Transalpina a fost modernizată în urma unor inginerii financiare spectaculoase ca drumul care taie munţii. Romstrade SRL a câştigat licitaţia, deşi costurile erau cu 95 de milioane euro mai scumpe decât oferta firmei de pe locul doi. Documentele neconforme, costurile umflate prin acte adiţionale şi plăţile suplimentare de 13 milioane de euro întregesc imaginea risipei banului public. Cireaşa de pe tort: Astra Asigurări, a magnatului Dan Adamescu, a garantat buna execuţie a lucrărilor emiţând poliţe în favoarea Romstrade.
__________________
Construcţia Transalpina s-a făcut prin fraudarea banului public de către compania lui Nelu Iordache, Rostrade SRL, cu sprijinul companiei Astra Asigurări deţinută de magnatul Dan Adamescu. Guvernul a anunţat că va sesiza DNA pentru posibile fapte de natură penală în acordarea către compania Romstrade a contractului de proiectare şi execuţie a Transalpina şi în derularea ulterioară a lucrărilor. Neregulile au fost prezentate de Guvern în urma unei verificări efectuate de Corpul de Control la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), inspectorii arătând că sunt implicaţi şi reprezentanţi ai societăţii de asigurare Astra, deţinută de Dan Adamescu.
În 2008, directorul adjunct al CNADNR, Cristian Duică, a solicitat iniţierea procedurii de atribuire a acestui contract finanţat în sistem credit-furnizor, deşi obiectivul de investiţii nu era cuprins în programul achiziţiilor publice şi nu erau identificate sursele de finanţare. După ce solicitarea a fost respinsă de către direcţia de achiziţii, Duică a mutat contractul de la direcţia Cluj la direcţia regională Craiova. Necesitatea lucrărilor a fost argumentată cu faptul că acest drum naţional are un trafic ridicat deşi era încadrat ca drum naţional secundar, cu o intensitate a traficului redusă.
Licitaţie cu dedicaţie?
Două firme au vrut să modernizeze Transalpina. Oferta propusă de firma Shapir Structures, de 250 milioane euro fără TVA, a fost respinsă. În schimb oferta Romstrade, de 345,4 milioane euro fără TVA, a fost declarată câştigătoare de către CNADNR. Inspectorii susţin că oferta financiară conţinea documente neconforme, dar membrii comisiei de evaluare au acceptat oferta fără acte care să ateste susţinerea financiară a societăţii. La recomandarea conducerii CNADNR, membrii comisiei de evaluare de la Craiova au introdus clauze noi privind acceptarea unui bilet la ordin ca instrument de plată. Documentaţia de atribuire a fost, astfel, modificată conform ofertei Romstrade.
Prin act adiţional, costurile de proiectare şi montaj au fost ridicate cu 41,5 milioane lei, iar directorul general al CNADNR a decis ca lucrarea să fie preluată de la centru, invocând derularea defectuoasă a contractului de către direcţia din Craiova. Prin acelaşi act adiţional au fost agreate lucrări suplimentare de 110,2 milioane lei, cu prelungirea cu încă un an a termenului de executare. Inspectorii notează că anumite secţiuni de drum au fost executate de Romstrade după expirarea valabilităţii autorizaţiilor de construcţie şi fără un acord de mediu.
Astra a garantat buna execuţie
Firma lui Nelu Iordache nu a respectat contractul în ceea ce priveşte constituirea garanţiei de bună execuţie pentru lucrările efectuate. Toate poliţele au fost emise în favoarea CNADNR de către societatea de asigurări Astra, dar Romstrade nu a mai constituit garanţia de bună execuţie pentru o sumă de 93,9 milioane lei, după expirarea scadenţei, pentru patru poliţe. Reprezentanţii Romstrade şi cei ai Astra “au creat însă convingerea reprezentanţilor CNADNR că asiguratul a îndeplinit obligaţia achitării primei de asigurare şi că aceste poliţe sunt valabile”, se arată în raport. Astra a emis un document în care se susţinea că Romstrade a “achitat integral” poliţele de garanţie de bună execuţie pentru Transalpina. Ulterior, compania lui Adamescu a anunţat Romstrade că a reziliat asigurările deoarece aceleaşi poliţe nu fuseseră achitate “anticipat şi integral”. CNADNR a obţinut în instanţă plata garanţiei de către Astra a sumei de 93,9 mililiane de lei, iar în data de 19 decembrie 2013 instanţa a dispus sechestru asigurător asupra bunurilor Astra până la plata sumei datorate.
13 milioane de euro plătite în plus
În perioada noiembrie 2008 – august 2012, Romstrade a emis facturi de 1,2 miliarde lei fără TVA, iar CNADNR a achitat, de la bugetul de stat, 49,9 milioane lei şi a emis bilete la ordin de 320,3 milioane euro. Pentru perioada 2014-2015 mai sunt de achitat bilete la ordin de 123,5 milioane euro. Romstrade a suportat costuri de finanţare de 77,9 milioane euro, pentru asigurarea sumelor necesare finanţării lucrărilor, dar a cerut CNADNR plata a 91 milioane euro. Prin acceptarea decontului, CNADNR a plătit 13 milioane euro în plus. O altă pagubă de 35,1 milioane de lei provine din diferenţa de curs leu/euro achitată de CNADNR prin plata în lei a biletelor la ordin emise în euro. Omul de afaceri Nelu Iordache se află, din 8 mai, în arest la domiciliu, după ce fost deţinut un an şi cinci luni.
Citiţi sinteza raportului de control privind verificările efectuate la CANDR privind proiectarea şi execuţia Transalpina - format PDF