La Petroşani, Ziua Europei s-a lipit ca timbrul de scrisoare de campania "De 2 ori European" a d-nei Ridzi, ministrul jucător, tenis cu Ilie, fotbal cu Hagi. Surse din Capitala huilei declară că banii pentru Europene ("Ziua..." plus campania "De 2 ori...") au fost ai Primăriei şi nu ai ministerului.
Ca un veritabil gentleman, Florin Iacob Ridzi, soţul dnei ministru şi primar al municipiului, a smuls consiliului local suma de aproape 1 miliard de lei vechi (940 milioane lei) pentru spectacolul de 9 mai. Logica succesului e simplă. Dacă stai ca buhaiul, n-ai trupe, n-ai vedete, nu te bagă nimeni în seamă.
Aşa că manifestările, susţinute la pauşal din taxe şi impozite locale, au fost onorate de soţia-ministru şi guest-star Elena Băsescu, purtată de Monica Ridzi ca pe un trofeu, după ce EBA tocmai fericise un bătrân din Gorj cu scaunul electric.
Strâns lipite ca fraţii Petreuş, Elena şi Monica, de 2 ori mai tinere şi mai europene, au evoluat cu multă însufleţire la Petroşani, astfel ca Partidul - Băsescu (EBA) - România să triumfe şi de Ziua Europei, şi la alegerile parlamentare, şi în campaniile MTS. EBA a cântat bine simţit cu trupa Voltaj, "fără griji şi fără bani", ceea ce e un adevăr, pentru că n-a costat-o nimic, campania personală a fost moca, probabil cadou de la gazdă, partid, minister sau naiba mai ştie de unde.
În momentul emoţionant al înălţării baloanelor, dna Ridzi a mărturisit cu mâna pe inimă că ţine morţiş să promoveze tineretul, mişcarea şi pe Elena Băsescu.
Culmea entuziasmului a fost atinsă când dna ministru şi-a luat soţul-primar de mână ca să anunţe intrarea în scenă a Elenei. Era de-a dreptul mişto. Dar s-a rupt filmul. Martorii spun că deodată s-a pornit potopul. De huiduieli. Oamenii declară că nici până azi nu se ştie ce sau pe cine au huiduit petroşănenii. "Ziua Europei"? Campania "De 2 ori european"? Strategiile MTS? Să fi fost invidioşi pe reuşita în viaţă a familiei Ridzi?
Din această ciocnire de interese a pierdut EBA. N-a mai ieşit la rampă. Până atunci populaţia fusese binevoitoare, se ajunsese chiar la autografe.
Lansată pe Litoral pe 2 mai, campania "De 2 ori mai tânăr" se simţise până în Bulgaria. La Nisipurile de Aur şi Varna nu s-a vorbit decât româneşte, motiv pentru care, de 1 şi 2 Mai, bulgarii au tăiat-o în Grecia. Spoturi tv, clipuri, postere, esenţa mişcării, campania energică a dnei Monica Ridzi şi-a propus să-i convingă pe români să facă sport, să se distreze ecologic, să lase calculatorul, să meargă la concerte, să joace la tombole cu excursii gratuite la Bruxelles. Iar juniorii să se întreacă în "competiţii cu întrebări privind problemele tinerilor", un fel de dirigenţie lărgită la malul mării.
Spre eficienţa campaniei era util ca beneficiarii să nu uite cine a înălţat ideea ca zmeul, cine o poartă ca un stindard, cine a inventat mişcarea (inclusiv prin desfiinţarea lifturilor ministerului), cine face totul pentru tineretul României, pentru gloria sportului, cine a redat naţiunii dansul şi bucuria trasului de frânghie.
Avem de la cabinetul ministrului Ridzi lista manifestărilor "De 2 ori mai tânăr", care s-ar fi produs la Bucureşti (Parcul Al. I. Cuza fost I.O.R) şi Costineşti. Pentru evenimentul din Capitală "a fost alocată suma de 1.173.162 lei, pentru cel de la Costineşti 1.381.175 lei, iar pentru cele din ţară 757. 628 lei". Nu se cunosc costurile în întregime, ministerul încă mai aşteaptă cifrele de la direcţiile judeţene, dar s-au făcut, se spune, şi economii, demonstrându-se avantajul înfiinţării unui MTS sub o mână delicată dar forte.
Cifrele MTS reprezintă aproape 80 de mii de euro. E mult, e puţin? Depinde cu ce te alegi. Conform strategiilor guvernamentale şi de partid, campaniile MTS sunt complementare cu campaniile Ministerului Turismului, Elena Udrea şi Monica Ridzi dându-şi mâna pentru binele turismului românesc, pentru sănătate, pentru sport etc. "De 2 ori mai tânăr" a prins. Faţă de anul trecut hotelurile la mare au fost cu 30% mai pline.
