Jurnalul.ro Ştiri Observator A fost descoperit al doilea Pământ!

A fost descoperit al doilea Pământ!

30 Sep 2010   •   00:00
A fost descoperit al doilea Pământ!
Sursa foto: news.yahoo.com/

Astronomii spun că au reperat pentru prima data o planetă perfect locuibilă, în zona denumita de cercetatori "Goldilocks". Planeta nu e nici prea calda si nici prea rece, nu este nici prea departe si nici prea aproape de soarele ei, cu o suprafaţă medie, gravitate şi atmosferă numai buna. Este perfecta pentru sustinerea vietii. De asemenea, temperatura este perfecta pentru existenta apei in stare lichida, explică cercetătorii, a căror descoperire incredibilă apare în cea mai recentă ediţie a Astrophysical Journal.

"Descoperirea noastră oferă un exemplu extrem de convingător de planetă locuibilă", spune Steven Vogt, profesor de astronomie şi astrofizică la Universitatea California din Santa Cruz, unul dintre cercetători. "Faptul că am putut detecta această planetă, atât de aproape de sistemul nostru solar, indică faptul că pot exista multe astfel de planete", adaugă el într-un comunicat.

Planeta se află la circa 20 de ani lumină de Terra si potrivit cercetatorilor, ne-ar mai trebui cateva generatii s-o vedem de aproape. Potrivit acestora, distanta de 20 de ani lumina, in cadrul universului nostru este atat de mica, incat se poate considera ca planeta, numita de cercetatori (neoficial) dupa sotia lui Vogt "Zarmina", este chiar usa`n usa cu Pamantul, ca doi vecini de palier.

Zarmina graviteaza in jurul unei stele numita Gliese 581. Steaua este un Soare pitic, cu aproximativ o treime din puterea Soarelui nostru. Din acest motiv, Gliese 581 nu poate fi văzuta fără un telescop de pe Pamant, deşi este în constelaţia Libra, a spus Vogt. Dar daca ne-am afla pe Zarmina, am putea sa vedem cu usurinta Soarele nostru, cu ochiul liber.

De asemenea, Soarele Zarminei va continua sa arda mult mai mult decat al nostru, marind si mai mult sansele de existenta si dezvoltare a vietii pe planeta nou descoperita.

"Nu e ceva foarte spectaculos, nu este un motiv prea mare de bucurie, pentru ca steaua in jurul careia se roteste planeta nu este asemantoare cu Soarele. Nu este o stea ca a noastra. Este o stea pitica rosie. Planeta are o masa de minim 3 ori mai mare decat a Pamantului, insa este cea mai mica exoplaneta descoperita pana in prezent, si este una telurica, similara pamantului, adica cu suprafata solida. Nu stim diametrul sau sau temperatura de la suprafata si nu putem spune sigur daca atmosfera este exact ca a pamantului. Nu stim pentru ca nu putem afla aceste aspecte. Tot ce stim este distanta fata de Soarele ei, perioada de rotatie pe care o are in jurul stelei, (37 de zile) si masa. Steaua se afla in galaxia noastra, destul de aproape de soarele nostru. Planeta nu se poate vedea direct, pentru ca lumina stelei sterge lumina slaba a planetei", a declarat pentru Jurnalul National, Adrian Şonka - anstronom coordonator la Observatorul Astronomic Amiral Vasile Urseanu.

De ce se bucura astronomii, de ce este importanta descoperirea?

Pentru ca planeta se afla la o departare de steaua respectiva, la care apa poate exista in stare lichida. Inca nu stim daca chiar exista apa, dar conditiile permit existenta apei lichide. Tot intr-o zona asemantoare se afla si Pamantul. Este prima confirmare ca planetele pot exista la o distanta potrivita de soarele lor, astfel incat apa sa poata exista in forma lichida, a adaugat Şonka.

Mai multe informatii, AICI