x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Jumătate de viaţă în zbor

Jumătate de viaţă în zbor

de Dana Cobuz    |    31 Iul 2010   •   00:00
Jumătate de viaţă în zbor

Aşchia nu sare departe de trunchi, spune o veche vorbă de la noi. Dintr-un tată inginer de aviaţie şi cosmonaut - de altfel, primul şi singurul român care a ieşit în spaţiu, şi o mamă şi ea inginer de aviaţie, şansele lui Cătălin Prunariu de a îmbrăţişa o carieră "domestică" erau destul de mici. Jucăriile preferate au fost, fireşte, avioanele. Mai întâi machetele, apoi cele adevărate. În anul în care i s-a eliberat primul buletin de identitate, Cătălin a făcut primul zbor cu o aeronavă ultrauşoară. De atunci, i-a fost limpede că fotoliul comod de acasă şi-a găsit un competitor serios în scaunul din carlingă.

La 18 ani a început să practice paraşutismul, fiind ulterior selectat în Lotul Naţional de Juniori. Trei ani mai târziu, în 1996, a devenit vicecampion naţional la parapantă şi a început zborul cu motor în cadrul Aeroclubului României, obţinând licenţa de pilot sportiv în 1997. Era doar începutul unei lungi serii de licenţe de pilot. An după an, a zburat cu diverse tipuri de avioane. Pentru el, cerul nu mai era de mult o limită. În mai 2002, la 26 de ani, a câştigat concursul organizat pentru ocuparea funcţiei de comandant de aeroclub la Aerodromul Teritorial "Aurel Vlaicu" Bucureşti, devenind astfel cel mai tânăr comandant de aeroclub din România. În acelaşi an a obţinut licenţa de pilot pe avioane comerciale, dar atracţia pentru zborurile acrobatice a continuat să crească.

Acum şase ani a fost selectat de Autoritatea Aeronautică Civilă Română să devină inspector de pilotaj pentru aviaţia generală, ceea ce este şi astăzi. Şi-a continuat pregătirea profesională, absolvind cursurile de zbor instrumental, de zbor multimotor şi de instructor de zbor în cadrul Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, devenind la momentul respectiv cel mai tânăr instructor de zbor primar din România.

În 2005, Cătălin a devenit campion naţional de acrobaţie - zbor cu motor -, confirmându-şi poziţia de cel mai bun pilot de acrobaţie al momentului. Şi pentru că voia să stăpânească văzduhul în cât mai multe feluri posibile, Cătălin şi-a luat şi licenţa de pilot de planor, obţinând în 2004 calificarea "C de argint", care i-a permis participarea la competiţii de acrobaţie cu planorul. În următorii cinci ani, individual sau în formaţie, Prunariu a participat la zeci de mitinguri aviatice sportive, în România şi în străinătate. Exerciţiile sale includ figuri artistice dinamice şi precise, combinând acrobaţia clasică şi figurile giroscopice ce sfidează legile aerodinamicii. De trei ani este antrenorul Lotului Naţional de Acrobaţie - zbor cu motor, fiind singurul instructor de acrobaţie aeriană pentru toate clasele, din România. Începând de anul trecut, Cătălin Prunariu s-a mai "cuminţit" un pic: când zboară ca pilot de linie la Tarom, are ca ţel siguranţa pasagerilor şi nu acrobaţiile aviatice. În plus, învaţă pentru examenul de comandant de aeronavă.

Cătălin Prunariu are 35 de ani, din care aproape jumătate şi i-a dedicat zborului, în toate felurile posibile. Îi place să provoace văzduhul, să-şi depăşească limitele, să înveţe mereu ceva nou despre zbor, în ciuda faptului că nu puţine au fost accidentele în aviaţia românească şi nu puţini au fost colegii şi prietenii pe care i-a pierdut în astfel de tragedii. El însuşi a trecut prin destule situaţii-limită: şapte pene de motor, din care trei au fost totale, cu pierderea completă a capacităţilor motorului. De fiecare dată însă a adus cu bine avionul la sol. Provocarea cea mare nu e să zbori, ci să ajungi teafăr înapoi pe pământ!

×
Subiecte în articol: special