Ministerul Transporturilor a anuntat joi care sunt amenzile ce vor fi aplicate pentru nerespectarea regimului anvelopelor. Acestea pot varia de la 600 de lei pana la 6.000 de lei. Noile reglementari intra in vigoare de marti, 1 noiembrie, cu precizarea ca dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarna nu depinde de o anumita perioada de timp, ci de conditiile meteo, si anume drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei. 'Legiuitorul nu a prevazut in mod expres un interval de timp in care autovehiculele trebuie sa fie dotate cu anvelope de iarna, ci doar in cazurile mai sus mentionate (drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei). In concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumita perioada de timp, ci de conditiile meteo, si anume drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei', se arata in textul documentului.
Inspectorii ARR sau RAR care vor verifica anvelopele in trafic au alocat un timp de 15 minute pentru aceasta procedura: 'Apreciem ca verificarea anvelopelor de catre inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fara a se verifica integral starea tehnica a autovehiculului'.
Mai mult, pe site-ul institutiei au fost publicate si indicatii privind achizitionarea anvelopelor. Acestea trebuie sa fie omologate in cooncordanta cu normele Registrului Auto Roman, anvelopele second-hand nu trebuie sa fie mai vechi de 4-5 ani, iar anvelopele 'all seasons' sunt acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada: M+S, M.S., M&S. 'Un conducator auto trebuie sa achizitioneze anvelope omologate, in concordanta cu cele inscrise de catre RAR in cartea de identitate a vehiculului si care poarta marcajul M+S (sau M.S, sau M&S). Nu se recomanda anvelope de iarna second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care inaltimea profilului lor este mai mica de 4 mm. Anvelopele denumite comercial 'all seasons' sau 4S, ca si cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada (M+S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului 92/23/CE privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54', se arata in comunicatul MT.
Scopul noii legislatii este 'cresterea gradului de siguranta pe drumurile publice pe timp de iarna si reducerea numarului de victime omenesti. MTI considera ca noua lege va salva vieti si va reduce costurile administratiei pentru deblocarea drumurilor publice pe timp de iarna. Cresterea sigurantei este facilitata prin noua legislatie avand in vedere ca anvelopele de iarna schimba in bine comportamentul unui vehicul in sezonul rece, micsoreaza spatiul de franare, mentin autovehiculul pe traiectoria dorita', se precizeaza in document.
Intre statele europene care au obigativitate generala de utilizare a anvelopelor de iarna in anumite perioade calendaristice si in functie de conditiile meteo se gasesc: Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania, Bosnia-Hertegovina, Slovenia. Suedia si Norvegia au reguli chiar mai stricte, astfel ca utilizarea anvelopelor de iarna nu este conditionata de vreme.
Vezi aici textul integral al noilor prevederi privind anvelopele de iarna.