Astfel, examenul pentru carnet va fi susținut doar cu examinatori atestați și aleși prin tragere la sorți, în timp de pietonii nu vor mai putea traversa strada în timp ce vorbesc la telefon. Și atitudinea polițiștilor faţă de conducătorii auto a intrat în vizorul aleșilor care propun aceste modificări, astfel că pentru agenții de la Rutieră urmează să fie adoptat un „cod de conduită” special: „codul etic şi deontologic al poliţistului nu e suficient”.
Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (Codul Rutier), pusă luni în dezbatere la Senat, este semnată de 20 de deputați și senatori UDMR și are ca scop reducerea numărului de accidente auto, în special în orașele mari, unde traficul a devenit infernal.
„Odată cu aglomerarea traficului, îndeosebi în mediul urban, se simte nevoia stabilirii de reguli noi, dar şi de consolidare a unor relaţii civilizate între reprezentanţii poliţiei rutiere şi participanţii la trafic”, spun inițiatorii proiectului de lege, amintind că România continuă să fie pe primul loc în Uniunea Europeană la rata deceselor cauzate de accidentele rutiere.
Fără mașini sport, doar cu „trocarici” până la 21 de ani
Una din principalele modificări prevăzute în proiectul de lege este interdicția de a conduce vehicule puternice pentru conducătorii auto fără experiență. Dacă și în prezent există anumite restricții în ceea ce privește viteza cu care pot circula șoferii începători, potrivit noilor reguli, aceștia nici măcar nu vor mai avea voie să urce la volanul unor mașini care pot dezvolta viteze mari şi care pot fi scăpate cu uşurinţă de sub control.
Practic, celor fără experiență li se va permite să conducă doar autovehicule mici, așa-zisele mașini de oraș.
„Conducătorilor cu vârsta de până la 21 de ani, precum şi celor care au o experienţă de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B le este interzis să conducă vehicule care depăşesc 100 CP, respectiv 75 kw în cazul vehiculelor electrice”, prevede proiectul legislativ. Iar aceste reguli se vor aplica și în cazul motocicliștilor.
Permisul auto – și mai scump, și mai greu de obținut
Totodată, parlamentarii UDMR propun câteva măsuri care înăspresc condițiile de pregătire a celor care vor să obţină un permis de conducere, dar şi exigențele din timpul examinării - „un prim pas în crearea unui climat mai sigur pe drumurile publice”.
În primul rând, crește numărul obligatoriu de ore de pregătire pe care un candidat trebuie să la facă la școala de șoferi, cu accent pe cele dedicate practicii: de la minimum 30 de ore, câte se fac în prezent, la cel puţin 45.
„Numărul minim de ore de pregătire teoretică este de 25 (față de 24, în prezent – n.r.), iar cel de pregătire practică este de 45”, potrivit documentului.
Dacă legea va fi adoptată, cele 15 ore suplimentare vor duce automat și la scumpirea școlii de șoferi.
Doar examinatori cu atestat
Mai mult, inițiatorii proiectului vor să profesionalizeze examinarea candidaţilor pentru obţinerea permisului de conducere, astfel încât examenul să poată fi dat și cu persoane fizice atestate, așa cum se întâmplă în multe state europene, și nu doar cu polițiști.
„Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere se poate realiza şi de către examinatori persoane fizice atestate de către autoritatea competentă potrivit normelor de aplicare a prezentei legi”, stipulează proiectul, iar desemnarea examinatorului, fie că este polițist sau persoană fizică, se va realiza prin tragere la sorţi.
„Practica de a avea exclusiv poliţişti examinatori este o reminiscenţă a statului centralizat comunist, tendinţa firească fiind aceea de a profesionaliza domeniul, parte din eforturile de conştientizare a responsabilităţii ce revine examinatorilor în domeniul siguranţei circulaţiei. Astfel, aceştia vor parcurge o traiectorie specială de pregătire, vor fi atestaţi şi reatestaţi periodic, vor dispune de abilităţi tehnice şi psihologice temeinice în baza cărora să poată atesta calităţile candidaţilor şi capacitatea lor de a conduce un vehicul în condiţii concrete de trafic. Ţinând cont de termenele lungi la care se fac programările pentru examene în prezent, o astfel de soluţie ar degreva personalul angajat al Direcţiei Generale Permise de Conducere şi Înmatriculări de atribuţii pentru care, de foarte multe ori, este insuficient pregătit”, explică inițiatorii, în expunerea de motive.
