x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Se schimbă legea. Apare Certificatul „Auto Pass”. Service-urile, obligate să prezinte RAR date despre reparații la sistemul de direcție

Se schimbă legea. Apare Certificatul „Auto Pass”. Service-urile, obligate să prezinte RAR date despre reparații la sistemul de direcție

de Ion Alexandru    |    11 Mar 2022   •   07:15
Se schimbă legea. Apare Certificatul „Auto Pass”. Service-urile, obligate să prezinte RAR date despre reparații la sistemul de direcție

Practica „datului kilometrilor înapoi” la autovehicule devine infracțiune. Vânzarea unui autoturism devine mai birocratică

Senatul a adoptat, recent, ca primă Cameră sesizată, un proiect de lege care schimbă fundamental procedurile pe care le presupun operațiunile de vânzare-cumpărare a autoturismelor introduse, înmatriculate sau înregistrate în România. Odometrul – dispozitivul care indică numărul kilometrilor parcurși – devine elementul central al statutului unui astfel de vehicul. Modificarea datelor, defecțiunea, nerepararea sau neînlocuirea lui poate aduce chiar pedepse cu închisoarea de până la un an.

Proiectul de lege vizează „registrul electronic al istoricului vehiculelor intrate sau înmatriculate în România” și la data de 2 martie 2022 a fost adoptat de Plenul Senatului. Conform acestui act normativ, Registrul Auto Român (RAR) înființează și gestionează acest registru electronic, document care este constituit din informațiile înregistrate de RAR cu privire la intervențiile efectuate, care implică prezența vehiculului rutier, cu ocazia efectuării ITP-ului în cadrul reprezentanțelor RAR sau ale stațiilor de inspecție tehnică autorizare, precum și informațiile transmise RAR de către agenții economici autorizați care desfășoară activități de reparații, de întreținere, de reglări funcționale, de modificare constructivă și de reconstrucție a vehiculelor rutiere.

Odometrul, elementul central al legii

Astfel, legea interzice modificarea indicației odometrului unui vehicul, solicitarea modificării indicației odometrului sau orice acțiune ori inacțiune de natură să influențeze înregistrarea exactă a kilometrilor parcurși de un autovehicul. 

În cazul în care odometrul este defect, proprietarul acelui vehicul va fi obligat să îl repare sau să îl înlocuiască fără întârziere, la operatori autorizați.

Mai mult, service-urile autorizate primesc, la rândul lor, o serie de obligații noi. Una dintre ele este să citească și să transmită RAR, la fiecare prestație, numărul de identificare al mașinii și valoarea indicației odometrului. Apoi, trebuie să indice către RAR informații despre reparația sau înlocuirea odometrului de pe o mașină. De asemenea, mai trebuie să transmită către RAR informații cu privire la principalele operațiuni de reparație pentru toate vehiculele rutiere implicate în evenimente care au produs avarii grave la sistemul de direcție, la instalația de frânare sau la sistemul de rezistență al caroseriei ori al șasiului.

Se comunică informații despre mașinile rechemate la producători

Mai multe obligații revin producătorilor de vehicule rutiere sau reprezentanțelor autorizate ale acestora. Aceștia vor trebui să transmită RAR informații despre campaniile de rechemare a vehiculelor rutiere care au fost înmatriculate, înregistrate sau introduse în România.

Este vorba despre campaniile de rechemare inițiate în cazul în care unul sau mai multe sisteme, echipamente, componente sau unități tehnice separate instalate pe vehicule prezintă un risc important pentru siguranța rutieră.

N-ai acest document, nu poți vinde mașina

O altă prevedere a acestei legi vizează, practic, toți cetățenii privați, dar și firmele care vând mașini second-hand. Astfel, proiectul introduce o nouă birocrație în actul de vânzare-cumpărare a unei mașini.

Concret, RAR va elibera, contra cost, la cerere, deținătorilor de autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara șoferului, cel mult 8 locuri pe scaune (adică autoturisme), un certificat denumit „RAR Auto Pass”. Acest document va conține informațiile existente în registrul electronic cu privire la istoricul citirii odometrului, la implicarea vehiculului rutier într-un eveniment care a produs avarii grave la mecanismul de direcție, la instalația de frânare sau la structura de rezistență, precum și la neprezentarea vehiculului rutier în cadrul campaniilor de rechemare de către producător a mașinilor înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piața din România.

Certificatul devine anexă la contractul tipizat

Foarte important, la vânzarea unui vehicul rutier înmatriculat, înregistrat sau introdus în România, vânzătorul va fi obligat să remită cumpărătorului certificatul „RAR Auto Pass” valabil pentru vehiculul supus vânzării, care se va constitui în anexă la formularul tipizat „Contract de înstrăinare-dobândire a unui mijloc de transport. Vânzătorul va fi responsabil pentru dovada că a furnizat cumpărătorului acest document.

Certificatul „RAR Auto Pass” va fi valabil pentru o singură înmatriculare sau înregistrare, dar nu mai mult de 60 de zile de la data eliberării de către Registrul Auto Român.

Lipsa acestui certificat „RAR Auto Pass” va da dreptul cumpărătorului să anuleze contractul de vânzare-cumpărare a autovehiculului, în situația în care vânzătorul nu face dovada comunicării datelor descrise mai sus pe altă cale sau în cazul în care aceste informații comunicate nu corespund realității.

Pedepse cu închisoarea până la un an sau amendă penală

Noua lege va interzice cu desăvârșire punerea pe piață, punerea la dispoziție sau utilizarea de echipamente, programe informatice sau de softuri conexe pentru manipularea odometrelor vehiculelor rutiere. 

Pentru modificarea indicației odometrului și falsificarea numărului real al kilometrilor parcurși, legea instituie pedepse cu închisoarea cuprinse între o lună și un an sau amendă penală. Aceeași pedeapsă vor primi punerea în circulație a autovehiculelor cu odometrul defect sau comercializarea autoturismelor cu odometrul modificat ori defect.

Acest proiect de lege a fost inițiat de senatorul PNL Toma Florin Petcu (FOTO) și este susținut de alți 15 parlamentari liberali. Legea a primit avize favorabile de la Consiliul Economic și Social și de la Consiliul Legislativ, iar Consiliul Concurenței a comunicat că nu a identificat elemente de natură a atrage incidența normelor în materie de concurență.

În acest moment, legea a intrat în circuitul Camerei Deputaților, Comisia pentru Industrii și Servicii și Comisia pentru Transporturi și Infrastructură având termen să finalizeze raportul comun până pe data de 28 martie 2022.

×