x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Marius Tucă: ”Mie îmi place să cheltuiesc. Sunt în postura unui fiu risipitor”

Marius Tucă: ”Mie îmi place să cheltuiesc. Sunt în postura unui fiu risipitor”

13 Ian 2009   •   00:00

Vorbeşte de investiţii editoriale într-un an de criză, deşi 2009 a început pentru Jurnalul naţional cu o reducere de salarii de 20%. Spune că nu cunoaşte cifrele de perfomanţă ale ziarului, deşi este director. Recunoaşte că tabloidul vinde, dar speră într-o revenire a publicului la produsele media quality.



  • Petrişor Obae: De ce s-a decis scăderea salariilor cu 20%?
Marius Tucă: Este o hotărâre la nivel de trust, care va fi comunicată mâine (azi, marţi, 13 ianuarie). La nivelul grupului se discută de o astfel de măsură. Hotărârea a fost luată şi urmează să se comunice.

  • Se aplică şi directorului?
Eu sunt primul la care se va face reducerea. Forţa exemplului, nu?

  • Vor fi concedieri?
Nu vor fi daţi oameni afară. Politica Jurnalului naţional va fi aceeaşi ca şi până în prezent: cei mai buni jurnalişti rămân, cei slabi pleacă.

  • Care este situaţia financiară a Jurnalului naţional?
Situaţia pe anul financiar 2008 încă nu s-a încheiat.

  • Dar sunteţi directorul ziarului!
Am preluat conducerea la sfârşitul anului trecut (după concedierea lui Mihai Craiu n.red). Nu ştiu aceste cifre.

  • Puteţi spune măcar dacă este pe profit?
Pe mine nu mă interesează dacă este sau nu pe profit, pe mine mă interesează conţinutul ziarului. Să fie bun produsul. Vorbim totuşi de o companie cu 400 de oameni, de o afacere de zeci de milioane de euro, de multe suplimente, de proiectul Scânteia, de ediţiile de colecţie…
Jurnalul Naţional va avea în 2009 cele mai multe proiecte editoriale şi numai. Mie îmi place să cheltuiesc. Sunt în postura unui fiu risipitor. Nu vreau să fac profit, ci calitate editorială.

România s-a manelizat
  • Dar dacă nu se resimte şi în vânzări?
Sunt toate şansele să nu ne mai cumpere cititorii. Pentru că acum, direcţia este, din păcate, foarte clară: lucruri uşoare, simple, pe degeaba. La televizor, nu costă. Dar cea mai mare tabloidizare are loc pe mediul online. Cele mai accesate site-uri sunt cele care au conţinut tabloid.
România s-a manelizat. A început cu televiziunile, s-a trecut şi la presă, iar în ultimul rând asistăm la manelizarea României. Cei care se bucură că au avut audienţă de Revelion, iar programul a fost cu manelişti, ar trebui să aibă motive de îngrijorare, nu de fericire.
Suntem ca un organism care s-a obişnuit cu drogul. Este greu să revii la normalitate, trebuie să treci prin dezintoxicare. Acum ne paşte sevrajul. Cred, totuşi, că oamenii se vor întoarce la valorile tradiţionale. Când manelizarea şi tabloidizarea vor atinge punctul de vârf, din exces cred că o vom lua în cealaltă direcţie şi vom căuta produsele de calitate.

  • Care e soluţia?
Avem două ieşiri. Fie schimbăm lumea şi o cultivăm după gusturile noastre, fie murim. Cred că la acest nivel se află presa din România. Are de ales între a fi ceea ce a fost şi vrea să fie, adică serioasă, sau să ajungă pe online, în anticamera locului în care va fi arsă în piaţa publică.

“Dacă tot vorbim de reduceri: sunt măsuri de autovindecare”
  • Cine sunt vinovaţii?
Suntem vinovaţi cu toţii. Cei care au cultivat prostul gust, kitschul, cei care au făcut un mod de a fi din silicon, manele şi pitzipoance.
Cred că, în egală măsură, suntem vinovaţi şi noi, cei care am tolerat, ca mulţi dintre colegi, să facem din meseria de gazetar un fel de funcţionar care vine la serviciu, eventual scrie un articol, pontează şi pleacă acasă.
A fi gazetar presupune talent, sacrificiu şi o dăruire totală. Nu poţi fi jurnalist angajat parţial sau să lucrezi câteva ore pe zi. Trebuie să fii jurnalist 24 de ore pe zi! Un jurnalist nu trebuie să stea într-o carte de muncă. Se face pe viaţă.
Dacă tot vorbim de reduceri: sunt măsuri de autovindecare, într-un fel. Este timpul să rămână în presă doar cei care vor să facă meseria asta ca şi cum nu ar exista alta. Restul e globalizare, reducere de personal, de salarii şi criză mondială.
Anul 2009 va fi pentru Jurnalul Naţional cel mai important, editorial vorbind. Dacă nu voi fi lăsat să fac asta, am să plec, în secunda a doua.

  • Bugetul pentru proiecte e modificat, faţă de cum era stabilit iniţial, anul trecut?
A rămas cum l-am programat anul trecut. Ne-am propus să trecem peste 2009 propunându-ne cele mai multe proiecte editoriale. Nu ne resemnăm în faţa crizei şi nu vom renunţa la ediţiile de colecţie.

  • Dar de unde resurse?
Resursa este Jurnalul Naţional, ziarul numărul 1 în România. Sunt două cărări în România: ziarele care sunt citite şi ziarele care doar sunt cumpărate de oameni. Pe noi ne interesează să fie cititori, nu cumpărători. Oricum, e loc pentru toată lumea.


articol preluat de pe site-ul lui Petrişor Obae - paginademedia.ro

×
Subiecte în articol: mass-media