Noi reguli de comportament specifice poliţistului rutier
Din pachetul de măsuri de prevenire a accidentelor, cei 20 de parlamentari spun că se impune și o schimbare în ceea ce privește atitudinea poliţiei rutiere faţă de participanţii la trafic. „Normalizarea relaţiei dintre reprezentanţii autorităţii care aplică legea şi participanţii la trafic” se va realiza în primul rând prin adoptarea unui cod de conduită special adresat poliţiştilor rutieri, deoarece Codul de etică şi deontologie al poliţistului are „caracter mult prea general pentru a fi aplicabil atribuţiilor şi situaţiilor specifice din trafic”, susțin inițiatorii. Rolul de a trasa noile reguli de conduită va reveni Ministerului de Interne.
Prin urmare, „în vederea stabilirii unor relaţii civilizate, calme şi deschise, autoritatea competentă stabileşte reguli de comportament specifice poliţistului rutier în relaţia cu participanţii la trafic şi le supune Guvernului spre aprobare prin hotărâre”, prevede noua lege.
Fără telefon la ureche, pe zebră
Vrei să traversezi strada sau să te plimbi cu bicicleta în timp de vorbești la telefon? Ia-ți gândul!
Aleșii s-au gândit la unele măsuri suplimentare de siguranţă și pentru alți participanţi vulnerabili la accidente, în traficul specific mediului urban - cum sunt pietonii, bicicliștii și trotinetiștii. Practic, se extinde interdicţia de a utiliza diverse dispozitive care pot distrage atenţia (de la vehicule, semnale luminoase, indicaţiile poliţiştilor etc.), cum este telefonul, și la cele trei categorii de mai sus.
„La traversarea carosabilului sau a liniilor de cale ferată pietonilor, bicicliştilor şi conducătorilor de trotinete le este interzisă utilizarea telefonului mobil sau a oricăror dispozitive de înregistrare/redare de texte, foto sau video care le pot distrage atenţia de la vehicule, trenuri, amenajări rutiere, semnale sonore şi luminoase sau indicaţii ale poliţiştilor etc.”, stipulează proiectul de lege.
Agenții vor sta pe stradă, în misiuni de informare
O altă modificare propusă de UDMR la capitolul prevenție este că efectuarea de misiuni de informare a participanţilor la trafic „vor deveni obligaţie a poliţiei rutiere”.
Practic, polițiștii vor fi prezenţi în trafic, în autospeciale, cu ochii pe participanţii la trafic, ca să-i poată avertiza prin semnale luminoase sau sonore pe cei care ar putea fi tentaţi să încalce regulile de circulaţie.
„Poliţiştii rutieri efectuează în autovehiculele poliţiei misiuni de prevenire şi de descurajare a încălcării regulilor de circulaţie de către participanţii la trafic. Pe drumurile de interes naţional (...), poliţiştii rutieri efectuează misiunile (...) cu utilizarea semnalelor speciale de avertizare luminoasă”.
Verde la detectoarele de radar
Pe de altă parte, polițiștii nu vor mai putea sta ascunși pentru a-i prinde pe cei care calcă mai tare pe accelerație, ci doar la vedere, iar șoferii vor putea folosi antiradar.
„Folosirea dispozitivelor de măsurare a vitezei se face doar de către poliţişti rutieri din autovehiculele poliţiei, inscripţionate, sau din afara acestora, la loc vizibil pentru participanţii la trafic. (...) Poliţia rutieră avertizează conducătorii de autovehicule în legătură cu prezenţa în trafic a dispozitivelor de măsurare a vitezei, prin mass-media sau panouri de avertizare. Conducătorii de autovehicule pot folosi mijloace proprii de detectare a dispozitivelor de măsurare a vitezei”, conform documentului pus în dezbatere la Parlament.
Parapete de protecție în apropierea şcolilor, spitalelor și piețelor
Se instituie, totodată, obligaţia administratorilor drumurilor - fie C.N.A.I.R, fie autorităţi locale – să revizuiască semnalizările rutiere menite desfăşurării în condiţii de siguranţă a traficului (precum instalarea de parapete în apropierea şcolilor, amenajări de reducere a vitezei vehiculelor „astfel ca participanţii vulnerabili la trafic să fie cât mai protejaţi”).
„Pe drumurile/străzile cu minimum 2 benzi de circulaţie pe sens, la trecerile de pietoni, obligatoriu se vor monta semafoare şi se vor realiza refugii ori spaţii interzise circulaţiei vehiculelor.
În apropierea unităţilor de învăţământ, unităţilor sanitare sau de asistenţă socio-medicală, a pieţelor, târgurilor, precum şi în zonele cu risc sporit de accidente, prin grija autorităţilor locale sau a administratorul drumului, după caz, se vor monta parapete de protecţie şi se vor realiza amenajări rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor”, prevede proiectul legislativ.