x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator MAI vrea modificarea procedurii de examinare pentru obţinerea permisului de conducere

MAI vrea modificarea procedurii de examinare pentru obţinerea permisului de conducere

05 Oct 2009   •   00:00

Ministrul Administraţiei şi Internelor a emis un ordin de modificare a procedurii de examinare pentru obţinerea permisului de conducere, abrogând nouă articole existente, proiectul fiind supus dezbaterii publice până în 15 octombrie.

Potrivit ordinului, examinarea pentru obţinerea permisului se efectuează la serviciile publice comunitare pe raza în care solicitanţii au domiciliul, reşedinţa sau rezidenţa normală. În cazul cetăţenilor UE aflaţi la studii în România, permisul se solicită la serviciul public comunitar de pe raza unităţii de învăţământ la care sunt înscrişi, prevede articolul 3 modificat.

Militarii sau persoanele care se pregătesc să facă parte din sistemul naţional de apărare îşi pot obţine permisul la serviciul public comunitar din apropierea unităţii în care aceştia se pregătesc.

Proba teoretică şi cea practică se susţin la acelaşi serviciu comunitar, mai arată articolul 3, iar examinatorii trebuie să fie atestaţi de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul MAI.

Totodată, candidaţii vor susţine proba teoretică în sistem informatic, completând răspunsurile prin atingerea unui ecran. Accesul la examen se face în baza unui bon de ordine ce conţine un cod de bare, pentru identificare, valabil numai în ziua testării.

Proba practică se poate susţine în poligon şi/sau pe traseu, inclusiv după lăsarea serii, prevede articolul 4 modificat. Proba se poate susţine în alte municipii decât cel de reşedinţă numai în baza unui ordin semnat de prefect, dacă infrastructura localităţii de reşedinţă nu permite testarea practică.

Proba teoretică se poate susţine şi în limba maternă, la cererea candidatului, sau într-o limbă de circulaţie internaţională, se arată în articolul 6 al ordinului.

Documentele necesare candidatului, în ziua testării, sunt, potrivit articolului 7: cererea-tip, semnată de candidat; fişa de şcolarizare; cazierul judecătoresc valabil; copia actului de identitate; chitanţele de plată a taxelor necesare înscrierii; copia permisului de conducere, în cazul persoanelor care solicită obţinerea unor noi categorii şi/sau subcategorii; documente care să facă dovada domiciliului, reşedinţei sau rezidenţei normale; declaraţie notarială din care să rezulte că nu mai posedă un alt permis de conducere eliberat de o autoritate străină sau că dreptul de a conduce nu a fost suspendat ori anulat (pentru cetăţenii străini sau români cu domiciliul în străinătate) şi copia hotărârii judecătoreşti de condamnare sau de revocare a pedepsei complementare a interzicerii exercitării profesiei sau ocupaţiei de conducător de vehicule, prevăzută de Codul penal, după caz, rămasă definitivã (numai pentru candidaţii al căror permis de conducere a fost anulat).

Programarea probei practice se face cu cel puţin şapte zile înaintea susţinerii acesteia, iar candidaţii trebuie să se prezinte la unitatea autoritzată cu cel puţin trei zile înaintea examenului, pentru finalizarea înscrierii. Proba teoretică se poate susţine fără programare, în orice zi până în ziua anterioară probei practice, potrivit articolului 8.

Examinarea teoretică trebuie să se desfăşoare în săli adecvate acestei activităţi, având aprobarea prefectului şi avizul Direcţiei regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, prevede articolul 9.

Întrebările pentru testul teoretic vor fi elaborate şi administrate de Direcţia regim permise, la nivelul întregii ţări, se arată în articolul 10. Tot aici se stipulează durata examenului şi numărul de întrebări specifice fiecărei categorii în parte: pentru A şi A1, 20 de întrebări în 20 de minute (cu minimum 17 întrebări corecte); pentru B, B1, C, C1, Tr, D, D1, Tb sau Tv, 26 de întrebări în 30 de minute (cu cel puţin 22 de răspunsuri corecte); BE, C1E, CE, D1E şi DE, 11 întrebări în 15 minute (cel puţin nouă răspunsuri corecte pentru promovare).

Potrivit articolului 14, testul propriu-zis este precedat de trei întrebări de acomodare. Proba teoretică este grilă cu una sau mai multe variante de răspuns. Dacă există dificultăţi tehnice, examenul se va relua după înlăturarea acestora. Candidaţii vor afla punctajul obţinut în timp real, pe măsură ce completează răspunsurile la întrebări. Pentru a evita fraudele, sistemul informatic va înregistra trei imagini ale candidatului în timpul examenului, care vor apărea pe anexa testului.

Articolul 19 prevede că persoanele declarate respinse şi cele care nu s-au prezentat la examen se pot programa pentru o nouă sesiune nu mai devreme de 15 zile de la declararea ca respins sau neprezentat şi nu mai târziu de un an de la absolvirea cursurilor.

Alineatul 1 din articolul 21 precizează să traseele de examen sunt stabilite de poliţia rutieră şi sunt, de regulă, altele decât cele folosite în timpul cursurilor.

Candidaţii minori, cu vârste între 16 şi 18 ani, vor fi examinaţi în prezenţa unui martor, conform articolului 22.

Neefectuarea corespunzătoare a manevrelor se consemnează cu litera "I" în anexa de test, arată articolul 27.

Din procedura de examinare sunt abrogate - prin ordinul ministrului Internelor - articolele 5, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18 şi 30.
Mediafax

×
Subiecte în articol: trafic