În mai puţin doi ani de activitate, Liceul Teoretic Naţional din Bucureşti (www.liceulnational.ro) îşi atinge într-un ritm tot mai alert toate obiectivele calitative şi cantitative pe care şi le-a asumat în faţa principalilor beneficiari – elevii săi şi părinţii acestora, dar şi ca angajament al unei echipe de management deosebit de profesioniste şi ambiţioase. Un corp didactic cu experienţă şi calificări recunoscute pe plan naţional şi internaţional a conturat un curriculum românesc, completat cu elementele necesare pregătirii intensive pentru examenele naţionale, pentru dezvoltarea aptitudinilor şi competenţelor personale. Iar pentru că un specific al României devine acela că tot mai mulţi absolvenţi de liceu se gândesc să abordeze cu curaj studii universitare în străinătate, mai ales în Uniunea Europeană, liceul şi-a dezvoltat legături oficiale cu cele mai importante programe educaţionale din lume.
Aceste deziderate iniţiale, devenite în prezent realităţi concrete, nu ar fi putut fi posibile fără un sistem informatic integrat şi folosirea de software educaţional modern: multe din aceste mijloace noi de predare şi evaluare (des invocatele “manuale informatice”) sunt originale, dar perfect compatibile cu cele utilizate în colegiile occidentale cu tradiţie.
Un exemplu convingător îl constituie structura preconizată a fiecărei lecții, care reprezintă doar una din schimbările majore față de învățământul ”tradițional”:
• Profesorul începe ora prin antrenarea elevilor cu ajutorul unui material multimedia (circa 7 minute) cu principalele teme, concepte şi idei ale noii lecții; urmează parcurgerea unor activități didactice:
• Discuții şi comentarii conduse de profesor cu cei maxim 15 elevi ai clasei;
• Un test de evaluare continuă care să demonstreze că elevii şi-au însuşit conceptele de bază (testul este corectat pe loc şi este trecut doar de elevii care primesc punctaj maxim);
• Pentru elevii care au obținut punctajul maxim la testul iniţial urmează alte activităţi, ce se desfăşoară în ore speciale;
• Cu ceilalţi elevi se lucrează individual până înțeleg pe deplin conceptele de bază şi doar apoi se trece la etapa următoare;
• Ora se termină, iar elevii au ruta proprie de dezvoltare, sprijinită printr-un concept after-school complet, care include şi alimentaţia supravegheată de medic nutriţionist.
O premieră a acestei toamne o constituie sistemul de supraveghere video. Acesta a fost deschis inclusiv către părinţi, care pot accesa prin internet fluxurile video live ale camerelor din sălile de curs, folosind calculatoarele, telefoanele sau tabletele. Accesul este restricţionat prin username şi parolă.
Etapa imediat următoare o va constitui aplicaţia online proprie ce va optimiza procesul de urmărire a evoluţiei şi performanţelor educaţionale ale elevilor Liceului Teoretic Naţional. Un sistem complex de baze de date va îngloba toate informaţiile legate de elevi şi părinţi, clase si grupe (o grupă este parte a unei clase care urmareşte o anumită versiune de materie, cum sunt grupele limbilor străine din cadrul unei clase, sau profilele real / uman), materii, orar, profesori. Profesorii vor accesa sistemul şi introduce atât elemente pentru elevii din clasele la care ei predau una sau mai multe materii, cât şi informaţii privind prezenţa, notele, evaluările de feedback, etc. Părintii vor accesa şi ei sistemul şi vor observa un statut complet al fiecăruia din copii, primind de asemenea prin e-mail si sms notificări: zilnice sau săptămânale, cu detalii mai multe sau mai puţine, în funcţie de opţiunile formulate.
Baza materială este completată de sistemul de acces pe bază de carduri personalizate, în funcţie de orarul şcolii: uşile nu se deschid decât în intervalul destinat intrării şi ieşirii elevilor. Fiecare etaj (hol şi săli de clasă) este conectat la un sistem audio ce este coordonat cu uşurinţă de către recepţionera liceului. Sistemul emite soneriile (pauze/ore), avertizări pentru evenimente speciale, sau anunţuri ale conducerii scolii. Emisia poate fi direcţionată către oricare din etaje sau în mod individual către un anumit elev sau profesor.
Elevii liceului învaţă şi evoluează în cel mai natural mod într-un asemenea mediu educaţional. Pentru părinţii lor însă, clădirea din strada Buzeşti pare a semăna tot mai mult cu nava stelară Enterprise, gazda intergalactică a celebrului serial SF Star Trek! În fapt, Liceul Teoretic Naţional este doar materializarea viziunii directoarei acestuia, prof.dr. Silvia Moraru, cea care a condus mai bine de 25 de ani Colegiul Naţional de Informatică ”Tudor Vianu”, cu rezultatele binecunoscute: peste 1000 de medalii la olimpiadele naţionale, încununate cu alte peste 100 la cele internaţionale de matematică, informatică, fizică, chimie şi chiar biologie: “Prea puţini conştientizează faptul că trebuie să gândim şi să facem pregătirea copiilor şi tinerilor pentru o societate care nu va mai semăna cu cea în care s-au născut, nici măcar cu cea în care învaţă!”.