x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Cea mai mare catastrofă maritimă din istorie, provocată de un român

Cea mai mare catastrofă maritimă din istorie, provocată de un român

06 Feb 2011   •   13:01
Cea mai mare catastrofă maritimă din istorie, provocată de un român

150422-.jpgNascut din tată român şi mamă ucraineană, Alexander Marinesko a intrat în istorie ca fiind omul care a provocat cel mai mare dezastru maritim din istorie. Povestea catastrofei este relatată chiar de supravieţuitori, pe site-ul wilhelmgustloff.com.

Fugind din calea furiei  brutalei Armate Rosii, peste 10.000 de refugiaţi germani, precum şi membri ai personalului naval şi soldaţi răniţi s-au urcat la bordul navei Wilhelm Gustloff, a cărui capacitate era însă de cel mult 1.880 de pasageri. În după-amiaza zilei de 30 ianuarie 1945, vasul a părăsit portul Gotenhafen (Gdynia), cu destinaţia Kiel, Germania. La ora 20:25, submarinul sovietic S-13, comandat de românul Alexandru Marinescu, a ridicat periscopul, a văzut lumina navei, care se afla în dreptul oraşului Leba, şi a dat semnalul de atac. La 21:16, submarinul a lansat patru torpile. Potrivit istoricilor, fiecare dintre acestea avea înscrisă pe ea o dedicaţie: prima - "Pentru Patrie", a doua - "Pentru Stalin", a treia - "Pentru poporul sovietic", iar a patra - "Pentru Leningrad". Deşi cea de-a doua torpilă s-a blocat în lansator, celelalte au lovit în plin: în partea din faţă a vasului, la mijloc şi în camera motoarelor.

Pasagerii nu au avut la dispoziţie decât 50 de minute pentru a se salva. Din totalul de 10.582 de oameni, doar 1.239 au reuşit să supravieţuiască. Restul de 9.343, majoritatea femei şi copii, au murit călcaţi în picioare, înecaţi sau îngheţaţi în apele Balticii ori blocaţi în interiorul navei.

"Eram în cabina mea când ne-a lovit prima torpilă, la ora 21:16. S-a creat panică, atunci când 10.000 de oameni au încercat să urce scările pentru a ajunge într-un loc în care încăpeau numai 2.000 de persoane. Au fost zdrobiţi oameni, am văzut cum copiii şi mamele care încercau să-i salveze erau călcaţi în picioare. Apa avea două grade, astfel că oricine ajungea în mare murea de hipotermie. Eu am fost salvat la timp de o barcă. Pentru alte 9.000 de persoane, ajutorul a venit prea târziu", a povestit Heinz Schon, unul dintre supravieţuitorii tragediei, pe site-ul wilhelmgustloff.com, citat de ziare.com.

Wrecksite.eu a realizat un top al celor mai mari catastrofe maritime din istorie:

1. Wilhelm Gustloff (Germania), scufundat în 1945, 9.343 de morţi
2. Goya (Germania), scufundat în 1945, 6.700 de morţi
3. Armenia (Rusia), scufundat în 1941, 6.000 de morţi
4. Cap Arcona (Germania), scufundat în 1945, 6.000 de morţi
5. Nava chinezeasca, a explodat în 1948, 6.000 de morţi
6. Zyunyo Maru (Japonia), scufundat în 1944, 5.620 de morţi
7. Toyama Maru SS (Japonia), scufundat în 1944, 5.400 de morţi
8. Ryusei Maru (Japonia), scufundat în 1944, 4.998 de morţi
9. Dona Paz (Filipine), scufundat în 1987, 4.341 de morţi
10. General Steuben (Germania), scufundat în 1945, 3.900 de morţi

Cine a fost Alexandru Marinescu

Aleksandr Marinesko s-a născut pe 15 ianuarie 1913, la Odesa, în familia unui fost marinar militar român Ion Marinescu (stabilit în Ucraina la 1893), căsătorit cu Tatiana Koval (ucraineancă), originară din satul Lohviţî, regiunea Poltava. După absolvirea a 6 clase a mers în ucenicie la marină. Având rezultate bune şi fiind sârguincios a fost repartizat la o şcoală maritimă pentru copii, după absolvirea căreia a mers pe diverse vase ale flotei de pe Marea Neagră în calitate de marinar de categoria 1. În 1930 a intrat în Colegiul marin din Odesa pe care l-a absolvit în 1933.

Mai multe despre biografia şi cariera lui Marinescu citiţi AICI.

×