristos, care S-a jertfit spre a ridica pacatele lumii. De o frumusete fara seaman este icoana in care Maica Domnului alapteaza (numita si Galaktotrofusa), dar si icoanele Nasterii Domnului in cetatea Betleemului, nu intr-un palat cum i se cade unui Imparat, ci intr-un staul saracacios. "In momentul in care intruparea s-a produs din Fecioara Maria, interpretarile liturgice si patristice ale evenimentului au adaugat-o pe Fecioara in cercul semnificatului profetiilor mesianice ce s-au folosit de imagini verbale (simboluri). Fecioarei i s-a spus «munte», deoarece Hristos e «piatra» ce se rupe din munte. Fecioarei i s-a spus «rug aprins», deoarece din rug s-a aratat Dumnezeu si precum rugul nu se mistuia, asa a ramas Pururea Fecioara. Fecioarei i s-a spus «poarta», «usa», «punte» si «scara», deoarece prin ea s-a coborat Hristos si tot prin ea urca oamenii la cer. Fecioarei i s-a spus «sfesnic», candela» si «cadelnita», pentru ca ea a tinut in pantece pe Hristos cel ce este Lumina si foc nestins. Fecioarei i s-a spus «templu», «chivot», «cort», «biserica», «casa a lui Dumnezeu», deoarece ea a purtat in interiorul ei pe Dumnezeu, asa cum si Templul lui Solomon, Chivotul legii si Cortul lui Moise au primit pe Dumnezeu in forma de nor. Fecioarei i s-a spus «nastrapa de aur», deoarece a primit pe Hristos, asa cum in vasul de aur Aaron a pus ocaua de mana, mana din pustie fiind un simbol al lui Hristos euharistic. Fecioarei i s-a spus: «mladita», «arbore» si «toiag odraslit», pentru ca ea este legatura fizica dintre neamul lui David, simbol al intregii umanitati, si Iisus Hristos Dumnezeu, Om. Fecioarei i s-a spus «porfira intelegatoare», pentru a se sublinia umanitatea sangvina ce se daruieste prin Fecioara lui Dumnezeu.
Fecioara este «cartea» in care a fost scris «Cuvantul Hristos»: «Bucura-te carte in care a fost scris Cuvantul» (se spune in Triod). Rolul important pe care Fecioara l-a avut in istoria intruparii, ii asigura o prezenta dinamica in sanul Bisericii intemeiate de Hristos. Faptul ca Fecioara a fost locuita de Dumnezeu si Dumnezeu locuieste in Biserica ii aduce Nascatoarei de Dumnezeu atributul de Biserica insufletita. Iconografia preia toate aceste imagini verbal-simbolice si le exploateaza in compozitii ce reprezinta profetii, dar si in compozitii mai ample, ce sunt construite in jurul reprezentarii Fecioarei Maria", ne explica parintele drd. Gabriel Herea.
SIMBOLURI
Maica Grabnica Ajutatoare
Rugaciunea este punte intre Cer si Pamant iar Maica Domnului s-a nascut ca rod al rugaciunii si este vesnic rugatoare pentru noi. De aceea o numim Maica Grabnica Ajutatoare. "Rugaciunea este liantul ce da viata comunitatii eclesiale", spune parintele Gabriel Herea, care ne-a vorbit in acest context despre Maica Domnului, care este pictata in interiorul unui cadru compozitional ce semnifica Raiul, in icoanele "De tine se bucura" sau in alte reprezentari ale Raiului surprinse in icoane rusesti din secolul al XVI-lea. "Putem vorbi aici despre un context eclezial, deoarece Raiul este comuniunea din cer a ingerilor si a sfintilor in jurul lui Hristos, iar Biserica este comuniunea de pe pamant a ingerilor si a oamenilor in jurul lui Hristos. Biserica este astfel o icoana a Raiului, o pregatire pentru Rai. Pictarea Fecioarei Maria intr-un cadru compozitional ce semnifica Raiul, cadru construit cu ajutorul fondului alb, al reprezentarii arhitecturii Sionului ceresc, al reprezentarilor sinaxelor de ingeri si cetelor de sfinti, este o confirmare a rolului pe care l-a avut aceasta in realizarea si dinamizarea Bisericii de pe Pamant", a subliniat parintele Gabriel Herea.
Rugul Aprins vazut de Moise
Iisus Hristos este semnificat si profetit in repetate randuri cu ajutorul focului si luminii. "Fecioara Maria, cea care l-a purtat pe Hristos prin «foc» si «lumina», va fi semnificata cu ajutorul obiectelor sacre ce poarta intransele focul si lumina. Aceste obiecte sunt sfesnicul, candela si cadelnita. Ele sunt folosite in iconografie ca simboluri ale Fecioarei", ne explica parintele Gabriel Herea. Maica Domnului este insa reprezentata drept rug aprins, rug care nu se mistuie niciodata. "Rugul Aprins si semantica sa marianica sunt prezente in cartile de cult in foarte multe rugaciuni, fiind o imagine a posibilitatii apropierii mistice de Dumnezeu", continua parintele drd. Gabriel Herea, exemplificand din Triod: "Rug aprins cu foc si nearzand a vazut Moise mai inainte, in Muntele Sinai, pantecele tau, Fecioara, cel primitor de Dumnezeu, care a primit focul cel nepieritor".