În treacăt fie zis, în vreme ce Cati Andronescu, dăm alt exemplu din mult încercatul Guvern Boc, luptă din greu cu aventurile lui Niţă şi Ghiţă la teza unică, marketingul politic al ministerelor de imagine PD-L merge strună: Aceeaşi ţară, acelaşi guvern.
Şi vor ţine tot anul. Pe bani de la buget (de altfel, nimic ilegal, campaniile sunt pentru cetăţean, nu-i aşa?), de la taxe şi impozite, de la privaţi sau de unde s-or mai scoate. Din aceeaşi perspectivă, ar fi benefică lărgirea cadrului cu campaniile "De 2 ori Boc" şi "Puşca şi cureaua lată" - tradiţii folclorice cu salarii şi indemnizaţii de top.
E posibil ca "De 2 ori mai tânăr" să dea vigoare atât populaţiei cât şi turismului. Într-un an de recesiune, preţul contează. De 1 şi 2 Mai, litoralul bulgar s-a aflat sub ocupaţie românească tocmai fiindcă bulgarii au cazare ieftină şi servicii bune.
Dacă în urma campaniilor Ridzi, România şi-ar drege cât de cât bugetul, dacă ar număra mai puţini obezi iar tinerii mioritici ar găsi "răspunsuri la marile probleme cu care se confruntă", stufoasele programe din stufosul MTS probabil că ar fi şi utile.
Totuşi, două milioane jumătate de lei (Costineşti plus I.O.R.) nu-s totuşi de colo, fie şi dacă suntem inundaţi concerte, jocuri interactive, karaoke, body painting, tugboat, free hugs, aruncarea cercului, limbo, crosuri, trasul sforii etc.
Să nu ne lăsăm confuzaţi. Să prindem şpilul campaniilor PD-L, înflăcărate de farmecul personal al personajelor Udrea, Ridzi, Flutur. Primele revelaţii le-am avut la Paşti, cu campania "De 2 ori mai evlavios", şi de foarte multe ori Flutur. Au continuat în Bucovina şi pe Litoral, "De câteva ori Elena Udrea" şi peste tot Băsescu. Am ţinut-o langa cu "De două ori mai tânăr" iar, de câteva zile, cu "De 2 ori European", în custodia familiei Ridzi ot Petroşani.
Românii au mai luat Lumină la Înviere, au mai mers la mare şi s-au zbenguit pe plaje la 1 şi 2 Mai şi până la campaniile Flutur, Udrea şi Ridzi. Dar n-aveau spor şi culoare. Politică. N-aveau sensul adânc de azi marcat în conştiinţa electoratului cu şepcuţe, tricouri, clipuri personale, baloane, postere şi poze cu Monica şi De 2 ori Elena.
De aia campaniile închinate Paştilor, Zilei muncii, Zilei tineretului, Europei trebuiau să poarte un nume, în spiritul liricii electorale, şi să li se zică simplu: Flutur, Elena, Monica, EBA...
MTS centrează şi dă cu capul. Într-o perioadă a descentralizării şi autonomiilor de tot felul, MTS are ambiţia de a coordona totul, cap-coadă, îndreptând elanurile ca un şuvoi conform strategiilor ministeriale. MTS aspiră la măreţia de a fi primul minister care centrează şi dă cu capul, care organizează "evenimente simultane" în toată ţara.
Simultan, România simultană joacă şah, table, aleargă pe role, face aerobic, ascultă folk, medievală, populară... La 9 mai, campania "De 2 ori mai europeni" s-a înregistrat simultan de la Pătârlagele şi până la Băicoi, de la Băicoi la Ciuruleasa. Şi a culminat strălucit cu lansarea EBA din Valea Jiului.
Unde s-ar da cu jula?
În sprijinul eficienţei campaniilor în chestiune, reamintim că Ministerul Tineretului şi Sporturilor este un gigant cu 25 de direcţii la sediu şi alte direcţii în judeţe. Atribuţiile direcţiilor ministeriale curg în cascadă, de ordinul sutelor, adevăr ce dă apă la moară răuvoitorilor care afirmă că în MTS o grămadă de bani sunt "aruncaţi aiurea", că "jaful" ar fi tocmai la personal, extrem de numeros şi greu de controlat. Mai ales în judeţe.
Simplii cetăţeni cer chiar ca echipele de control ale dnei ministru "să verifice la sânge veniturile funcţionarilor din direcţiile judeţene pentru tineret", între altele, legalitatea orelor suplimentare, eficienţa cheltuielilor pe tricouri, pixuri, băuturi, adică ale consumabilelor, unde tocmai s-ar da cu jula.
Citește pe Antena3.ro