Discuţia iscată în ultimele zile pe marginea noii taxe de înmatriculare care ar trebui achitată în momentul achiziţionării unei maşini a fost abordată ieri şi de Brent Valmar, vicepreşedinte al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile şi şeful Porsche România.
Acesta a apreciat că principiile după care urmează să fie calculat timbrul de mediu, aşa cum a fost taxa redenumită, sunt unele corecte, câtă vreme acestea vor duce la stimularea schimbării parcului auto naţional cu maşini noi şi cu tehnologii cât mai nepoluante. Totodată, vicepreşedintele APIA a declarat că principalul motiv invocat de contestatarii timbrului, respectiv faptul că piaţa internă va abunda de maşini noneuro, Euro 1, 2 şi 3, nu stă în picioare, pericolul venind de la vehiculele cu Euro 4 şi Euro 5. “Timbrul de mediu se plăteşte în toată Europa o singură dată, excepţie făcând Germania. Nu se pune problema ca parcul să se umple cu maşini noneuro sau Euro 1. În Germania, care este principalul furnizor de maşini second-hand pentru România, doar 1% din acestea sunt noneuro, 2% sunt Euro 1, iar 4% sunt Euro 3, asta dintr-un volum total de 1,5 milioane de unităţi. În concluzie, nu maşinile vechi noneuro sau Euro 1 vor veni masiv, ci pericolul este la cele cu Euro 5, dar care au deja 6, 7 sau 8 ani vechime”, a afirmat Valmar.
Acesta a mai spus că timbrul de mediu trebuie însoţit anual de plata unui impozit gradual pentru maşinile vechi: “Pentru maşinile noi trebuie să fie mai mic, iar pentru cele vechi mai mare. În 2012, prin reducerea cu 25% a taxei de înmatriculare, în România au venit 174.900 de maşini second-hand, în timp ce vehiculele noi s-au vândut aproape de trei ori mai puţin. Nu trebuie încurajată o structură de parc auto veche, ci trebuie promovate tehnologii noi şi nepoluante. Nu toată lumea trebuie să aibă o maşină acasă. Decât automobile vechi şi în stare proastă, mai bine încurajăm mersul pe bicicletă, cel puţin pe distanţe scurte”.